Tjek på lektien
. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.
Kapitel 3: Hvordan fungerer sociale systemer?
I kapitel 3 får læseren en grundig indføring i strukturfunktionalismen og dens udvikling. Teorier af Parsons, Merton og Luhmann forklares og konkretiseres blandet andet med brug af illustrerende cases.
3.1 Hvad skaber sammenhængskraft i samfundet?
- Hvad kendetegner den sociologiske retning kaldet strukturfunktionalisme?
- Hvad er strukturfunktionalismen blevet kritiseret for?
- Hvad vil det sige at en teori er “deterministisk”?
- Hvad er den klassiske strukturfunktionalismes hovedfokus, som det bliver forklaret af Parsons?
- Hvordan vil teorien forklare menneskelige handlinger?
- Hvorfor var Parsons kritisk over for subjektivisme (også kaldet metodologisk individualisme)?
- Parsons teori kan betegnes som metodologisk kollektivisme. Hvilken af de klassiske sociologers teori minder Parsons teori om? Tænk på, hvad du læste i kapitel 2.
- På hvilken måde er Parsons teori en funktionalistisk teori?
- Hvordan opretholdes den sociale orden ifølge Parsons?
- Hvad bruger Parsons sit AGIL-skema til?
- Forklar AGIL-skemaet
- Hvad er ifølge Parsons karakteristisk for systemer?
- Hvilke fire handlingssystemer sondrer Parsons imellem?
- Hvilke af disse handlingssystemer kan kaldes for mikrosociologiske systemer? Er det disse systemer, der optager Parsons mest?
- Hvad vil det sige, at Parsons teori er hierarkisk?
- Hvad afhænger den sociale orden af?
- Hvad betyder begrebet “kontingens”?
- Hvad betyder begrebet “ego”?
- Hvad betyder begrebet “alter”?
- Hvorfor er det sociale system ifølge Parsons præget af dobbeltkontingens?
- Hvad er det, Parsons gerne vil løse med sin teori?
- Redegør for begrebet anomi og forklar kort, hvad der kendetegner et anomisk samfund.
- Hvad er social kontrol?
- Hvilke mekanismer er de vigtigste til at opretholde den eksisterende sociale orden?
3.2 Hvorfor opstår der forandringer og ubalancer i samfundet?
- Hvorfor begyndte Parsons at undersøge social forandring?
- Hvordan forstår Parsons forandring? Hvordan er denne forståelse evolutionær og biologisk inspireret?
- Hvilke slags forandringer kan Parsons teori ikke forklare? Hint: Tænk på marxisme, som du læste om i kapitel 2.
- Forklar kort, hvad der er forskellen på Parsons forandringsteori og konfliktteori som for eksempel Marx’.
- Hvad menes der med, at Merton videreudviklede Parsons strukturfunktionalisme til en “middle-range theory”?
- Hvordan kritiserede Merton Parsons AGIL-skema?
- Redegør kort for Mertons teori om strukturelle dysfunktioner. Inddrag begreberne manifeste konsekvenser og latente konsekvenser.
- Hvorfor kalder man Merton for strukturfunktionalist ligesom Parsons?
- Hvordan opfattede Merton social forandring?
- Hvad bør sociologien interessere sig for ifølge Merton?
- Hvilke niveauer skal funktionsanalyser ifølge Merton udføres på?
- Redegør for de forskellige analyseniveauer og -systemer i Mertons teori.
- Hvad er sociologiens opgave ifølge Merton? Hint: Tænk på kapitel 2’s skelnen mellem “er” og “bør.
3.3 Hvad skaber social afvigelse i forhold til normaliteten?
- Hvordan er Mertons forståelse af anomi forskellig fra Parsons?
- Hvilke strategier kan individet ifølge Merton bruge til at håndtere anomi?
- Hvordan kan man bruge Mertons teori til en strukturfunktionalistisk analyse af uddannelsessystemet?
- Hvorfor gik den klassiske strukturfunktionalisme stort set til grunde fra 1970’erne?
3.4 Hvordan fungerer sociale systemer?
- Hvordan skal samfundet ifølge Niklas Luhmann forstås?
- Hvad er det centrale kendetegn ved det moderne samfund?
- Hvad betyder det, at Luhmann opfatter systemer som autopoietiske og selvrefererende?
- Hvilke to spor er der i Luhmanns sociologi?
- Redegør kort for Luhmanns forståelse af begrebet ”et socialt system”.
- Hvordan minder sociale systemer om levende celler?
- Hvad vil det sige, at systemet foretager en kompleksitetsreduktion, når det forholder sig til omverden?
- Hvad betyder det, at systemerne er strukturelt koblede? Kom med dit eget eksempel på to strukturelt koblede systemer.
- Hvad betyder begrebet kontingens? (gentagelse af tidligere spørgsmål)
- Hvad betyder begrebet dobbeltkontingens?
- I hvilke systemer truer dobbeltkontingens den sociale orden ifølge Luhmann og hvordan?
- På hvilken måde adskiller Luhmanns systemteori sig fra Parsons?
- Hvordan kan kontingensproblemet løses ifølge Luhmann? Hint: Tænk på forventninger og kommunikation.
- Forklar kort de tre kendetegn for autopoietiske systemer med dine egne ord.
- Hvad betyder det, at et autopoietisk system er ”operativt lukket”?
- Hvad betyder det, at et autopoietisk system er ”kognitivt åbent”?
- Brug figur 3.8 til at komme med eksempler på forskellige slags systemer.
3.5 Hvordan kommunikerer sociale systemer?
- Hvad er forskellen på et socialt system og et psykisk system ifølge Luhmann?
- Hvordan er psykiske og sociale systemer afhængige af hinanden?
- Forklar kort med dine egne ord Luhmanns teori om kommunikation i sociale systemer. Brug figur 3.9 til at danne dig et overblik over processen.
- Hvad mener Luhmann med ’koder’, og hvad kan være ”styrende koder” i sociale systemer?
- Kom med andre eksempler på, ”hvordan kommunikationsprocessen kontrollerer sig selv ved at referere til sig selv” i et socialt system.
3.6 Hvad kendetegner det moderne samfund?
- Hvad kendetegner det segmentære samfund?
- Hvad kendetegner det stratificerede samfund?
- Hvad kendetegner det funktionelt differentierede samfund, og hvordan adskiller det sig fra de to andre samfundstyper? Kom ind på begrebet ”binær kode”.
- Hvilken type samfund har vi i dag?
- Er nogle systemer vigtigere end andre ifølge Luhmann?
- Hvad er et delsystem?
- Hvad betyder det, at et socialt system kan være operativt koblet til omverden?
- Hvad kan få et socialt system til at bryde sammen? Giv et eksempel.
- Ifølge Luhmann er der i det moderne samfund sket en operativ kobling mellem sociale systemer og psykiske systemer. Hvordan kan det være, at det formelt set har gjort sociale systemer åbne?
- Hvad mener Luhmann med, at den operative kobling af sociale systemer og psykiske systemer har medført en dehumanisering, og hvordan kan dehumaniseringen modvirkes?