Tjek på lektien
. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.
Kapitel 5: Den sociale konstruktion af viden og magt
I dette kapitel introduceres Michel Foucault og Pierre Bourdieus forståelse af sociologiens relevans og funktion. Kapitlet egner sig både til den interesserede læser, men også til undervisning i to sociologiske retninger, som har haft stor betydning i studiet af sociale forhold de sidste 20-30 år.
5.1 Hvordan kan vi forstå forholdet mellem viden og magt, og hvordan påvirker de gensidigt hinanden?
- Hvad er en af hovedpointerne i Foucaults forfatterskab?
- Er viden ifølge Foucault objektiv?
- Hvad mener Foucault med, at mennesker har et værdihierarki for viden?
- Hvad karakteriserer vores viden om mennesket?
- Hvordan forstår Foucault kroppen?
- Hvordan hænger Foucaults kropsforståelse sammen med hans forståelse af magtrelationer?
- Hvad handler bogen ”Seksualitetens historie” om?
- Hvad er sandheden og videnskaben betinget af ifølge Foucault?
- Hvad mener Foucault med, at en særlig viden er blevet installeret i virkeligheden? Hvordan sker ”installationen”?
- Vil Foucault skabe en ny og bedre sandhed? Begrund dit svar.
5.2 Hvad er diskurser, og hvor kommer de fra?
- Hvordan definerer Foucault begrebet viden?
- Hvad betyder begrebet diskurs?
- Hvad vil det sige, at diskurser har praktiske konsekvenser?
- Kom med dit eget eksempel på, hvordan forskellige diskurser former deres objekter forskelligt.
- Hvordan analyserede Foucault overleverede diskurser? Hvad vil det sige, at han brugte en arkæologisk metode?
- Hvad kan man bruge arkæologiske diskursanalyser til?
- Hvad kendetegner den traditionelle forståelse af magt?
- Hvad kendetegner Foucaults forståelse af magt? Forklar med dine egne ord.
- Hvad betyder begrebet diskursiv praksis?
- Hvad betyder begrebet sandhedsregimer?
- Hvad betyder begrebet praksisregimer?
- Hvad betyder begrebet acceptregler, og hvorfor er det interessant at undersøge acceptregler?
- Hvordan hænger begreberne genealogisk metode og arkæologisk metode sammen?
- Hvad undersøger genealogien?
- Hvor kommer magten fra? Kom med dine egne eksempler.
- Hvad menes der med at ”menageriet af diskurser kører videre”?
- Hvad er marginaliseret viden?
- Hvad betyder begrebet sandhedsregimet?
5.3 Hvilke mekanismer sikrer disciplinering af individet?
- Hvordan fødes mennesket ifølge Foucault? Har et nyfødt menneske en identitet?
- Hvorfor tager Foucault udgangspunkt i disciplineringsteknikker, som de bruges i et moderne fængsel?
- Hvad betyder begrebet panoptisme?
- Hvad betyder begrebet ”resocialisering”?
- Hvad vil det sige at installere et hensigtsmæssigt subjekt i mennesket?
- Hvem bestemmer, hvad der er ”hensigtsmæssigt”?
- Forklar subjektiviseringsprocessen med dine egne ord.
- Hvordan kan subjektiviseringsprocessen
- Hvad betyder begrebet selvstyring?
- Redegør for begrebet biomagt.
- Redegør for begrebet normaliseringsmagt.
- Repetition: Hvad betyder dikotomi?
- Hvordan homogeniseres befolkningsgrupper?
- Redegør for begrebet governmentality.
- Hvad betyder ”the conduct of conduct”? Forklar udtrykket med dine egne ord.
- Hvad er forudsætningen for, at ’governmentality’ kan udvikles og implementeres?
- Hvordan kan magtudøvelse i den moderne velfærdsstat forstås?
- Hvorfor er det nødvendigt at governmentality bygger på empati, dialog og frihed? Kommer dette bag på dig efter at have læst om, hvordan governmentality er magtudøvelse, og at mennesket aldrig er frit?
- Hvornår erstattes selvledelse med tvangsmagt? Kom med dine egne eksempler
- Hvordan forstår Foucault modmagt?
5.4 Hvordan skabes menneskers livsstile og levekår?
- Hvordan bygger Bourdieu bro mellem forskellige filosofiske og teoretiske traditioner?
- Hvad er Bourdieus sociologiske fokus – hvad er ifølge ham sociologiens vigtigste rolle?
- Hvad gør sociologien brugbar ifølge Bourdieu?
- Hvad undersøger Bourdieu i bogen ”Distinktionen”?
- Forklar model 5.1 om det sociale rum
- Hvad menes der med, at det sociale rum skal forstås relationelt?
- Hvad kan modellen over det sociale rum bruges til at analysere?
- Redegør for de tre kapitalformer: Økonomisk, kulturel og social kapital.
- Hvordan giver disse tre kapitalformer adgang til den fjerde kapitalform – nemlig symbolsk kapital?
- Kom med eksempler på tingsliggjort kulturel kapital.
- Kom med eksempler på institutionaliseret kulturel kapital.
- Kom med eksempler på kropsliggjort kulturel kapital.
- Kan der være forskel på, hvor meget kapitalformerne hænger sammen alt efter hvilket samfund, man undersøger? Begrund dit svar.
- Hvordan kan social kapital være med til at omveksle kulturel kapital til økonomisk kapital?
- Hvordan kan man selv skabe social kapital gennem investeringsstrategier?
- Hvad betyder begrebet nepotisme?
- Hvad menes der med, at Danmark nærmest har verdensrekorden i social kapital?
- Forklar begrebet symbolsk kapital med dine egne ord. Kom med eksempler på mennesker, der har en høj grad af symbolsk kapital. Hvorfor har de meget symbolsk kapital og har de det i alle sammenhænge?
- Redegør for begrebet felt.
- Hvad har felter at gøre med sociale arenaer?
- Hvad kendetegner et felt? Kom med dine egne eksempler på felter og beskriv, hvilke regelsæt og værdier, der er karakteristiske for dem.
- Hvad betyder det, at alle felter har relativ autonomi?
- Hvad betyder begrebet doxa?
- Redegør for begrebet habitus.
- Hvilken rolle spiller habitus for vores handlemåde?
- Kan man handle uden sin habitus indflydelse?
- Forklar figur 5.6 om habitus og social placering.
- Hvad vil det sige, at de sociale strukturer kropsliggøres i individet?
- Kan ens habitus forandres? Hvordan og hvor meget?
- Hvad menes der med, at Bourdieu ser på samspillet mellem aktør og struktur? Forklar dette samspil med dine egne ord.
5.5 Hvad skaber klasseskel i samfundet?
- Redegør for begrebet klassifikation.
- Redegør for begrebet stratifikation.
- Redegør for begrebet symbolsk repræsentation.
- Redegør for begreberne inklusion og eksklusion.
- Hvorfor mener Bourdieu ikke, at klasser i sig selv eksisterer i virkeligheden?
- Hvad kræver det at en klasse mobiliseres i praksis?
- Hvad betyder begrebet kulturelle markører, og hvordan hænger det sammen med smagspræferencer?
- Hvordan skabes sociale klasser?
- Hvad handler klassekamp om ifølge Bourdieu?
- Hvordan adskiller Bourdieus klassekampsforståelse sig fra Karl Marx’?
- Hvad har betydning for, at klasser kan eksistere alligevel?
- Redegør for begrebet symbolsk vold
- Hvem udøver symbolsk vold?
- Hvilken rolle spiller uddannelsessystemet i udøvelsen af den symbolske vold?
- Hvorfor kalder Bourdieu uddannelsessystemet for en meritokratisk illusion?
- Hvorfor klarer børn af lavt uddannede forældre sig dårlige i uddannelsessystemet end børn af højtuddannede forældre?
- Er det med vilje, at undervisere og pædagoger videreformidler de dominerende klassers kultur, værdier og normer?