Forlaget Columbus

Samf på B

4.3 Magt

Styr på lektien?

  1. Hvad er direkte magt?
  2. Hvad er indirekte magt og hvad menes der med ’et problemregulerende filter’?
  3. Hvad menes der med bevidsthedskontrollerende magt?
  4. Hvad ligger der i begrebet diskurs?
  5. Hvad forstås med den institutionelle/strukturelle magt?
  6. Forklar figur 4.5.
  7. Redegør for den pluralistiske magtopfattelse.
  8. Redegør for den elitistiske magtopfattelse.

Lektien i brug!

  1. Forklar figur 4.8 om magtens centrale aktører og find empiri, der kan begrunde de forskellige aktørers magt. 
  2. Magtressourcer kan være materielle (fx penge), positionelle (fx stilling), sociale (fx netværk) eller kommunikative/psykiske (fx udstråling, karisma). Diskutér, hvilken type, der er den mest effektive i forhold til den politiske proces. Begrund svaret.
  3. Find, via Infomedia, artikler der kan tegne et portræt af, hvem der har magten i Danmark og lav en figur, der viser artiklernes begrundelser for at pege på de respektive aktører – altså, hvordan har de forskellige magt?
  4. Skriv parvis et læserbrev, hvor I ytrer jer om de demokratiske problemer ved, at en aktør, I selv vælger, har indflydelse på det politiske system. Mail læserbrevet til en avis. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)