4.3 Magt
Styr på lektien?
- Hvad er direkte magt?
- Hvad er indirekte magt og hvad menes der med ’et problemregulerende filter’?
- Hvad menes der med bevidsthedskontrollerende magt?
- Hvad ligger der i begrebet diskurs?
- Hvad forstås med den institutionelle/strukturelle magt?
- Forklar figur 4.5.
- Redegør for den pluralistiske magtopfattelse.
- Redegør for den elitistiske magtopfattelse.
Lektien i brug!
- Forklar figur 4.8 om magtens centrale aktører og find empiri, der kan begrunde de forskellige aktørers magt.
- Magtressourcer kan være materielle (fx penge), positionelle (fx stilling), sociale (fx netværk) eller kommunikative/psykiske (fx udstråling, karisma). Diskutér, hvilken type, der er den mest effektive i forhold til den politiske proces. Begrund svaret.
- Find, via Infomedia, artikler der kan tegne et portræt af, hvem der har magten i Danmark og lav en figur, der viser artiklernes begrundelser for at pege på de respektive aktører – altså, hvordan har de forskellige magt?
- Skriv parvis et læserbrev, hvor I ytrer jer om de demokratiske problemer ved, at en aktør, I selv vælger, har indflydelse på det politiske system. Mail læserbrevet til en avis.