Forlaget Columbus

Samf på B

4.7 EU’s institutioner og beslutningsproces

Styr på lektien?

  1. Redegør kort for EU’s historiske udvikling fra 1958 til i dag.
  2. Hvad menes det med mellemstatsligt samarbejde?
  3. Hvad menes det med overstatsligt samarbejde?
  4. Forklar begreberne bredde og dybde i relation til EU. 
  5. Hvad laver Det Europæiske Råd?
  6. Beskriv Ministerrådets opbygning, rolle og funktion. 
  7. Hvad menes der med at beslutte ved enstemmighed?
  8. Forklar begrebet stemmevægte?
  9. Beskriv Europa-Parlamentets opbygning, rolle og funktion. 
  10. Redegør for Europa-Kommissionens opbygning, rolle og funktion. 
  11. Hvordan er EU-Domstolen sammensat og hvad laver den?
  12. Hvad er de centrale aspekter i neofunktionalismen?
  13. Hvad er de centrale aspekter i intergovernmentalismen?
  14. Hvad ligger der i nærhedsprincippet?
  15. Hvad menes der med social dumping?
  16. Hvad menes der med velfærdsturisme?

Lektien i brug!

  1. Fremlæg kort indholdet af de største EU-traktater. Gør det via Power Point eller Prezi.
  2. Udarbejd en figur over de forskellige EU-institutioner med henblik på at beskrive de centrale aktører. 
  3. Vurdér – med udgangspunkt i en viden om stemmevægtefordelingen i Ministerrådet – demokratiets tilstand i EU. 
  4. Diskutér, hvorvidt EU lider af demokratisk underskud. Underbyg med empirisk eksempel. 
  5. Find oplysninger om europæernes holdning til EU og vurdér eventuelle argumenter.
  6. Diskutér hvilke mål og målsætninger et udvidet EU skal have?
  7. Diskutér, hvad I mener der fremadrettet skal bestemmes på EU-plan og hvad der overlades til de nationale eller regionale myndigheder. 
  8. Skriv et læserbrev, hvor I problematiserer over demokratiets tilstand i EU og mail det til en avis.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)