Forlaget Columbus

Samf på B

4.4 Folketingets rolle og position - den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling

Styr på lektien?

  1. Hvornår er folkeafstemninger i obligatoriske i Danmark?
  2. Hvad menes der med almindelig og lige valgret?
  3. Hvad er magtens tredeling, og hvem udgør de tre magter?
  4. Hvad menes der med begrebet negativ parlamentarisme?
  5. Hvad er et mistillidsvotum?
  6. Forklar den normative parlamentariske styringskæde.
  7. Hvad laver det danske folketing blandt andet? Tag udgangspunkt i figur 4.13.
  8. Forklar flertalsvalgsmetoden.
  9. Forklar forholdstalsvalgsmetoden.
  10. Hvad menes der med spærregrænse?
  11. Hvilke retsinstanser (domstole) findes i Danmark?

Lektien i brug!

  1. Diskuter i gruppen, hvorvidt den normative parlamentariske styringskæde afbilleder virkeligheden anno 2016. Find artikler, der kan begrunde jeres diskussion. 
  2. Sammenlign den parlamentariske styringskæde med Eastons model over det politiske system og diskutér i gruppen, hvilken en af de to, der er bedst til at beskrive det danske politiske system. Husk at begrunde jeres svar.
  3. Med udgangspunkt i figur 4.13 skal I uddybe, hvad der reelt er indeholdt i de forskellige arbejdsopgaver folketinget har. Giv eksempler. 
  4. Diskutér i gruppen om forholdstalsvalgmetoden er mere demokratisk end flertalsvalgsmetoden som fx bruges i USA. 
  5. Det bliver med jævne mellemrum diskuteret om spærregrænsen skal hæves til folketingsvalg i Danmark fra de nuværende 2 % til måske 5 %. Hvad mener I? Er det en god eller dårlig idé – og hvorfor?
  6. Lav et PowerPoint eller Prezi, der illustrerer hver af de tre domstoles rolle og funktion i Danmark.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)