Forlaget Columbus

Samf på B

4.5 Lovgivningsprocessen og dens aktører

Styr på lektien?

  1. Hvad er initiativfasen? 
  2. Hvad er lovforberedelsesfasen
  3. Hvad er beslutningsfasen?
  4. Hvad er implementeringsfasen?
  5. Hvad er græsrodsorganisation?
  6. Hvad er en interesseorganisation?
  7. Forklar begrebet lobbyisme.
  8. Hvad er direktiver og forordninger og hvad er forskellen?
  9. Folketingets stående udvalg – hvad laver de?
  10. Forklar, hvad der menes med ’at gå i deputation’ og ’at søge foretræde for’.
  11. Forklar begrebet rammelovgivning. Hvorfor er det meste lovgivning lavet som rammelove?
  12. Hvilke parlamentariske kontrolinstrumenter nævnes i lektien?
  13. Finansudvalget og Europaudvalget har en form for særstatus i forhold til kontrol med regeringen. Hvorfor?

Lektien i brug!

  1. Lav en figur, der viser en oversigt over, hvilke aktører der er involveret i den danske lovgivningsproces, og i hvilken fase de er involveret. 
  2. Beskriv, hvilke strategier en interesseorganisation kan anvende i forhold til lovgivningsprocessen og udvælg en enkelt interesseorganisation og fremfør (via Power Point eller Prezi) de centrale karakteristika for den valgte. 
  3. Diskutér påstanden: Lobbyisme er et ligeså demokratisk instrument som alle mulige andre former for forsøg på at præge/påvirke den lovgivende forsamling. Begrund svaret. 
  4. Vælg i gruppen et af Folketingets stående udvalg og udarbejd en præsentation af dets opbygning, arbejdsopgaver og funktion. 
  5. Råd, nævn, udvalg og kommissioner anvendes ofte til at forberede eller administrere lovgivning. Hvad kan fordele og ulemper være ved at bruge sådanne forvaltningsorganer?
  6. Redegør for de forskellige typer af parlamentariske kontrolinstrumenter og find mere udførlige oplysninger om Ombudsmandsinstitutionen. 
  7. Diskutér styrken af borgernes forskellige indflydelseskanaler og vurdér om en eller flere er mere indflydelsesrig end andre. Begrund svaret. 
  8. Find empiri, der giver eksempler på den politiske forbruger of vurdér, hvorvidt denne er gevinst for demokratiet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)