Forlaget Columbus

Samf på B

Brug al din viden fra tema 4!

Innovation – senmodernitetens nye mantra!

Som afslutning på dette tema får du nedenfor opstillet nogle opgavemuligheder, hvor du skal arbejde innovativt med en (fiktiv) problematik – du skal altså arbejde på et forslag, der kan bidrage til en løsning på et bestemt problem.

Gennem de senere år er begrebet ’innovation’ for alvor blevet et centralt begreb i samfundsdebatten. Det at kunne arbejde innovativt med en opgave er desuden kommet i centrum på stort set alle uddannelsesområder – fra folkeskole til universitetsniveau. Skal vi kunne klare os i den stadigt tilspidsede globale konkurrence er innovation en del af løsningen, lyder det fra erhvervsliv, politikere og eksperter.

Ud over det mere overordnede politiske fokus på det innovative aspekt er det faktisk også et felt, hvor du får mulighed for at arbejde med samfundsfag på en helt anden måde end du langt hen ad vejen gør i forbindelse med den daglige undervisning. Du skal bruge viden om faget (empiri, begreber, teori etc.) til at udvikle en nytænkende, innovativ løsning på et en given problematik. Dette kunne f.eks. være at tænke ud af boksen i forhold til den nuværende måde at se et område på eller måske kombinere flere eksisterende løsninger til en ny og endnu bedre løsning!

Som en naturlig reaktion på det generelle samfundsmæssige fokus på innovation, har der gennem de senere år i samfundsfaget været en landsdækkende konkurrence – Samfunds Cup – hvor netop det innovative og de heraf følgende kreative løsningsforslag i forhold til en overordnet problematik er omdrejningspunktet.

Skal du og din klasse evt. deltage i årets Samfunds Cup kan du se nedenstående opgavemuligheder som en form for opvarmning til det at arbejde innovativt.

Opgavemuligheder

Opgave 1

Den politiske debat og brug af diverse demokratiske indflydelseskanaler er massivt lavere for personer under 35 år end hos resten af befolkningen. Tilsyneladende interesserer de demokratiske rettigheder ikke synderligt denne aldersgruppe. Denne udvikling er imidlertid ganske problematisk af flere grunde – ikke mindst set i relation til landets fortsatte demokratiske beståen. Derfor er det centralt at få denne aldersgruppe til interesse sig for den demokratiske debat og deltagelse.

Spørgsmålet er – hvordan øges den politiske deltagelse for gruppen af personer under 35 år?

Opgave 2

Kendskabet til det danske retssystems virke er yderst mangelfuldt hos den almene befolkning. Dette på trods af, at vi alle lever efter de love som landets dømmende magt dømmer ud fra. Grundet det mangelfulde kendskab til retssystemet frygtes det, at der vil snige sig en begyndende mistillid til retssystemet ind hos den almene borger med mulige konsekvenser som dalende respekt for loven, politiet og i sidste instans ro og orden i samfundet. Derfor er det meget centralt at gøre kendskabet til og vigtigheden af retssystemet helt klar for hele den almene befolkning.

Spørgsmålet er – hvordan skal man øge kendskabet til og vigtigheden af retssystemet for den almene dansker?

Opgave 3

Undersøgelser gennem de senere år viser, at flere og flere danskere er bekymret for fænomenet ’social dumping’. De mener dette vil udgøre en reel trussel mod deres individuelle velfærd og mod den danske velstand og den danske universelle velfærdsmodel i al almindelighed. På den anden side viser flere undersøgelser foretaget af fagkundskaben, at ’social dumping’ ikke udgør noget specielt stort problem. Det bliver derfor mere og mere magtpåliggende for politikerne at overbevise danskerne om, hvad der er sandt og hvad der er falsk.

Spørgsmålet er – hvordan skal det lykkes for politikerne at overbevise danskerne?

Hvad skal opgavebesvarelsen indeholde?

  1. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) af dit/Jeres løsning til en politisk aktør – fx en folketingspolitiker, en kommunalpolitiker, en virksomhedsleder, leder af en politisk organisation, en embedsmand el.lign. Omfanget af notatet er max. 1200 ord (3 normalsider)
  2. En mundtlig formidling (pitch) af løsningsforslaget ved brug af digitalt formidlingsværktøj som fx PowerPoint eller Prezi. Der må gerne indgå videoklip og andet, der kan live fremstilling/præsentationen op. Når man arbejder innovativt indholdsmæssigt, er det naturligt at tænke på, at fremlæggelsen også skal være innovativ, dog uden det går ud over overskueligheden og klarheden i formidlingen.

Hvilke kriterier ligger til grund for bedømmelsen?

Der er 4 vurderingskriterier som opgaven vil blive vurderet ud fra;

Originalitet (hovedfokus). Der lægges vægt på den originale, innovative, kreative og gode løsning på den aktuelle problematik. Det er ikke nok udelukkende at kopiere allerede kendte løsninger på problematikken, men det kan dog være nyt i konteksten.

Faglighed. Det er vigtigt, at det faglige indhold er i orden. Der skal dokumenteres og argumenteres sagligt og fagligt og inddrages såvel empiri som teori og begreber.

Omverden. Opgaveløsningens realiserbarhed skal tages med i betragtning – der skal være gjort noget med ideen. Det kan være gennem dialog med en politiker, en virksomhed, nogle brugere eller andre, der har lavet noget lignende din/Jeres ide. Dvs. der er et krav om inddragelse af eksterne sparringspartnere.

Formidling. Her er det vigtigt, at der skrives og formidles i et flydende sprog med en tydelig præcisering i forhold til argumentationen for dit/Jeres innovative løsningsforslag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)