Øvelser til kapitel 7
Øvelse 1 (komparativ metode): Hvorfor er ikke alle tilfredse med demokratiet?
De tre lande Italien, Grækenland og Tyskland er alle medlemmer af EU, de har euro som valuta, og de har styreformer (republik) og politiske systemer (parlamentarisk demokrati), der minder om hinanden. Alligevel har de udviklet sig meget forskelligt, hvis man ser på borgernes utilfredshedshed med demokratiet i deres land (figur 1).
Figur 1. Ændring i utilfredshed med demokratiet i Italien, Grækenland og Tyskland.
Opgaver
1. Opstil tre hypoteser, der kan forklare den udvikling, der kommer til udtryk i figur 1.
2. Vælg én af hypoteserne og find supplerende data (fx fra Samfundsstatistik 2019 eller Eurostat (https://ec.europa.eu/eurostat/home), der kan bruges til at be- eller afkræfte din hypotese.
3. Lav ved hjælp af skemaet en komparativ undersøgelse af de tre lande med henblik på at give en systematisk forklaring på udviklingen i figur 1.
4. Overvej, hvilke andre forklaringer, der kunne gives på udviklingen end den, du/I har fundet frem til.
Øvelse 2 (komparativ metode): PISA-målinger
- Gå ind på PISA’s hjemmeside og undersøg, hvordan landende er placeret i en af de seneste undersøgelser.
- Undersøg kritikken af PISA-undersøgelserne og sammenfat, hvilke metodiske pointer kritikken bygger på.
- Læs artiklen "Minister vil bruge 2,6 millioner kroner på endnu en undersøgelse om faglighed".
- Hvad er formålet med undersøgelsen?
- Hvilke kritikpunkter rejses der imod den?
- Brug begreber fra Metodebogens kapitel 7 til at karakterisere undersøgelsen.
- Skriv et notat til Undervisningsministeren, hvor du kommer med anbefalinger til, hvordan hun metodisk kan forsvare sin undersøgelse. Anvend begreber om komparativ metode i dit notat.
- Skriv et notat til en af de omtalte kritikere af undersøgelsen, hvor du kommer med anbefalinger til, hvordan hun metodisk kan kritisere undersøgelsen. Anvend begreber om komparativ metode i dit notat.
- Projektarbejde: I bogen sammenlignes bl.a. udviklingen og resultaterne af ”Det arabiske forår” i forskellige lande.
- Hvilke andre temaer ville være oplagte at undersøge komparativt? Det kunne for eksempel være i tværfagligt samarbejde med historie, sprogfag eller matematik.
- Hvilke teorier vil du med fordel kunne bruge?
- Hvilke cases vil du skulle undersøge?
- Hvilke variable vil du skulle fokusere på?