Forlaget Columbus

Kommunikation og medier

Dagbladene

Tabel 5.1, 5.2, 5.10, 5.12 og figur 5.2

Opgaver:

Lav en tabel med indeks over det samlede oplag for -hverdagsaviser, -aviser i hovedstadsområdet, -aviser i provinsen og -Ekstrabladet og BT. 1980=100. Hvad kan konkluderes på grundlag af tabellen? Udvælg enkelte dagblade i tabel 5.1 og sammenlign deres oplagstal med den udvikling, der kendetegner hverdagsaviserne generelt.

Hvad viser tabel 5.12 om udviklingen i dagbladenes reklameindtægter? Hvad kan forklaringen være på udviklingen? 

Hvilke rolle spiller dagbladene som nyhedsmedie i forhold til andre nyhedsmedier?

Sammenlign de forskellige aldersgrupper i tabel 5.10. Hvad kan ellers konkluderes på grundlag af tabel 5.10 og figur 5.2?

Tabelanalyse: Tabel 5.4

Læs noten, så I er helt klar over, hvad begrebet dækningsgrad betyder.

Hvad kan konkluderes ud fra tallene 31, 40 og 51 øverst til højre i tabellen?

Hvilke grupper i befolkningen havde en dækningsgrad på over 50 pct. i 2001? Hvordan er billedet i 2013?

Socialgruppe er her en kombination af indkomst, uddannelse og erhverv.

Udvælg to eller flere aviser og sammenlign de forskellige aldersgruppers dækningsgrad. Sammenlign på samme måde de forskellige erhvervsgrupper og de tre socialgrupper.

Formuler en samlet konklusion på jeres undersøgelse.

Links

En grundig men ikke helt ny undersøgelse af danskernes anvendelse af aviser, ugeblade, tv m.v. findes på Medieudvalgets hjemmeside hvor samtlige rapporter findes.
Se Ole Andersen: ”Medieudbud og medieforbrug i Danmark 1983-1994” eller hvis emnet er børns medieforbrug: "Betænkning om børn og unges medieforbrug". En nyere undersøgelse af danskernes brug af nyhedsmedier er udgivet af RUC’s Center for magt medier og kommunikation. Her er materiale, der belyser i hvilken udstrækning de digitale medier har overtaget rollen som vigtigste nyhedsmedie i forhold til mere traditionelle medier som tv, radio og aviser. I rapporten er også en sammenligning med andre udvalgte lande: USA, Brasilien, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien og Japan. På Gallups hjemmeside kan man under statistik finde en oversigt over avisernes aktuelle læsertal, og deres dækningsgrad se Nyhedscenter / statistik /læsertal. Statistikbanken har oplysninger om oplagstal under emnet kultur og kirke. Kulturministeriet har udgivet publikationen ”Danskernes kulturvaner 2012”.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)