Kommunikation og medier
DR’s programudbud og forbruget af programtyper
Tabel 5.7 og 5.8
Opgaver:
Hvad viser tabellen om, hvilke programtyper, der får mest sendetid i DR og TV2?
Er det en rimelig fordeling?
Hvilke udsendelsestyper er dyrest i forhold til antallet af sendetimer?
Sammenlign forskellige typer udsendelsers popularitet – brug Gallups hjemmeside.
Sammenhold programudbud og tv-seertid af forskellige programtyper.
Find nogle tilfældige uger frem og undersøg, hvilke typer af udsendelser, der var mest populære. Se Gallup under links.
Sammenlign i Statistikbanken (se links) DR's programudbud med en eller flere kommercielle kanalers programudbud.
Public service kanaler kalder man tv-kanaler som DR og TV2. Det dækker over særlige forpligtigelser, kanalerne har m.h.t. deres programudbud. Læs på internettet – se links om begrebet "Public service". Hvilke krav til programudbuddet medfører målsætningen om "Public service"?
Links
På Gallups hjemmeside kan man finde oplysninger om hvor mange, der har set de enkelte programmer, og hvordan de har vurderet dem. Vurderingen går fra 1-5, hvor 5 er bedst. (Se Nyhedscenter – statistik – TV meter). Rating angiver, hvor mange, der ser udsendelsen, hvis andelen af den samlede målgruppe svarer til andelen blandt dem, der måles via TV-meter.
I Statistikbanken kan man under kulttur og kirke finde oplysninger om forskellige kanalers programtyper.
På mediekommissionens hjemmeside findes en grundig diskussion af "Public service i dansk fjernsyn" af Henrik Søndergaard. En parallel diskussion er spørgsmålet om dansk produceret tv kontra udenlandsk tv. Det er taget op samme sted af Preben Sepstrup i publikationen: "Udenlandsk TV".
Danmarks radio har på sin hjemmeside oplysninger og synspunkter på mediepolitik bl.a. om programetik og public service.