Forlaget Columbus

Dream On?

Links, tekster og filer til kapitel 1

s. 23 Power point: The African Americans at a Glance

Forlaget Columbus The African Americans at a Glance

s. 26 Konstruktionen af den hvide og den sorte race i USA

Tønder med tobak til det engelske marked lodses ombord. Tegning på kort over Virginia fra 1700-tallet.

Det er ifølge den amerikanske historiker og borgerrettighedsaktivist Theodore Allen[1] muligt at spore skabelsen af en hvid herskende race og en underordnet sort race tilbage til den engelske koloni Virginia i 1600-tallet.

Virginia blev grundlagt af investorer med henblik på at tjene penge gennem udnyttelse de rige naturressourcer her til handel med pelsværk, træ og metaller. Indbyggerne var lyshudede englændere, henholdsvis en lille gruppe investorer og et større antal arbejdere. Mange af disse arbejdere kom som “bond laborers”, dvs. at de i en tidsbestemt periode skulle arbejde en gæld af for en kreditor. De fik ingen løn, kun føde og husly, men når de havde arbejdet deres gæld af, kunne de forvente at få et lille stykke jord, en hytte og nogle arbejdsredskaber.

I starten var forholdene barske i kolonien med hungersnød, krig med de indfødte og lav fortjeneste til investorerne, men tingene ændrede sig, da man begyndte at dyrke tobak til eksport til England. Det viste sig hurtigt at være en profitabel forretning, idet tobak havde et stort og ubegrænset marked i Europa.

Dyrkning af tobak er meget arbejdskraftintensiv, og flere og flere bond laborers blev sendt til Virginia fra England. Men dødeligheden var høj blandt disse - få overlevede kun 10 år i kolonien, og man begyndte at supplere arbejdsstyrken med mørkhudede bond laborers fra kolonierne i Carribien. Mange af disse skulle ligesom de europæiske arbejdere tjene en jordejer i en tidsbegrænset periode, og der blev sandsynligvis ikke skelnet mellem arbejdere af afrikansk og europæisk herkomst.

Flere og flere overlevede og bosatte sig som frie landarbejdere, og de supplerede udbyttet fra deres små brug ved at arbejde for de voksende plantager, som ejedes af et lille antal rige plantageejere. Eller de mistede deres jord og blev fæstebønder eller vandrende daglejere. Utilfredsheden mht. den ulige fordeling af jord og rigdom ulmede i Virginia, og det kom til flere sociale revolter, hvor både sorte og hvide arbejdere deltog. Det var en alvorlig trussel mod koloniens stabilitet og plantageejernes indtjening, som afhang af adgang til en stor, billig og stabil arbejdsstyrke. For at dæmme op for den skadelige uro arbejdede koloniens elite på at finde midler til at imødegå et truende oprør gennem skabelse af en social klasse, som ville kunne understøtte eliten og hjælpe med at undertrykke eventuelle oprør. Med det formål konstrueredes gennem lovgivningen et hierarkisk system baseret på racer, der kunne splitte arbejderne i sorte og hvide, med specielle privilegier for de sidstnævnte. Således fik det voksende antal bond laborers, der kom til kolonien, forskellige vilkår afhængigt af om de var sorte eller hvide. I sidste del af 1600-tallet blev den aftalte arbejdsperiode således kortere for bond laborers fra kristne nationer, hvilket automatisk udelukkede arbejdere med afrikansk baggrund for at opnå samme vilkår. I 1670 skulle alle ikke-kristne bond laborers, der kom med skib til kolonien, arbejde for livstid, og i 1680 udvidedes loven til, at gælde alle bond laborers af afrikansk afstamning, mens ingen kristne, dvs. af europæisk afstamning, kunne pålægges at arbejde under sådanne vilkår. Lovene suppleredes senere med bestemmelser om, at ingen afroamerikansk bond laborer kunne undslippe livslang tjeneste ved at konvertere til kristendom. Der blev yderligere for at opretholde skellet mellem sorte og hvide vedtaget en række love, der skulle forhindre ægteskaber mellem arbejdere med europæisk og afrikansk baggrund. En fri kvinde, der giftede sig med en sort bond laborer, overtog dennes status, ligesom børn af sådanne ægteskaber arvede forældrenes status. I 1691 fastlagde en lov, at en hvid, der giftede sig med en sort, en mulat eller en indianer, automatisk skulle erklæres fredløs, og at børn af en hvid kvinde og en sort mand, uafhængig af denne status, skulle idømmes 30 års tvangsarbejde.

I de følgende års lovgivning blev begrebet “kristen” synonymt med begreberne “hvid” og “fri”, og ud fra en distinktion mellem hudfarver skabtes således et socialt hierarki med et skarpt skel mellem på den ene side hvide, som ganske vist kunne bevæge sig fra fri til i en periode at være bond laborer, men som havde mulighed for at genvinde sin frihed. Og på den anden side sorte, som på grund af deres hudfarve ikke havde denne mulighed. En “uforanderlig” egenskab som egen eller forfædres hudfarve regulerede således rettigheder og pligter, og sorte og hvide med samme økonomiske status fik forskellige juridiske rettigheder. Frie afroamerikanere måtte ikke selv benytte bond laborers til at dyrke deres jord, og i 1705 bestemte en lov, at kvæg tilhørende afroamerikanske bond laborers skulle konfiskeres og gives til fattige frie hvide, mens hvide bond laborers kunne behold deres kvæg. I de følgende år vedtoges der i Virginia love, som bl.a. fratog frie afroamerikanere med ejendom stemmeret, forbød dem at indtage offentlige embeder samt at vidne mod hvide.

Den voksende gruppe af fattige hvide landarbejdere og fæstebønder i Virginia havde stort set samme økonomiske vilkår som de sorte bond laborers, som reelt var gjort til slaver. Men de havde alene i kraft af deres hvide hudfarve nogle umistelige rettigheder, som de sorte ikke havde, herunder en i det mindste principiel mulighed for social opstigning. Og ved i status at være over den rets- og rettighedsløse sorte befolkning var de i det mindste noget! Derfor havde de en stærk interesse i opretholdelsen af et system baseret på direkte institutionel og strukturel diskrimination; et system skabt i en 50- årig periode i 16- og 1700-tallet for at tjene en lille hvid elites økonomiske interesser, og som har holdt sig mange år efter slaveriets ophævelse helt op til vor tid.

(1)I tobindsværket The Invention of the White Race (1994 and 1997)

s. 26 1. Mosebog kapitel 4 og 9

Det gamle Testamente, 1. Mosebog, Kapitel 4: Kainsmærket

v8  Siden talte Kain til sin bror Abel, og da de en dag var ude i det fri, overfaldt Kain sin bror Abel og slog ham ihjel. v9  Da spurgte Herren Kain: »Hvor er din bror Abel?« Kain svarede: »Det ved jeg ikke. Skal jeg vogte min bror?« v10  Herren sagde: »Hvad er det, du har gjort? Din brors blod råber til mig fra jorden. v11  Nu skal du være bandlyst fra den jord, som har spærret sit gab op og drukket din brors blod, som du udgød. v12  Når du dyrker jorden, skal den ikke mere give dig sin grøde. Fredløs og flygtning skal du være på jorden!« v13  Kain sagde til Herren: »Min straf er for stor at bære. v14  Nu jager du mig bort fra agerjorden, og jeg må skjule mig for dig og være fredløs og flygtning på jorden; så kan enhver, der møder mig, slå mig ihjel.« v15  Men Herren sagde til ham: »Nej, hvis nogen slår Kain ihjel, skal det hævnes syv gange.« Og han satte et mærke på Kain, for at ingen, der mødte ham, skulle slå ham ihjel. v16  Så forlod Kain Herren og slog sig ned i landet Nod øst for Eden.

Det gamle Testamente, 1. Mosebog, kapitel 9: Noahs forbandelse af Kam

v18  Noas sønner, der gik ud af arken, var Sem, Kam og Jafet; Kam blev far til Kana'an. v19  De tre var Noas sønner, og fra dem nedstammer hele jordens befolkning. v20  Agerdyrkeren Noa var den første, der plantede en vingård.v21  Da han drak af vinen, blev han beruset og blottede sig inde i sit telt.v22  Kana'ans far Kam så sin far nøgen og fortalte det til sine to brødre udenfor.v23  Sem og Jafet tog så en kappe over deres skuldre, gik baglæns ind og tildækkede deres nøgne far. De vendte ansigtet bort og så ikke deres far nøgen.v24  Da Noa vågnede af sin rus og blev klar over, hvad hans yngste søn havde gjort mod ham, v25  sagde han:

      »Forbandet være Kana'an!
      Den usleste træl
      skal han være for sine brødre.«
v26  Og han sagde:
      »Lovet være Herren,
      Sems Gud!
      Kana'an skal være deres træl.
 v27  Måtte Gud skaffe Jafet plads,
      så han kan bo i Sems telte.
      Kana'an skal være deres træl.«

s. 32 Tekst ”Racism is a way of perceiving the world and a way of thinking”

For at finde ud af, hvad der foregår i hovederne på medlemmer af racistiske organisationer, deltog den amerikanske socialpsykolog Raphael S. Ezekiel i starten af 1990’erne i en lang række af Ku Klux Klans og andre organisationers møder og stævner, og han interviewede her en række ledere og menige medlemmer. Interviewene er udgivet i bogen The Racist Mind: Portraits of American Neo-Nazis and Klansmen, 1995. På dette tidspunkt fandtes der skønsmæssigt 23.000 – 25.000 militante racister i USA. Derudover o. 150.000 sympatisører, som deltog i racistiske stævner, købte racistisk materiale og støttede sagen økonomisk. Ca. 450.000 personer læste materialer udgivet af de forskellige racistiske grupperinger.

Nedenfor bringes et uddrag fra bogen af et  interview med neo-nazisten Raymond, medlem af en ”stormtrops-gruppe”, som havde en forventning om, at en blodig racekrig meget snart ville bryde ud. Afsnittet handler om Raymonds syn på blandede ægteskaber.

Raymond spoke a lot about what he called ”race mixing”. ”You see some ugly white girls hanging out with these black bucks(1). The white men won’t have anything to do with them. This black guy will have her because she’s a white woman, but a white man wouldn’t have her because if she walked up to a mirror she’d be so ugly she’d break it. But the nigger wants her so that he can brag about ”Oh, I have a white woman”.”

I spoke of an interracial(2) married couple, who were friend of mine. The woman, I said, as both white and quite beautiful.

He was taken aback. ” I’d be surprised,” he said weakly. ”What she’s doing disgusts me”. That came out stronger. Then he began to recover himself. He didn’t believe it, he said. She might be beautiful on the outside, he said, but on the inside she had no racial pride. He moved into the usual rhetoric: The babies, if she had any, would be half black and half white. More than that, ” in the dog world, everybody wants a Doberman. Everyone wants a purebred(3). German shepherd or a purebred collie. Nobody wants the mutts(4). They gas them at the pound(5)typo3/ because nobody wants them.”

The reference to gassing the undesirables came to him readily(6).

He wanted to explain white sexual involvement with black folk. ”Maybe it’s a deviation(7). I think it may be a form of sexual deviation because you get out and you see these women here in Detroit who like to sleep with blacks. I’d had to categorize them with the homosexual, someone who’d be into bestiality(8)typo3/ or something like that. They get maybe into some kind of a weird sex trip. She wants to picture herself as some kind of a slave to the – she’s on some kind of white guilt trip because her ancestors owned slaves and she thinks she’s making up for it by sleeping with the big black bug…

(1)buck (sb): bukke, stereotyp begreb om en bestemt type mandlig afrikansk amerikaner som er muskuløs, ikke underordner sig de hvide, og er titrukket af hvide kvinder

(2)interracial (adj): blandet racer

(3)purebred (adj): raceren

(4)mutt (sb): gadekryds

(5)pound (sb): fold

(6)readily (adv): let

(7)deviation (sb): afvigelse

(8)bestiality (sb): seksuel omgang med dyr


s. 42 Fergusson

Undersøgelse af Fergusons politikorps foretaget af det amerikanske justitsministerium

Power point: Raceuroligheder i Oakland, 2010

Forlaget Columbus Raceuroligheder i Oakland, 2010

s. 43 Ifølge denne satiriske tegneserie findes der mange stereotyper om sorte unge:

link

s. 43 The guilt of the organized racists

Between Reconstruction and 1945, 3.000 to 5.000 African American men and women were tortured and killed by lynch mobs. The Ku Klux Klan was a dominant force behind those killings. Local officials were often themselves Klansmen but, in any case, did not obstruct the Klan. During the civil rights struggles of the 1950s and 1960s, Klansmen instigated(1)typo3/ mob assaults on Freedom Riders and the like, and carried out bombings and murders of activists – or of little girls in a church – under cover of darkness. Organized white racism has a long and bloody history. Its primary weapon has been terror.

The Klan and neo-Nazi groups hold a different position today. Town and county officials are much less likely to be secret members and are much less likely to be cowed(2)typo3/ by overt(3)typo3/ white racist demands. To this writer’s perception(4), White racism remains a major strand(5) in American culture, but as a political force, it has expressed itself more often as a covert(6)typo3/ message within mainstream politics. Major presidential candidates have not hesitated to win support by suggesting that too much is being done for the undeserving poor, a code word for Afro Americans. Demonization(7)typo3/ of the poor has proceeded apace(8), buttressed(9)typo3/ by an almost unspoken assumption(10) (a statistically inaccurate assumption) that most of the poor are non-Whites. The demonization may have served as a distracting cover for a reapportionment(11) of wealth from middle-income families upwards (…)

Probably the greatest effect of White racism today is its capacity to slow institutional change. Policies that help institutional racism to continue to flourish(12) do much more to hurt minority people than do hate crimes. High infant mortality rates in the inner cities and policies that let them continue are more dangerous than the Klan.

Actual hate crimes, for the most part, are committed by people who are not members of organized White racist groups (…). Deep racial distrust and antipathy mark our culture and would exist without the dramatic statements and demonstrations of the White racist groups. But the statements and the rallies(13) of those groups increase the temperature, and the advocacy(14)typo3/ of specific steps pinpoints actions that perpetrators(15)typo3/ can take.

The leaders and the lieutenants of those groups are morally responsible to a nontrivial degree for racial violence in the United States (a responsibility they gladly claim in private conversation). Indeed, the future for which they avowedly(16)typo3/ works is one in which racial violence increases until the long predicted race war erupts and White America wins back its God-ordained(17)typo3/ dominance. The followers in the groups, the willing actors in the theater produces by the leaders, share in that moral responsibility. And of course, where leaders or followers have committed crimes, they are fully responsible……

You and I do not commit racial assaults, and no one we know does. It is interesting and unthreatening to imagine the world of those other people, whoever they may be, who engage in racist violence. And how nice if that form of contemplation can also be the only price White people have to pay for living in an unjust society. So that the more indignant and outrages I can be about the evils of the Klan and neo-Nazis, the more virtuous(18)typo3/ I can feel. And the more virtuous I feel about their misdeeds, the less I need to listen to tiresome critics who talk about racism and the need for institutional changes.

If I were to think about the true and continuing effects of racism, I would have to think about the ongoing social order, in which I am a part and for which I have responsibility. All of us are ready to say that Klan murders are evil. But what are we ready to do, today, about the continuing racially based maldistribution(19)typo3/ of health, of wealth, and of hope?

 

Uddrag af artikel af forfatteren til tekst 2, Raphael S. Ezekiel,  i tidsskriftet American Behavioral Scientist, september 2002: The racist mind revisited. 

(1)instigate (vb): indlede

(2)cowe (vb): kue

(3)overt (adj): åbenlys

(4)perception (sb): opfattelse

(5)strand (sb): streng

(6)covert (adj): skjult

(7)demonize (vb): dæmonisere

(8)apace (adv): med stormskridt

(9)buttress (vb): afstive

(10)assumption (sb): antagelse

(11)reapportionment (sb): omfordeling

(12)flourish (vb): blomstre

(13)rally (vb): demonstration

(14)advocacy (sb): fortalervirksomhed

(15)perpetrator (sb): gerningsmand

(16)avowed (adj): erklærede

(17)ordain (vb): ordinere

(18)virtuous (adj): dydige

(19)maldistribution (sb): ulige fordeling

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)