Forlaget Columbus

Det politiske Europa

Statsformer i Europa - historisk set: Fig.4.1, s.75

  1. Forklar hvorfor territorialstatens opståen i 1648 var så stor en omvæltning. Uddyb herunder hvad der karakteriserede de europæiske stater før 1648. Hvad vil det sige at der var konkurrerende myndigheder (jf. teksten til højre i figuren)?
  2. Repetér forskellen mellem stat og nation (s.44), og forklar ud fra teksten til højre hvordan nationalstaterne opstod.
  3. Forklar med egne ord de to nederste pile i figuren. Hvordan kan man bedst karakterisere nutidens stater i EU?

Globaliseringen som trussel mod nationalstaten: Tekst og figur s.76-78

  1. Tekst s.76 frem til afsnittet i 2.sp.: Der fremlægges to modsatte syn på nationalstaternes fremtid. Forklar. Inddrag fig.1.7, s.17, fig.1.12, s.26 og boksen s.77.
  2. Forklar de fire nummererede pile i figuren s.78. Overvej hvilken/hvilke af dem du vil lægge mest vægt på og hvorfor?
  3. Læs teksten s.77, 1.sp. frem til nyt afsnit i 2.sp. og redegør for hvordan pilene kan have den modsatte effekt af den som figuren prøver at vise.
  4. Inddrag figuren i materialet (nr.1) og udbyg din besvarelse af spørgsmål 3. Diskutér om det er muligt at forene en fortsat globalisering med nationalstaternes trivsel. Hvilke politiske tiltag er i givet fald nødvendige for at begge to kan opfyldes?

Forholdet mellem statslig og national integration: Tekst og figurer s.77-82

  1. Forholdet mellem de to slags integration er omdrejningspunktet i afsnittet s.77-82. Hvorfor er det vigtigt at skelne mellem disse integrationsformer? (tjek forskellen mellem stat og nation s.44).
  2. Forklar ud fra teksten hvordan den statslige integration (EU) kan medvirke til at opretholde den nationale mangfoldighed. Diskutér herunder om det er USA snarere end EU der truer denne mangfoldighed.
  3. Kig nærmere på tegningen s.79. Er den en god illustration af EU's slogan 'Enhed i mangfoldighed'?
  4. Undersøg forholdet mellem national og europæisk identitet ud fra rapporten "The Values and Identities of EU citizens" (Special Eurobarometer 508, nov. 2021, s.71 og 74), se europa.eu/eurobarometer. Diskutér om den europæiske identitet under et er større eller mindre end forventet. Prøv at forklare nogle af forskellene mellem medlemslandene. Inddrag teksten i materiale 2 og belys den udvikling der har fundet sted i forholdet mellem de to slags identiteter og angiv mulige forklaringer.
  5. Iflg. den integrationsteori der benævnes 'liberal intergovernmentalisme' (se fig.9.7, s.179 og s.180-81) styrkes nationalstaten gennem afgivelse af suverænitet. Gengiv teoriens forklaring efter at have læst 13 linjer s.181 fra 1.sp, l.3 f.n., start: "Når staterne er villige ... og læs afsnittet ud. Sammenlign forklaringen med den der blev givet i forbindelse med sondringen mellem formel og reel suverænitet (fig. 2.6, s.40).

Desintegration: Boks s.80

  1. Forklar de to anvendelser af begrebet desintegration: det overnationale (f.eks. Brexit) og det subnationale niveau (f.eks. Catalonien). Hvilken fælles baggrund er der for de to slags desintegration?
  2. I sidste del af boksen påpeges det at den subnationale desintegration henter styrke i integrationen på EU-niveau. Forklar denne sammenhæng og find udtalelser der kan understøtte den (f.eks. fra det skotske nationalistparti SNP).
  3. Forklar ud fra kortet nedenunder (materiale 3) hvilke europæiske lande der især er præget af regionale uafhængighedsbevægelser i Europa og deres styrke.
  4. Uddyb kendskabet til to uafhængighedsbevægelser: det skotske og det catalanske. Redegør for de senere års udvikling mht. bevægelsernes forhold til centralmagten i London og Madrid. Hvordan vil du vurdere mulighederne for at bevægelserne opnår deres mål?
  5. Diskutér fordele og ulemper ved et mere opdelt Europa hvor områder med uafhængighedsbevægelser er blevet selvstændige stater.

 

EU - organisation eller statsdannelse?: Figur 4.3, s.81

  1. Prøv at forklare hvad forskellen er mellem en organisation og en stat. Om statsbegrebet se figurteksten s.44 og teksten s.74.
  2. Hvorfor er EU placeret mellem organisationer og stater i figuren? Der er tegnet to stiplede pile ud for EU. Hvilken af pilene understøttes mest af den aktuelle udvikling og af perspektiverne for udviklingen? Inddrag figur 1.13, s.27.
  3. Især i de oprindelige EU-lande er der tilhængere af EU's omdannelse til en føderation. Læs s.103-106 og uddyb hvilke konsekvenser det vil have for EU's opbygning.

Forskelle mellem EU-lande: Tabel 4.1, s.83

  1. Lav korte konklusioner om forskellen mellem landene ud fra hver enkelt kolonne. Forsøg herefter at lave en samlet overordnet konklusion. Inddrag her også figur 3.9, s.64 (gennemsnitslønnen for alle EU-lande kan findes på Wikipedia: 'List of European countries by average wage').
  2. Belys forskellen mellem landene hvad angår offentlig gæld. Start med figur 4.1 i 3.udgaven (årene 2005-11) og før tallene àjour ved hjælp af Eurostat (se også materiale 5 til kap.3). Sammenlign udviklingen i de to perioder, især mht. de lande der har den største gæld. Belys herunder hvordan det er gået med overholdelsen af ØMU’ens konvergenskrav.
  3. På hvilke punkter adskiller Danmark sig især fra de andre medlemslande?
  4. Ajourfør tallene for arbejdsløsheden i kolonne 3 og inddrag gældsudviklingen fra pkt.2 ovenfor. Redegør herefter for hvilke forskelle der er mellem landene hvad angår overvindelse af den økonomiske krise i starten af 2010'erne.

Udviklingen i BNP pr indbygger: Tekst og figur s.84-86

  1. Udvid sammenligningen af EU-landene med tal for BNP pr. indbygger. Brug tabellen i materiale 4 til kap.3 og lav et søjlediagram der viser de aktuelle forskelle (find evt. de nyeste tal hos Eurostat).
  2. Belys ved hjælp af tabellen den udvikling der har fundet sted. Se også figur 3.6, s. 74 i bogens 4.udgave.
  3. I hvor høj grad kan man ud fra disse tal tale om konvergens mellem gamle og nye medlemslande? Inddrag fig.4.5.s.85 samt fig.5.7, s.119 i 4.udgave.
  4. Forklar herefter begrebet 'mellemindkomstfælde' (se s.84).
  5. Diskutér om det er en god idé at søge at udjævne indkomstforskellene mellem EU-landene – og hvor meget EU bør gøre. Inddrag evt. fig. 6.4, s. 121, fig. 6.6, s.126 og fig. 3.14, s. 70

Nationale stereotyper: Tabel 4.2, s.86

  1. Hvilke konklusioner kan drages ud fra tabellen?
  2. Vurdér med udgangspunkt i tabellen i hvor høj grad der er overensstemmelse mellem de nationale stereotyper og virkeligheden.
  3. Diskutér nationale stereotypers politiske og historiske betydning. Overvej herunder om betydningen i Europa har været aftagende eller stigende i tiden efter 2.Verdenskrig. Brug konkrete eksempler, som f.eks. det dansk-tyske forhold.

Parlamentarisk system, præsidentsystem og regeringer i EU: Figur 4.6, s.87, figur 4.7, s.89

  1. Angiv ud fra figur 4.6 to vigtige forskelle mellem de to politiske styreformer - og anfør fordele og ulemper.
  2. Hvilken af styreformerne er mest udbredt inden for EU? Tag udgangspunkt i figur 4.7 og undersøg styreformen i andre EU-lande på nettet (f.eks. CIA factbook, Wikipedia).
  3. Forklar hvorfor der er forskelle mellem hvordan det parlamentariske system fungerer mellem EU-landene. Se figur 4.7, udvid med andre lande og inddrag partisystemet.
  4. Undersøg om der er brug for opdatering af oplysningerne i figur 4.7, især hvad angår sidste kolonne. Brug www.parties-and-elections.eu

Illiberalt demokrati: Boks s.88 + kapitel 8, afsnit 2

  1. Forklar ud fra boksen hvad der forstås ved illiberalt demokrati, herunder hvad det vil sige at "man systematisk demonterer og svækker alle institutionelle kontrolmekanismer."
  2. Inddrag figur 8.9, s.162 og forklar forskellen mellem de tre former for demokrati der er vist under den vandrette akse.
  3. Læs s.164-67. Uddyb indholdet i den illiberale udvikling i Ungarn og Polen. Forklar herefter forskellene mellem de to lande, herunder resultatet af parlaments- og præsidentvalg i Polen i hhv. 2023 og 2025.
  4. Vurdér muligheden for en tilbagevenden til et liberalt demokrati i begge lande. Find materiale på nettet om den aktuelle situation i de to lande. Om Polen find f.eks. på Google artikel fra Altinget 5.6.25: ”Forsker: Valget i Polen splitter landet i to”. Om Ungarn, se: ”Tiden kan rinde ud for Orban”, Information 24.4.25. Fulgt op af en artikel i samme avis 13.11.25.
  5. Undersøg demokratiets tilstand i andre østeuropæiske EU-lande, især Slovakiet, Tjekkiet og Rumænien. Placér landene på aksen i fig. 8.9 (se pkt.2 ovenfor).
  6. Læs s.166 om EU's sanktionsmuligheder over for brud på de demokratiske spilleregler. Hvorfor er det svært at gribe effektivt ind over for brud? Og er det i det hele taget klogt at gøre det?

MATERIALE:

1. Suverænitetsafgivelse som trussel

2. De senere års ændringer i forholdet mellem national og europæisk identitet i EU-landene

  • Mange Eurobarometer undersøgelser viser at kun en lille procentdel i EU-befolkningen selv opgiver at de har en ”kun europæisk identitet” – det er typisk lidt/få procent.
  • Samtidig viser data en stigning over tid i andelen der siger de både har en national og europæisk identitet (”dobbelt tilknytning”).
  • F.eks. ifølge en opsamling: I begyndelsen af 2000’erne havde omkring 50-60% af respondenterne en ”eksklusiv national identitet”. I 2024 var andelen der kun identificerede sig nationalt, faldet til 33%.
  • Samtidig rapporterede 2024-målingen at mange tilkendegav en vis tilknytning til Europa/EU (dvs. en slags europæisk eller pan-europæisk identitet), om end sjældent som eneste identitet.
  • På et mere konkret niveau viser den seneste undersøgelse (2025) at: 74% af EU-borgere mener deres land har nydt godt af EU-medlemskabet – det højeste niveau siden spørgsmålet blev stillet første gang i 1983.

Kilde: ChatGPT, hentet 1.12.2025.

3. Løsrivelsesbevægelser i Europa

Kilde: http://www.businessinsider.com

4. BNP pr. indbygger i EU-lande

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)