Opgaver
Figur 2.1
- Der skelnes mellem tre grundholdninger: modstandere, skeptiske tilhængere, stærke tilhængere. Forklar inden for hver af de tre kategorier forskellen mellem de to typer holdninger. Overvej i den forbindelse hvordan de forskellige holdninger konkret kan komme til udtryk (f.eks.: gal retning: EU opbygger eget militær og er på vej til at blive en ny superstat)
- Hvor vil du placere dig selv inden for de i alt 6 kategorier? Argumentér for placeringen.
Figur 2.2
Når du har læst hele afsnit 2.2. vend så tilbage til figuren og forklar for hver af de fem integrationsformer hvor EU-integrationen hører hjemme; sammenlign med fig. 2.5.
Afsnittet s.29-30
Der er s.30. 1.sp. nævnt tre grunde til at regional og global integration kan være i modstrid med hinanden. Overvej tilfælde hvor der er harmoni mellem de to former, og som kan bruges til at imødegå argumenterne i teksten, f.eks. på miljøområdet.
Figur 2.3 og afsnittet s. 30-31
- Forklar forskellen mellem de to dele af figuren, herunder forskellen mellem beslutninger med vetoret / med flertal, bindende / ikke-bindende beslutninger, direkte / indirekte retskraft.
- Luk bogen og forklar hvad det vil sige at en stat har afgivet suverænitet (= overstatslig integration).
- Opregn ved hjælp af teksten s.31 hvilke ulemper der er ved overstatslig integration. Hvordan kan det være at stater, som f.eks. EU-landene, alligevel frivilligt vælger denne form for integration? Inddrag argumenterne s.46, herunder fig. 2.13. Se evt. også omtalen af liberal intergovernmentalisme s.50, 1.sp. n.
- Tag selv stilling til om du synes overstatslig integration er en god ting.
Afsnittet s. 31-32
- Forklar forskellen mellem bredde- og dybdeintegration ved hjælp af fig. 2.4, s.32.
- Anfør argumenter for og imod at de to former for integration er i modstrid med hinanden.
Figur 2.6, s.34
- Spørgsmål til figurens udseende: 1) Hvorfor er de to stater tegnet som trekanter?, 2) Hvorfor er pil 1 tegnet uden for trekanterne og pil 2 delvist inden for? Hvorfor går de hvide pile inden for trekanterne begge veje?
- Forklar hvordan pilene kan bruges til at illustrere virkningerne af et bestemt integrationsskridt, f.eks. afskaffelse af told, indførelse af fri bevægelighed for arbejdskraft.
Boks s.35 og fig. 2.7, s.36
- Hvad er iflg. figuren forskellen mellem et frihandelsområde og en toldunion?
- Angiv hvilke faser i integrationsudviklingen (fig. 2.7) som de forskellige punkter i artikel 3 (boksen) hører til.
Afsnit 2.3, s. 36-38
- Prøv at forklare hvad forskellen er mellem en organisation og en stat. Inddrag hertil om statsbegrebet s. 17.
- Hvorfor er EU placeret mellem organisationer og stater i fig. 2.8, s.37.
- Hvordan argumenteres der i teksten for at EU aldrig vil blive en europæisk kopi af USA? Inddrag s.47-49. Er du enig i argumentationen?
Afsnit 2.4, s. 38-41
- Kan alle europæiske stater blive medlem af EU? Udled svaret af teksten s.39 og inddrag boksen s.17.
- Overvej om du tror EU med tiden vil komme til at omfatte alle europæiske stater.
- Bag EUs udvidelse mod øst siden årtusindskiftet har der ligget forskellige motiver i de gamle og i de nye medlemslande. Forklar forskellen ud fra fig. 2.9, s.39. Angiv nogle mulige sammenhænge mellem motiverne.
- Bør Tyrkiet optages i EU? Diskutér med udgangspunkt i argumenterne opregnet i fig. 2.10, s.41.
Afsnit 2.5, s. 41-45
- Hvordan har de ideologiske skillelinjer i holdningen til EU udviklet sig? Forklar hvordan skillelinjerne oprindeligt så ud, hvilke forhold der har skabt opbrud i skillelinjerne, og hvorfor det i dag er svært at svare på spørgsmålet i afsnittets overskrift?
- Steen Gade kalder i boksen s.43 EU for en politisk kampplads. Hvordan skal det forstås? Og hvordan afspejler hans argumentation en typisk venstreorienteret EU-tilhængers?
Figur 2.11, s.44
- Forklar sammenhængen mellem ideologi og de tolv eksempler på virkelighedsbillede.
- Udvid kasserne under virkelighedsbilledet med andre punkter.
- Lav en tilsvarende opstilling med konservatismen som ideologisk udgangspunkt.
Figur 2.13, s.46
- Spørgsmål til figurens udseende: 1) Hvordan skal sammenhængen mellem cirkler og firkanter forstås? Hvad er forskellen mellem de tre slags cirkler? Forklar med eksempler.
- Brug eksemplet i boksen s.20 til at illustrere hvad figuren skal vise.
- Hvorfor er figuren relevant når man vil diskutere om demokratiet svækkes eller styrkes gennem EU-integrationen?