Forlaget Columbus

Det politiske Europa

Opgaver

Bokse s.49 og tekst s.50

  1. Sammenlign synspunkterne på nationalstatens fremtid i de to tekster. Overvej herunder om nationalstatsbegrebet bruges på samme måde i teksterne.
  2. Diskuter om det er muligt at forene de to opfattelser i teksterne.
  3. Udvid diskussionen om nationalstaternes fremtid med argumenterne under de tre punkter på s.50.

Figur 3.2, s.51 og boks s.52

  1. Hvilke konklusioner om landenes placering kan drages ud fra diagrammet?
  2. I teksten (s.51, 2.sp. øv.) siges det at historiske erfaringer, geografisk placering og økonomiske vilkår kan være med til at forklare holdningen i det enkelte land til EU. Brug oplysningerne om Holland, Irland, Storbritannien og Østrig i boksen til at illustrere disse faktorers betydning. Overvej faktorernes betydning for andre medlemslandes placering i diagrammet.
  3. Prøv at forklare hvordan irernes placering i diagrammet kan forenes med resultaterne af de EU-folkeafstemninger der har været holdt i Irland (s.52, 1.sp. n.).

Figur 3.3, s.53

  1. Hvilke overordnede konklusioner kan udledes af figuren?
  2. Overvej hvilke spørgsmål det vil være relevant at stille for at kunne måle den enkeltes placering i de tre kategorier.
  3. Diskutér om der er udsigt til at det billede der kan aflæses af figuren, vil ændre sig fremover. Inddrag argumentation i nederste boks s.49 og mulige modargumenter hertil.

Figur 3.4, s.54

  1. Overvej i hvor høj grad historiske og geografiske faktorer (herunder landets størrelse) kan forklare angivelserne i skemaet.
  2. Find tal i Eurobarometer der kan understøtte de resultater der er anført i skemaet (ec.europa.eu/public_opinion).

Tabel 3.1, s.55 + afsnit 3.3, s.56-59

Lav ud fra tabellen opstilling, f.eks. i form af et søjlediagram, hvor de 15 gamle medlemslande på udvalgte områder sammenlignes med de 8 nye fra Central- og Østeuropa. Hvilke konklusioner kan drages ud fra diagrammet, og hvordan kan forskellene forklares? Inddrag teksten i afsnit 3.

Figur 3.7, s.58 og boks s.58

  1. Undersøg de sidste års væksttal ved hjælp af EUROSTAT (eller Samfundsstatistik) og revidér søjlediagrammet i figuren.
  2. Udregn nye tal for vækstforskelle mellem gamle og nye medlemslande og angiv herudfra perspektiverne for økonomisk konvergens.
  3. Diskuter i hvilken udstrækning vækstforskellene vil fortsætte i fremtiden. Inddrag boksteksten.

Figur 3.9, s.60

  1. Udvælg to eller tre lande og uddyb punkterne om valgsystem og politiske partier. Lav herefter en sammenlignende analyse.
  2. Udvid skemaet idet du anfører tilsvarende oplysninger for andre EU-lande. Brug CIA factbook (https://www.cia.gov/World Factbook), Wikipedia (Elections in ) eller andre leksika, Udenrigsministeriet (www.UM.dk).

Teksten s.63

Find ved hjælp af internettet partiprogrammer for ideologisk beslægtede politiske partier i to lande, hvor du kender sproget (Danmark kan evt. bruges som det ene land). Undersøg forskelle og ligheder mellem de politiske budskaber og prøv at forklare forskellene ud fra din viden om landene.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)