Opgaver
Afsnit 1, s.92-94
- Forklar hvad nærhedsprincippet går ud på.
- Overvej i hvor høj grad man kan aflæse nærhedsprincippet af opstillingen i fig. 5.1, og hvorfor det kan være svært at gennemføre princippet i praksis.
Afsnit 2, s.94-99
- Hvad er en toldunion, og hvordan adskiller en toldunion sig fra et frihandelsområde? Inddrag fig. 2.7, s.36.
- Forklar hvorfor skabelsen af en toldunion ikke er det samme som skabelsen af et frit, indre marked. Inddrag fig.5.3 og boksen s.97.
- Forklar hvorfor gennemførelsen af det indre marked har været med til at forstærke EUs rolle som kampplads mellem højre og venstre. Tag udgangspunkt i fig. 5.4 og inddrag boksen s.43 og boksen s.98.
Afsnit 3, s.99-102
- ØMUen hviler på to ben et økonomisk (Ø) og et monetært (M). Forklar forskellen og hvorfor det er svært at holde de to dele adskilt. Inddrag fig. 5.6.
- Hvordan kan man hævde at det snarere var politiske end økonomiske motiver der lå bag skabelsen af ØMUen? Brug fig. 5.5.
- Lav en tidsakse fra 1993 til 2011 med tilblivelsen af EUs økonomiske politik, herunder beskæftigelsespolitikken.
- Overvej om finanskrisen i 2008 har været med til at forstærke eller svække EUs fælles økonomiske politik. I hvor høj grad er krisen søgt afværget gennem fælles eller gennem nationale virkemidler?
Figur 5.10, s.105
- Hvilke konklusioner kan udledes om udviklingen i EUs landbrugsstøtte?
- I hvor høj grad imødekommer udviklingen den kritik der er blevet rejst af EUs landbrugsordninger?
- Forklar hvorfor det er så svært at reducere landbrugsstøtten i EU.
Tabel 5.1, s.107 og figur 3.6, s.57
- Forklar forskellen og sammenhængen mellem de tre slags målsætninger og de tre slags fonde der er nævnt i tabellens hoved. Hvorfor kan kun regionalfonden optræde under alle tre målsætninger?
- Sammenhold udbetalingerne fra regionalfonden under konvergensmålsætningen med regionskortet s.57. Hvilke lande får især støtte fra regionalfonden, og hvilke områder af landet tilfalder støtten?
- Er det i økonomisk henseende muligt at opdele EU-området i et center og i en periferi?
- Diskutér regionalpolitikkens rolle i forbindelse med opnåelse af konvergens. Hvorfor spiller andre forhold muligvis en større rolle?
Afsnit 6, s.108-11
- Forklar sammenhængen mellem gennemførelsen af det indre marked og behovet for en fælles asyl- og indvandrerpolitik.
- Undersøg i forbindelse med denne sammenhæng betydningen af EF-domstolens Metock-dom fra juni 2008 (se henvisninger på Google under Metock dom).
- Opregn de konkrete punkter hvor EU har gennemført en fælles asyl- og indvandrerpolitik.
Afsnit 7, s.111-15
- Gør rede for EUs klimapolitiske målsætninger som de fremgår af boksen s.112.
- Overvej hvilke modstridende interesser der gør sig gældende mellem EU-landene, og hvorfor EU har haft svært ved at leve op til sine proklamerede målsætninger.
- Sammenlign EUs målsætninger med Obama-regeringens i USA (brug Infomedia). Er EU stadig et foregangsområde i kampen mod klimatruslen?
- Fig. 5.14: Diskutér hvilket niveau / hvilke niveauer der er vigtigst, og hvilken sammenhæng der er mellem niveauerne.
- Diskutér om en overstatslig EU-regulering på miljø- og klimaområdet er en fordel eller en ulempe. Nuancér diskussionen med inddragelse af boksen s.114 og figuren s.115.
Afsnittet s.115-19
- Undersøg EUs magtposition i verden ved hjælp af fig. 5.16, fig. 5.17 og boksen s.119. Hvad bygger EU hovedsageligt sin styrke på, og hvori består EUs væsentligste svagheder?
- Diskutér hvor langt EU bør gå i retning af fælles militært samarbejde. Er EU allerede gået for langt, er niveauet passende nu, eller bør man gå videre? Inddrag herunder bestemmelserne i Lissabon-traktaten (se s.91).
- Forklar forskellen mellem fælles strategi, fælles holdning og fælles aktion, jf. boks s.118.