Forlaget Columbus

Global politik

PÅ VEJ MOD ÉN VERDEN?

Definition af globalisering: Boks s. 80

  1. Overvej om de to definitioner på globalisering der gives i boksen, svarer til det indhold du lægger i begrebet. Begrund en evt. præference for en af de to definitioner.
  2. Der nævnes på samme side syv eksempler på globalisering. Supplér med andre eksempler. Forklar hvordan og om de passer med definitionerne i boksen. Foreslå herefter andre definitionsmuligheder

Antal internetbrugere: Fig. 4.1, s. 81

  1. Hvilke konklusioner kan udledes af figuren? Inddrag forskellen mellem de to grupper af lande.
  2. Diskutér i hvor høj grad figuren illustrerer udviklingen i globaliseringens omfang, jf. de to definitioner s. 80. Hvilke typer oplysninger mangler? Sammenhold med fig. 4.4, s. 85.

Globalisering og international politik: s. 81-82

  1. Fig. 4.2 søger at sammenfatte indholdet i de tre punkter s. 81-82. Prøv efter gennemlæsning selv at forklare de syv forhold der er opregnet til højre i figuren.
  2. Sammenhold nogle af de syv forhold med afsnittet om magtspredning s. 29-33.
  3. Overvej ud fra dine besvarelser positive og negative sider ved globaliseringen.

Globaliseringsprocessen i international politik: Fig. 4.3

  1. Forklar ud fra figurteksten hvordan figuren skal forstås, herunder hvorfor der er to pile fra teknologikassen, og hvorfor den vandrette pil til højre er med.
  2. Mener du at der er grund til at skelne mellem internationalisering og globalisering? Begrund.

Globaliseringsindeks: Fig. 4.4, s. 85

  1. Forklar med egne ord på hvilket grundlag figuren er konstrueret.
  2. Hvilke kritikpunkter kan rejses mod den anvendte metode? Diskutér herunder indeksets validitet.
  3. Opstil nogle hypoteser der kan forklare kurvernes forløb.
  4. Find den seneste samlede oversigt over de undersøgte landes placering på adressen: http//:globalization.kof.ethz.ch/ ('detailed rankings'). Angiv karakteristiske træk ved de lande der er placeret i den øverste del af indekset, og de der er placeret i den nederste del.

Globaliseringens dimensioner: s. 84-90

  1. Forklar hvad hver af de fem dimensioner i globaliseringen går ud på (brug eksempler) og hvilke forskelle der er mellem dem.
  2. Angiv med udgangspunkt i fig. 4.6 sammenhængen mellem de fem dimensioner. Forklar herunder hvorfor den økonomiske og den politiske globalisering kan siges at indtage en særstilling.
  3. På hvilken måde illustrerer eksemplet i fig. 4.5 styrken i den økonomiske globalisering? Find andre eksempler til illustration, f.eks. konsekvenserne af mindsket vækst i Kina og fald i oliepriserne.
  4. Diskutér om Tim Sloth Jørgensen (forsvarschef 2008-10) har ret i den citerede udtalelse: "Hele verden må i dag siges at være dansk interesseområde."
  5. Angiv argumenter for og imod at der kan sættes lighedstegn mellem den kulturelle globalisering og amerikaniseringen.
  6. Til slut i afsnittet (s. 90 n.) refereres opfattelsen af at den politiske globalisering anses for at halte efter de øvrige dimensioner. Uddyb herom på klimaområdet (se s. 197) og på det økonomiske område (s. 200-205).

Opfattelser af globaliseringen: Fig. 4.7, s. 92

  1. Gennemgå figuren, luk bogen og prøv med egne ord at beskrive forskellen mellem de tre opfattelser der er forklaret i figuren: optimistiske globalister, pessimistiske globalister, skeptikere. Gør herunder rede for hvorfor man som globalist både kan være positiv og negativ indstillet over for globaliseringen. Prøv at anvende skellet mellem teori og ideologi s. 35.
  2. Opstil nogle spørgsmål der kan bruges i en undersøgelse til placering af personer i en af de tre kategorier i fig. 4.7. Hvor vil du placere dig selv ud fra dine svar på spørgsmålene?
  3. Forklar nærmere hvori den pessimistiske globaliseringsopfattelse består ved at ind-drage boksen s. 94-95 samt afsnittet om WTO og TTIP (s. 202-05).
  4. Overvej om holdningsforskellene til globaliseringen afspejler sig i diskussionen om Danmarks forhold til EU. Inddrag evt. holdningen hos nogle af de politiske partier.

Transformationalister: s. 96

  1. Forklar hvordan transformationalisterne afviger fra de to hovedretninger (globalister og skeptikere) der er gennemgået i det foregående.
  2. Hvordan kan man argumentere for at postmoderne stater ved at afgive suverænitet i virkeligheden opnår større suverænitet? Jf. afsnittet i kapitel 8, s. 228-30.
  3. Sammenlign opdelingen på tre slags stater i boksen med opdelingen i figuren s. 183.

Millennium-målene: Fig. 4.8

  1. Find en opdateret og mere udførlig oversigt over opfyldelsen af de otte mål på adressen: mdgs.un.org/unsd/mdg/.
  2. Diskutér årsager til forskellen i målopfyldelse.
  3. De 17 nye mål blev vedtaget på FN's generalforsamling i september 2015. Find en gennemgang af målene på  adressen: www.fnforbundet/2015-maalene. Forklar hvori udvidelsen af målene består.

Global fattigdomsreduktion: s. 97-103

  1. Forklar opbygningen af fig. 4.9.
  2. Lav en kort tekst der beskriver den udvikling der kan aflæses af figuren.
  3. Giv en vurdering af udviklingen, idet du inddrager tallene i tab. 4.1, s. 102, boksen s. 100 og fig. 4.10, s. 101.

Globalisering og retfærdighed: s. 103-07

  1. Hvilke argumenter anføres for at globalisering fører til større ulighed i verden? Inddrag fig. 4.11 og boksen s. 105.
  2. På hvilken måde kan argumenterne modsiges? Inddrag fig. 4.9 og fig. 4.12.
  3. Prøv at formulere en samlet konklusion vedrørende globalisering og retfærdighed.

Opfattelser af udvikling: Fig. 4.13, s. 106

  1. Forklar hvori det liberale består i den første af skemaets to opfattelser.
  2. Prøv at give en samlet karakteristisk af den kritiske opfattelse. Inddrag politiske ideologier, boksen s. 94-95 og skemaet s. 92.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)