Opgaver til kapitel 1
Oplæg om fem megatrends i grupper. Hver gruppe får en megatrend, der skal præsenteres for resten af klassen (eller i matrixgrupper*). Eleverne hjælpes på vej af tre overordnede spørgsmål med underpunkter. I opgaverne er der inddraget et supplerende materiale. Du kan som underviser vurdere, om der skal findes yderligere materiale. En mulighed kunne være at bede eleverne finde et materiale, som kan bruges i en af de tre dele af deres oplæg.
*Matrixgrupper:
Med matrixgrupper deles eleverne først op i forberedelsesgrupper og dernæst i oplægsgrupper. Forberedelsesgrupperne skal forberede et oplæg om en af de fem megatrends i kapitel 1. I oplægsgrupperne skal eleverne fremlægge hver deres megatrend for en mindre gruppe, hvor elever fra alle 5 megatrends er repræsentereret
Fordele ved matrixgrupper er bl.a., at eleverne fremlægger for hinanden i mindre grupper. Det kan skabe mere nærvær blandt tilhørerne og gøre det nemmere at tale om uddybende spørgsmål efter oplægget. Derudover skal alle elever kunne fremlægge hele oplægget. Det forpligter alle til at være aktive i forberedelsesrunden.
1. runde: Forberedelsesgrupper
Megatrend 1 | Megatrend 2 | Megatrend 3 | Megatrend 4 | Megatrend 5 |
---|---|---|---|---|
Elev 1 | Elev 6 | Elev 11 | Elev 16 | Elev 21 |
Elev 2 | Elev 7 | Elev 12 | Elev 17 | Elev 22 |
Elev 3 | Elev 8 | Elev 13 | Elev 18 | Elev 23 |
Elev 4 | Elev 9 | Elev 14 | Elev 19 | Elev 24 |
Elev 5 | Elev 10 | Elev 15 | Elev 20 | Elev 25 |
2. runde: Oplægsgrupper
Eleverne deles ud, så der er mindst en repræsentant for hver megatrend i oplægsgrupperne.
Oplægsgruppe 1
Elev 1 | Elev 6 | Elev 11 | Elev 16 | Elev 21 |
---|
Oplægsgruppe 2
Elev 2 | Elev 7 | Elev 12 | Elev 17 | Elev 22 |
---|
Oplægsgruppe 3
Elev 3 | Elev 8 | Elev 13 | Elev 18 | Elev 23 |
---|
Oplægsgruppe 4
Elev 4 | Elev 9 | Elev 14 | Elev 19 | Elev 24 |
---|
Oplægsgruppe 5
Elev 5 | Elev 10 | Elev 15 | Elev 20 | Elev 25 |
---|
1.1 Første megatrend: En verdensorden forsvinder
I skal på baggrund af afsnittet ”En verdensorden forsvinder” lave et oplæg på 10 minutter med PowerPoint for klassen (eller i matrixgrupper). Oplægget skal svare på tre overordnede spørgsmål på hver deres taksonomiske niveau (redegørende, undersøgende og vurderende).
1. Det redegørende spørgsmål:
Hvad kendetegner international politik i forhold til spændingsfeltet mellem orden og anarki? I besvarelsen skal I komme ind på disse begreber:
- Anarki (I kan læse uddybende om anarki i afsnittet om IP-realisme s. 64-66 øverst)
- Verdensorden – herunder magtbalance og institutioner.
2. Det undersøgende spørgsmål:
Hvordan har verdensordenen ændret sig i løbet af historien? I besvarelsen skal I komme ind på disse underpunkter:
- Centrale nedslag i magtforholdenes udvikling fra ca. 1500 og frem til og med etableringen af en liberal verdensorden. Inddrag her:
- Figur 1.3 Magtforskydningen i verden i et historisk perspektiv (s. 12)
- Tekstboksen Verdensordener under vestlig dominans (s. 12)
- Udbygningen af internationaleinstitutioner de sidste godt 100 år
- Den vestlige dominans i den liberale verdensorden
- Kritikken af den liberale verdensorden som værende hyklerisk
3. Det vurderende spørgsmål:
Er vi på vej mod mindre orden og mere anarki? I besvarelsen skal I komme ind på disse underpunkter:
- Figur 1.2: Orden og kaos – herunder hvad kan forklare kurvens knæk i 1990 og i 2014.
- Udfordringer for den liberale verdensorden? Inddrag her:
- Figur 1.4 To slags udfordringer til den hidtidige liberale verdensorden (s. 13)
- Forholdet mellem Rusland og Kina. Inddrag her:
- Case 1: En ny konkurrerende verdensorden.
- Vælg her citater ud, som viser, at den vestligt dominerede verdensorden udfordres.
- Vurdér erklæringens udsagn om at ”det internationale samfund efterspørger mere og mere lederskab, der sigter mod en fredelig og gradvis udvikling” i forhold til de to magtes adfærd i international politik.
- Spørgsmålet om, hvorvidt udfordringen af den liberale orden er ensbetydende med mindre orden/fravær af orden. Inddrag her de første to afsnit i artiklen ”Får verden USA´s eller Kinas verdensorden?”, DIIS 31. oktober 2022.
1.2 Anden megatrend: Er Demokratiet på tilbagetog
I skal på baggrund af afsnittet ”Demokratiet på tilbagetog” lave et oplæg på 10 minutter med PowerPoint for klassen (eller i matrixgrupper). Oplægget skal svare på tre overordnede spørgsmål på hver deres taksonomiske niveau (redegørende, undersøgende og vurderende).
1. Det redegørende spørgsmål:
Hvad kendetegner demokratiets tilstand internationalt? I besvarelsen skal I komme ind på disse figurer:
- Figur 1.5 Styreformer i verden 2022 og figurteksten
- Figur 1.6 De tre demokratiseringsbølger og figurteksten
2. Det undersøgende spørgsmål:
Hvorfor svækkes demokratiet internationalt? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Udefra kommende udfordring: den globale magtforskydning - og dens betydning for demokratiets levedygtighed
- Indefra kommende udfordring: demokratiets forringede tiltrækningskraft og populismen. Inddrag her:
- Figur 1.7 Demokratiets undergravning: Den onde cirkel
- Argumenter for og imod, at demokratiet på lang sigt vil styrkes igen. Inddrag her:
- Bogens gennemgang af det pessimistiske og det optimistiske syn på den internationale og nationale politiske udvikling
- Boganmeldelsen "Vi lever i den stærke mands tidsalder – og det er farligt" fra Kristeligt Dagblad 20/01/2023. Overvej evt. om der er brug for en opdatering siden teksten blev skrevet. Er der sket nyt på området?
3. Det vurderende spørgsmål:
Hvilken betydning har demokrati for international politik? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Eksempler på sammenspillet mellem demokrati og international politik – både i form af utilfredshed med autokratier og tilbagegang for demokratiet
- Den demokratiske fredstese (I kan læse uddybende om fredstesen s. 71, spalte 2)
- Den aktuelle situation i Ukraine. Inddrag her
- Case 2: Demokratiets fortsatte styrke
- I hvilken kontekst ser Joe Biden krigen i Ukraine?
- Vælg et eller flere citater ud, som viser Joe Bidens forståelse af krigen i Ukraine og som kobler kampen for demokratiske værdier med international magtpolitik.
1.3 Tredje megatrend: Klimakrisen forstærkes
I skal på baggrund af afsnittet ”Klimakrisen forstærkes” lave et oplæg på 10 minutter med PowerPoint for klassen (eller i matrixgrupper). Oplægget skal svare på tre overordnede spørgsmål på hver deres taksonomiske niveau (redegørende, undersøgende og vurderende).
1. Det redegørende spørgsmål:
Hvad er status på den globale klimapolitik? I besvarelsen skal I komme ind på disse underpunkter:
- Paris-aftalen fra 2015
- Figur 1.8 2030-målet: Hvor meget halter verdens lande bagud?
- Artiklen”Overblik: Der er fire fremskridt i ny klimaaftale, men to vigtige punkter røg ud”, dr.dk 13. december 2023.
2. Det undersøgende spørgsmål:
Hvilken relevans har klimaforandringerne for international politik? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Nye styrkepositioner og konfliktområder
- Interessekonflikter i relationen mellem Det Globale Nord og Det Globale Syd. Kom her ind på
- Velstandskløften mellem de to og Figur 1.10 Global CO2-udledning opdelt efter indkomstgrupper 2019
- Fordelingen af byrder forbundet med klimaforandringerne. Inddrag her case 3: Hvor rammer klimakrisen
- Krav om erstatning for tab og skader
3. Det vurderende spørgsmål:
Hvordan kan klimakrisen håndteres internationalt? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Misforholdet mellem på den ene side øget bevidsthed om og synlige konsekvenseraf klimaforandringer og på den anden side vanskelighederne ved at træffe beslutninger, der kan bremse udledningen af drivhusgasser. Inddrag her de seks punkter om forhold, som komplicerer løsningsmulighederne på s.242-44.
- Figur 1.9 Hvordanskal klimatruslen bekæmpes. Kom her ind på:
- Internationale og globale dimensioner af statslige og individuelle aktørers aktiviteter
- Hvorvidt aktiviteter på individuelt niveau kan påvirke staters og internationale organisationers aktiviteter
- En sammenlignende vurdering af effekten af aktiviteter på forskellige niveauer
1.4 Fjerde megatrend: Stigende migrations- og flygtningestrømme
I skal på baggrund af afsnittet ”Stigende migrations- og flygtningestrømme” lave et oplæg på 10 minutter med PowerPoint for klassen (eller i matrixgrupper). Oplægget skal svare på tre overordnede spørgsmål på hver deres taksonomiske niveau (redegørende, undersøgende og vurderende).
1. Det redegørende spørgsmål:
Hvad er den aktuelle status på migrations- og flygtningestrømme? I besvarelsen skal I komme ind på disse underpunkter:
- Forskellen på migranter og forskellige typer af flygtninge
- Udviklingen i figur 1.11 Antal flygtninge på verdensplan 1990-2022
- Udvalgte aktuelle tal fra Migrations and Human Mobility: Key Global Figures, Migration Data Portal.
2. Det undersøgende spørgsmål:
Hvilke faktorer kan forklare det stigende antal migranter og flygtninge? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Push-faktorer. Kom herunder ind på:
- En kort uddybning af nogle få af de eksempler på konflikter, der nævnes i teksten.
- Begrebet skrøbelige/svage stater. Her skal I inddrage kortet i og forklaringen til figur 7.5 s.236 samt beskrivelsen af de problemer, der opleves i nogle afrikanske lande s. 237-39.
- Pull-faktorer. Kom herunder ind på
- Demografiske forskydninger og forskelle mellem Det Globale Syd og Det Globale Nord.
- Pull-faktorer der knytter sig til globaliseringen.
3. Det vurderende spørgsmål:
Hvilke sikkerhedspolitiske udfordringer skaber migrations- og flygtningestrømme og hvordan kan disse imødegås? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Migrations- og flygtningestrømme som sikkerhedstrusler. Inddrag her figur 1.13 Migrations- og flygtningestrømme: Tre slags sikkerhedstrusler og figurteksten (I kan derudover også læse uddybende om sikkerhedstrusler i kapitel 3.3. På side 94-100 er ikke-militære trusler uddybet).
- Håndtering af disse mulige sikkerhedstrusler. Inddrag her:
- Diskussionen vedrørende de såkaldte push-backs i case 4: Kampen mod migrantstrømmen
- Fordele og ulemper ved EU’s seneste forsøg på at løse de sikkerhedspolitiske udfordringer som migrationsstrømmen skaber. Inddrag Informations leder fra 13. april 2024: ”EUs nye asylpagt beskytter ikke folk på flugt”(kan hentes på Infomedia)
1.5 femte megatrend: Globalisering under pres
I skal på baggrund af afsnittet ”Globalisering under pres” lave et oplæg på 10 minutter med PowerPoint for klassen (eller i matrixgrupper). Oplægget skal svare på tre overordnede spørgsmål på hver deres taksonomiske niveau (redegørende, undersøgende og vurderende).
1. Det redegørende spørgsmål:
Hvad ligger der i begrebet ”globalisering”? I besvarelsen skal I komme ind på disse underpunkter:
- Tekstboksen Globalisering: To forsøg på en definition (s. 34)
- Figur 1.15 Globaliseringens dimensioner og deres sammenhænge og figurforklaringen
- Figur 1.14 Internetbrugere fordelt på regioner i verden, 1990-2022. Kom her ind på, hvad figuren fortæller om globalisering.
2. Det undersøgende spørgsmål:
Hvilke tendenser er der i dag i retning af globaliseringens ophør? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Den politiske globalisering under pres – herunder Ruslands invasion af Ukraine.
- Den økonomiske globalisering under pres – herunder populisme og politisk modvilje mod globalisering og i forbindelse hermed
- Figur 1.16 Udviklingen i indkomstulighed i USA og Vesteuropa 1990-2020
- Figur 1.17 Den økonomiske globaliserings vindere og tabere
- Figur 1.18 Udviklingen i den globale eksport i % af det globale BNP
3. Det vurderende spørgsmål:
Er ovenstående ensbetydende med globaliseringens ophør? I besvarelsen skal I komme ind på disse punkter:
- Andre former for globalisering end økonomisk og politisk
- Global samhandel i form af samhandel mellem USA og Kina og regionale handelsaftaler. Inddrag i forbindelse med samhandlen mellem USA og Kina tekstboksen om handelskrigen USA-Kina s.251.
- Case 5: Globaliseringen antager nye former
- Debatindlæg af Niels Fuglsang: Globalisering, som vi kender den, er død. Den globale værdipolitik er tilbage, Altinget 2. februar 2023. Kom her ind på, om Fuglsangs begreb om Globalisering 2.0 egentlig kan ses som udtryk for politisk globalisering eller om det er udtryk for en regional interessevaretagelse i en geopolitisk konflikt.