Forlaget Columbus

Global politik

PÅ VEJ MOD ÉN VERDEN?

Definition af globalisering: boks s.100

  1. Overvej om de to definitioner på globalisering der gives i boksen, svarer til det indhold du lægger i begrebet. Begrund en evt. præference for en af de to definitioner.
  2. Der nævnes på samme side syv eksempler på globalisering. Supplér med andre eksempler. Forklar hvordan og om de passer med definitionerne i boksen. Foreslå herefter andre definitionsmuligheder.

Antal internetbrugere: Fig. 4.1, s.101

  1. Hvilke konklusioner kan udledes af figuren? Forklar herunder forskellen i kurvernes forløb i de forskellige verdensdele.
  2. Diskutér i hvor høj grad figuren illustrerer udviklingen i globaliseringens omfang, jf. de to definitioner s.100 og de forhold der er medtaget i figur 4.4., s.105.

Globalisering og international politik: Fig.4.2, s.102 og fig.4.3, s.103

  1. Fig. 4.2 søger at sammenfatte indholdet i de tre punkter s.101-102 + s.104. Prøv efter gennemlæsning selv at forklare de syv forhold der er opregnet til højre i figuren.
  2. Sammenhold nogle af de syv forhold med afsnittet om magtspredning s.52-55.
  3. Gennemgå figur 1.5, s.19 og sammenhold kasserne i figuren med teksten s.101-02 + s.104. Overvej om de positive eller negative sider ved globaliseringen er størst.

Globaliseringsprocessen i international politik: Fig. 4.3, s.103

  1. Forklar ud fra figurteksten hvordan figuren skal forstås, herunder hvorfor der er to pile fra teknologi-kassen, og hvorfor den vandrette pil til højre er med.
  2. Mener du at der er grund til at skelne mellem internationalisering og globalisering? Begrund.

Globaliseringsindeks: Fig. 4.4, s.85

  1. Forklar med egne ord på hvilket grundlag figuren er konstrueret.
  2. Der kan anføres forskellige indvendinger mod den metode der er anvendt ved udarbejdelse af indekset. Diskutér herunder operationaliseringen af globaliseringsbegrebet − både generelt (jf. teksten s.105 nederst og definitionerne s.100) og specifikt i relation til de tre dimensioner. Vægtningen af de variable der indgår i indekset, kan ses på www.kof.ethz.ch, download 'structure_2019' [bemærk at kildehenvisningen i bogens 1.oplag bør rettes til ovenstående netadresse].
  3. Opstil nogle hypoteser der kan forklare kurvernes forløb.
  4. Find den seneste samlede oversigt over de undersøgte landes placering på adressen ovenfor, download 'Ranking_2019'). Angiv karakteristiske træk ved de lande der er placeret i den øverste del af indekset, og de der er placeret i den nederste del.

Globaliseringens dimensioner: s.106-11

  1. Der er i teksten gennemgået tre dimensioner i globaliseringen. Forklar hvad hver af dem går ud på (brug eksempler), og hvilke forskelle der er mellem dem.
  2. To andre dimensioner kan tilføjes: den militære (se boks s.107) og den miljømæssige (se kap.7, s.216-17). I figur 4.7 er alle fem dimensioner medtaget. Angiv med udgangspunkt i figuren sammenhængen mellem alle fem. Forklar herunder hvorfor den økonomiske og den politiske globalisering kan siges at indtage en særstilling.
  3. Se figuren om finanskrisen nedenunder. På hvilken måde illustrerer dette eksempel styrken i den økonomiske globalisering? Find andre eksempler til illustration, f.eks. konsekvenserne af mindsket vækst i Kina og fald i oliepriserne.
  4. Boks s.107: Diskutér om tidligere forsvarschef Tim Sloth Jørgensen har ret i påstanden om at "hele verden må i dag siges at være dansk interesseområde."
  5. Til slut i afsnittet (s.111 øv.) refereres opfattelsen af at den politiske globalisering anses for at halte efter de øvrige dimensioner. Uddyb herom på klimaområdet (se s.220-21) og på det økonomiske område (s.222, 2.sp.midt – s.223 ned.).

En global monokultur: Boks s.108-09

  1. Lav et skema hvor argumenterne for og imod skabelsen af en global monokultur i kort form er stillet op over for hinanden. Er der nogle af argumenterne du vil lægge særlig vægt på? Diskutér herunder om der kan sættes lighedstegn mellem den kulturelle globalisering og amerikanisering.
  2. Uddyb argumenterne om polarisering ved at følge henvisningen til afsnittet om civilisationernes sammenstød i kapitel 7. Læs især de tre punkter s.234, 2.sp.ned. – s.237, 2.sp.øv. + boksen s.235.
  3. Begrund din hovedopfattelse: Er vi på vej mod en global monokultur eller ej?

Opfattelser af globaliseringen: Fig. 4.8, s.112 + boks s.114-15

  1. Gennemgå figuren, luk bogen og prøv med egne ord at beskrive forskellen mellem de tre opfattelser der er forklaret i figuren: optimistiske globalister, pessimistiske globalister, skeptikere. Gør herunder rede for hvorfor man som globalist både kan være positiv og negativ indstillet over for globaliseringen. Prøv at anvende skellet mellem teori og ideologi s.56.
  2. Opstil nogle spørgsmål der kan bruges i en undersøgelse til placering af personer i en af de tre kategorier i fig. 4.8. Vurdér validiteten af dine spørgsmål. Hvor vil du placere dig selv ud fra dine svar på spørgsmålene?
  3. Læs afsnittet om krise- og vækstproblemer i verdensøkonomien i kapitel 7, s.221-28. På hvilken måde kan denne tekst bruges til at støtte grundholdningen i hhv. den optimistiske og den pessimistiske globaliseringsopfattelse?
  4. Forklar ud fra boksen s.114-15 hovedpunkter i verdenssystemteorien. Brug skemaet i figur 4.8 til at placere teorien inden for den pessimistiske opfattelse.
  5. Overvej om holdningsforskellene til globaliseringen afspejler sig i diskussionen om Danmarks forhold til EU. Inddrag evt. holdningen hos nogle af de politiske partier.

Globalisering og tre slags stater: Fig. 4.9, s.116

  1. Forklar med brug af af figurteksten hvori forskellen mellem de tre slags suverænitet består. Inddrag teksten s.251 (se de afsnit hvor formel og reel suverænitet er kursiveret).
  2. Hvad er baggrunden for staternes forskellige placering i skemaet? Brug nogle af de angivne landenavne som eksempler − og Danmark som eksempel på et EU-land.
  3. Sammenlign opdelingen på tre slags stater i boksen med opdelingen i figuren s.205. Udvid figuren så de post-moderne stater også indgår.

FN's 17 verdensmål: Fig. 4.10, s.118

  1. Redegør ud fra skemaet for i hvor høj grad de oprindelige 8 mål blev opfyldt i 2015. Hvilke nye indikatorer for de 8 mål er opstillet frem mod 2030?
  2. Gå ind på hjemmesiden www.verdensmaalene.org. Find ud af hvilke 9 nye mål der er tilføjet. Overvej om nogle af målene kan være politisk kontroversielle.
  3. Vælg 1, 2 eller 3 af målene ud (evt. efter opdeling i klassen / på holdet) og klik på dem for at undersøge delmålene. Overvej hvilke der er vigtigst.
  4. Klik nederst på hjemmesidens forside: 'Opgaver om verdensmålene' og find figuren om de forbundne verdensmål. Forklar eksemplerne (anført over figuren) på at målene er forbundne. Og vis med et andet eksempel hvordan de kan være forbundne.
  5. Diskutér om det er godt eller dårligt at mange politikere og andre offentlige personer reklamerer for verdensmålene ved at sætte det runde logo (se ovenfor) på deres tøj.

Global fattigdomsreduktion: Fig 4.11, s.119

  1. Angiv nogle konklusioner der kan udledes ud fra figuren.
  2. Diskutér om det anvendte fattigdomsbegreb er det bedste til at vise graden af fattigdomsreduktion i verden. Se www.samfundsfag.dk/begreber/sociologi om fattigdomsbegrebet.
  3. Forklar hvorfor fattigdomreduktionen både kan anskues positivt og negativt. Inddrag bokstekst og brødtekst s.120.

Måling af global ulighed: Fig. 4.12, s.121 og fig. 4.13, s.122

  1. De to figurer måler hver sin side af den globale ulighed. Forklar.
  2. Gør rede for champagneglassets opbygning og hvad der kan udledes af det.
  3. Overvej ud fra brødteksten s.120-21 hvordan glassets form har ændret sig inden for de sidste årtier
  4. Gå ind på siden www.inequality.org/facts (se kilde til fig. 4.3) og find supplerende figurer der viser uligheden i verden og i USA. Formulér en samlet konklusion om uligheden i verden på grundlag af figurerne i bogen og dem du har fundet.

Globalisering og retfærdighed: s.122-24

  1. Forklar to vigtige pointer der fremgår af fig.4.14, og som også fremhæves i brødteksten.
  2. Gengiv med egne ord argumenterne s.124, 1.sp. for at globaliseringen i sig selv øger uligheden i verden. Diskutér deres gyldighed med inddragelse af figur 4.11 og fig. 4.14.
  3. Prøv at formulere en samlet konklusion vedrørende globalisering og retfærdighed.

Opfattelser af udvikling: Fig. 4.15, s.125 og fig. 4.16, s.126

  1. Forklar hvori det liberale består i den første af skemaets to opfattelser. Inddrag figur 4.16 i forklaringen.
  2. Prøv at give en samlet karakteristisk af den kritiske opfattelse. Inddrag politiske ideologier, boksen s.114-15 og skemaet s.112.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)