ETIK OG VELFÆRD
Lektion 7: Situationsetik (s. 217-218)
- Hvornår levede K. E. Løgstrup, der var én af ophavsmændene til situationsetikken?
- Forklar med egne ord Løgstrups sætning: ”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.”
- Hvad består ’den etiske fordring’ af, ifølge Løgstrup?
- Hvad er ’de suveræne livsytringer’?
- Gengiv eksemplet med Alfred og hans korsbåndsoperation (s. 217, spalte 2). Hvilke suveræne livsytringer oplevede Alfred?
- Gør rede for situationsetikken. Kan vi fx på forhånd vide, hvad der er etisk rigtigt at gøre i enhver situation? Hvordan skal vi tackle en etisk situation?
- Inddrag eksemplet fra sygeplejersken nederst s. 218.
- Hvordan kommer situationsetikken her til udtryk?
Forslag til øvelser:
- Diskutér syndefaldsberetningens påstand om Guds alvidenhed og menneskets uvidenhed i forhold til godt og ondt, rigtigt og forkert.
- Var det godt eller skidt, at Adam og Eva spiste æblet fra kundskabens træ?
- Nævn nogle eksempler på etiske situationer, hvor vi mennesker må erkende vores uvidenhed og ikke ved, hvilket etisk valg vi skal træffe.
- Diskutér om situationen dermed bliver religiøs. I kan evt. tage eksempler, I selv har oplevet.
- Kontakt en læge eller en sygeplejerske med henblik på et interview.
- Spørg vedkommende, hvilke etiske dilemmaer han/hun har oplevet i forbindelse med en patient.
- Hvilken rolle spillede økonomiske hensyn, patientens alder, øvrige sundhedstilstand osv?
- Hvad betød lægeløftet for vedkommende?
- Hvilket udfald fik situationen? - Udvælg i grupper én af de moderne teknologier, som ses på listen i bogen s. 214.
- Gør rede for teknologien ved hjælp af oplysninger fra internettet, f.eks. Det Etiske Råds hjemmeside.
- Belys hvilke etiske problemstillinger, teknologien lægger op til, idet I inddrager to eller flere af de gennemgåede etiske teorier. I må gerne inddrage både religiøs og sekulariseret etik.
- Benyt argumentationsanalysemodellen ovenfor (se under lektion 1-2).
- Vurdér til sidst, hvor højt teknologien bør prioriteres i det danske velfærdssamfund. Husk at argumentere for jeres vurdering!
Matrix-gruppearbejde om lykke-, pligt- og situationsetikken
I første runde af arbejdet skal hver gruppe gøre rede for en af de etiske teorier. Hvert gruppemedlem får betegnelsen a, b, c osv.
I anden runde af arbejdet dannes nye grupper. Alle a’er, b’er, c’er osv. sætter sig sammen og fremlægger arbejdet fra første runde for hinanden.
Inddrag også evt. moralrelativismen og –nihilismen (se under Supplerende materiale).
Rollespil/paneldiskussion om etik
Opdigt en patient, der er indlagt på hospitalet. Patienten kan komme i betragtning til en meget dyr operation. Fastslå også patientens alder og generelle sundhedstilstand samt evt. andet.
Dan grupper omkring følgende roller og læg en velargumenteret strategi:
- sundhedsministeren (lykkeetiker; skal overholde det samlede sundhedsbudget),
- hospitalsdirektøren (lykkeetiker; ser på hospitalets økonomi),
- læge 1 (lykkeetiker; ser på patientens sundhedstilstand, alder, ventelister m.m.),
- læge 2 (pligtetiker; vil overholde lægeløftet),
- sygeplejersken (situationsetiker; vil følge den etiske fordring)
- hospitalspræsten (vil argumentere med det dobbelte kærlighedsbud)
Udnævn en fra hver gruppe som talsmand/deltager i paneldebatten. Læreren er ordstyrer. Alle andre er publikum, der gerne må stille spørgsmål til panelet.
Paneldiskussionen/rollespillet kan gå i gang. Varighed: ca. 25 minutter.
OBS: Man kan foretage en afstemning for/imod den dyre operation både før og efter paneldebatten!