Analysemodel – myter
1. Det redegørende niveau
- Cirka hvornår stammer teksten fra (Ofte usikkert når det gælder myter)?
- Hvad kan man sige om den sammenhæng den kommer fra (fx hvilken skriftsamling eller hvilket miljø)?
- Hvilken status har den i den religion den hører til i?
- Tekstens opbygning og indhold (inddeling i afsnit og/eller kort referat)?
2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning
- Hvilke tidsangivelser er der – om nogen?
- Hvilke ”personer” indgår i teksten, fx mennesker, dyr, ånder, guder?
- Hvad er de afgørende elementer i tekstens handling (fx konflikter eller problemer/løsninger)?
- Forekommer der velkendte religiøse fænomener i teksten (fx skabelse, åbenbaring, kosmos/kaos)?
- Hvad er tekstens indre logik?
- Hvilke grundlæggende forhold i tilværelsen forklarer og legitimerer myten?
3. Det diskuterende og perspektiverende niveau
- Findes der andre myter som den ligner – i samme religion eller i andre religioner?
- Findes der andre myter som det er interessant at se som modsætninger?
- Hvordan er myten blevet forstået gennem tiden – af religionens tilhængere og kritikere?
- Hvordan vil du vurdere mytens relevans i dag?