Forlaget Columbus

Religion - kort og godt

Analysemodel – myter

1. Det redegørende niveau

  • Cirka hvornår stammer teksten fra (Ofte usikkert når det gælder myter)?
  • Hvad kan man sige om den sammenhæng den kommer fra (fx hvilken skriftsamling eller hvilket miljø)?
  • Hvilken status har den i den religion den hører til i?
  • Tekstens opbygning og indhold (inddeling i afsnit og/eller kort referat)?

2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning

  • Hvilke tidsangivelser er der – om nogen?
  • Hvilke ”personer” indgår i teksten, fx mennesker, dyr, ånder, guder?
  • Hvad er de afgørende elementer i tekstens handling (fx konflikter eller problemer/løsninger)?
  • Forekommer der velkendte religiøse fænomener i teksten (fx skabelse, åbenbaring, kosmos/kaos)?
  • Hvad er tekstens indre logik?
  • Hvilke grundlæggende forhold i tilværelsen forklarer og legitimerer myten?

3. Det diskuterende og perspektiverende niveau

  • Findes der andre myter som den ligner – i samme religion eller i andre religioner?
  • Findes der andre myter som det er interessant at se som modsætninger?
  • Hvordan er myten blevet forstået gennem tiden – af religionens tilhængere og kritikere?
  • Hvordan vil du vurdere mytens relevans i dag?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)