Forlaget Columbus

Religion - kort og godt

Analysemodel – ritualer

1. Det redegørende niveau

Kontekst (sammenhæng):

  • Hvad kaldes ritualet?
  • Hvor foretages det?
  • Hvor tit foretages det?
  • Hvem deltager i ritualet?

Det rituelle plan (selve handlingsforløbet):

  • Hvordan foregår separationsfasen – hvad sker der?
  • Hvordan foregår liminalfasen – hvad sker der?
  • Hvordan foregår inkorporationsfasen – hvad sker der?

2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning

Det mytiske plan:

  • Hvilke religiøse tekster inddrages?
  • Hvad kommunikeres der?

Virkningsplanet:

  • Hvad er formålet med ritualet?
  • Hvad opnås der ved at deltage i ritualet?
  • Hvilke(n) overgang(e) har initianden gennemført?
  • På hvilken måde har initianden opnået en ny status (fx en ny titel eller betegnelse)?

3. Det diskuterende og perspektiverende niveau

  • Find paralleller og ligheder med andre ritualer – fra samme eller andre religioner?
  • Find modsætninger til andre ritualer.
  • Sæt ritualet i relation til den pågældende religions historiske rolle.
  • Diskuter ritualets relevans i dag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)