Analysemodel – ritualer
1. Det redegørende niveau
Kontekst (sammenhæng):
- Hvad kaldes ritualet?
- Hvor foretages det?
- Hvor tit foretages det?
- Hvem deltager i ritualet?
Det rituelle plan (selve handlingsforløbet):
- Hvordan foregår separationsfasen – hvad sker der?
- Hvordan foregår liminalfasen – hvad sker der?
- Hvordan foregår inkorporationsfasen – hvad sker der?
2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning
Det mytiske plan:
- Hvilke religiøse tekster inddrages?
- Hvad kommunikeres der?
Virkningsplanet:
- Hvad er formålet med ritualet?
- Hvad opnås der ved at deltage i ritualet?
- Hvilke(n) overgang(e) har initianden gennemført?
- På hvilken måde har initianden opnået en ny status (fx en ny titel eller betegnelse)?
3. Det diskuterende og perspektiverende niveau
- Find paralleller og ligheder med andre ritualer – fra samme eller andre religioner?
- Find modsætninger til andre ritualer.
- Sæt ritualet i relation til den pågældende religions historiske rolle.
- Diskuter ritualets relevans i dag.