Analysemodel – religiøse billeder
1. Det redegørende niveau
- Hvornår er billedet lavet?
- Er det lavet af en navngiven kunstner?
- Har det en særlig status i den pågældende religion?
- Hvad forestiller billedet? Beskriv det så nøjagtigt som muligt – som om du skulle beskrive det for en som ikke har set det.
2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning
- Analyser billedet på samme måde som man gør det i billedkunst (hvis du har det som fag): perspektiv, farver, skygger og andre virkemidler.
- Analyser – hvis det er relevant – hvordan billedet henviser til tekster eller traditioner i den pågældende religion.
- Udpeg symboler og attributter som er kendt i den pågældende religion.
- Drag fortolkende konklusioner om hvad billedets budskab eller funktion over for beskueren er.
3. Det diskuterende og perspektiverende niveau
- Foretag sammenligninger med billeder som på en eller anden måde ligner – i samme religion eller i andre religioner?
- Foretag sammenligninger med billeder som det er interessant at se som modsætninger?
- Undersøg – hvis det er relevant – hvordan det pågældende billede eller motiv er blevet brugt i den pågældende religion gennem tiden.
- Diskuter om billedet er godt, og om det har relevans for andre end den pågældende religions tilhængere.