Forlaget Columbus

Religion - kort og godt

Analysemodel – religiøse billeder

1. Det redegørende niveau

  • Hvornår er billedet lavet?
  • Er det lavet af en navngiven kunstner?
  • Har det en særlig status i den pågældende religion?
  • Hvad forestiller billedet? Beskriv det så nøjagtigt som muligt – som om du skulle beskrive det for en som ikke har set det.

2. Det undersøgende niveau: analyse og fortolkning

  • Analyser billedet på samme måde som man gør det i billedkunst (hvis du har det som fag): perspektiv, farver, skygger og andre virkemidler.
  • Analyser – hvis det er relevant – hvordan billedet henviser til tekster eller traditioner i den pågældende religion.
  • Udpeg symboler og attributter som er kendt i den pågældende religion.
  • Drag fortolkende konklusioner om hvad billedets budskab eller funktion over for beskueren er.

3. Det diskuterende og perspektiverende niveau

  • Foretag sammenligninger med billeder som på en eller anden måde ligner – i samme religion eller i andre religioner?
  • Foretag sammenligninger med billeder som det er interessant at se som modsætninger?
  • Undersøg – hvis det er relevant – hvordan det pågældende billede eller motiv er blevet brugt i den pågældende religion gennem tiden.
  • Diskuter om billedet er godt, og om det har relevans for andre end den pågældende religions tilhængere.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)