Forlaget Columbus

Religion på kryds og tværs

Hvilke oplevelser får man gennem rygning af marihuana i en religiøs sammenhæng?

  1. Hvilke religionsfaglige begreber vil I benytte til at beskrive Jerome Sage Butlers oplevelser ved at ryge marihuana?
  2. Undersøg, om personer, der har røget marihuana i en ikke-religiøs sammenhæng, beskriver tilsvarende eller helt andre oplevelser.

Hvordan har man undersøgt det mongolske tæppe?

  1. Find på internettet artiklen ”We drank Soma, We became immortal..” fra det russiske tidsskrift Science First Hand 30.8.2010.
  2. Diskutér hvilke videnskabelige discipliner og metoder der må have været inddraget i arbejdet med og tolkningen af det gamle tæppe.
  3. Diskutér, om argumenterne i den refererede artikel kan bære den afsluttende konklusion.
  4. Læs afsnittet om den videnskabelige basismodel, og forestil jer, at I selv skal arbejde med enteogener og bliver præsenteret for det gamle tæppe. Jeres undersøgelse skal laves med udgangspunkt i spørgsmålene fra den videnskabelige basismodel.
  5. Hvilket spørgsmål vil I søge at besvare?
  6. Hvordan vil I gå til besvarelsen af spørgsmålet?
  7. Overvej, hvorfor I vil gøre det sådan.
  8. Inden I konkluderer: Overvej, hvad der kan gå galt?

Mulighed for samspil med andre fag: Overvej, hvilke andre fag det kunne være frugtbart at inddrage til belysning af disse spørgsmål

Hvordan benyttes ganja i meditation?

  1. Inddrag afsnittene om kommunikation mellem verdener og mystik og enteogener i besvarelsen af spørgsmålene.
  2. Hvilken betydning tillægges ganja i kommunikationen mellem de to verdener?
  3. Forklar begreberne Det højere selv, Kilden (the Source), rummet-hinsides-tanken, ego samt I&I, og diskutér deres indbyrdes sammenhæng.
  4. Inddrag en essentialistisk og en socialkonstruktivitisk tilgang i tolkningen af tekstuddraget

Retssag om ayahuasca til religiøst brug

Hvordan forløb retssagen?

  1. Foretag en argumentationsanalyse af Højesterets dom af 26. juni 2018, s. 117-119. Hvilke pro- og contra-argumenter indgår i Højesterets vurdering af sagen?
  2. Gennemfør retssagen som et rollespil med følgende deltagere: Nordens Céu Sagrado fremfører en lang række argumenter for tilladelsen til at importere og anvende ayahuasca. Sundheds- og Ældreministeriet argumenterer imod. Begge parter medbringer advokater. Endelig er der en dommer, der afsiger og begrunder den endelige dom.
  3. Diskutér i holdet/klassen, om brugen af ayahuasca (og andre enteogene stoffer) bør tillades i en religiøs sammenhæng i Danmark.

Innovation:

Hvad ved vi om retssagen?

  1. Læs afsnittet om innovation, og undersøg, hvad der er skrevet om retssagen på internettet.
  2. Lav en kampagne, som enten kritiserer eller forsvarer Nordens Céu Sagrado. Overvej kampagnens mål, målgruppe og tekstreferencer (indefra/udefra) m.m.

Globale kompetencer:

Hvad har I lært af at arbejde med ayahuasca?

  1. Læs afsnittet om globale kompetencer, og inddrag det globale kompetencehjul.
  2. Har arbejdet med ayahuasca styrket nogle af jeres globale kompetencer?
  3. Diskutér, om forskellige verdenssyn har betydning for opfattelsen af, hvorvidt ayahuasca bør tillades i religiøse sammenhænge.

Globale kompetencer

Horisont: Skift synsvinkel og se verden med andres øjne

  1. Sæt jer ind i tankegangen hos den amerikanske ungdom i 1960'erne: Hvad kunne friste en amerikansk collegestudent til at tage LSD og eventuelt deltage i en af Learys dødebogsseancer?

Videnskabsteori

  1. LSD var legalt, da Leary/Metzner/Alperts beskrev og gennemførte deres LSD-seancer. Siden blev LSD forbudt. Hvis man i dag skulle genoptage seancerne som videnskabelige forsøg, hvilke krav skulle disse forsøg så leve op til for at være etisk acceptable?
  2. Inddrag forsøgene med LSD på Frederiksberg Hospital i 1960'erne samt konklusionen fra Johns Hopkinsforsøget i 2006 med psilocybin i jeres besvarelse.

Hvilke forskelle og ligheder er der mellem de forskellige enteogener?

  1. Sammenlign de forskellige enteogener, I har læst om i dette kapitel. Udfyld nedenstående skema:
  2. På baggrund af sammenligningen skal I selv formulere nogle diskussionstemaer, for eksempel af religionsfaglig, juridisk eller moralsk art.
Kap. 7 - Religion og rusmidler

Enteogen

Stoffernes biokemiske egenskaber

Deres praktiske brug

Effekten af stofferne

Den religiøse/sprituelle ramme for brugen af enteogenet

soma

ganja

ayahuasca

LSD

swipe

Hvordan laver man en god problemformulering?

Videnskabsteori og samspil med andre fag

Forestil jer, at I skal skrive SRP eller SSO i religion og for eksempel kemi, biologi, samfundsfag eller andet.

I skal her øve jer på at udarbejde en god problemformulering inden for området religion og enteogener. Læs eventuelt afsnittet om videnskabsteori med fokus på den videnskabelige basismodel.

  1. I skal parvis begynde med at finde noget, der undrer jer i forbindelse med dette emne, og på skrift formulere det som et spørgsmål?
  2. Herefter skal I finde materiale. Det kunne være tekster eller billeder fra kapitlet eller andet materiale. I skal herunder overveje brugen af indefra- og udefra-kilder samt andre teoretiske tilgange
  3. Herefter skal I overveje, hvorfor det er en fordel at bruge netop dette materiale i forbindelse med jeres besvarelse.
  4. Afslutningsvis skal I overveje, hvad der kan gå galt i jeres undersøgelse. Er teksterne repræsentative? Ville man kunne få et andet resultat, hvis man brugte andre kilder og teorier?
  5. Efter alle jeres overvejelser skal I igen til sidst justere på problemformuleringen, så den bliver skarp og præcis.
  6. Præsentér herefter jeres overvejelser i matrixgrupper.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)