Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Casen

Læs casen i grundbogen.

  1. Hvilke 3 store CO2-udledere skal de danske politikere have fokus på for nå klimalovens målsætning i 2030?
  2. Nævn nogle forslag til, hvordan CO2-udledningen fra ”de 3 B’er” kan begrænses.

Afsnit 13.1

  1. Hvad forstår vi ved bæredygtig vækst?
  2. Figur 13.1:
    • Forklar i hovedtræk figuren.
    • Hvilke to af de fire indenlandske sektorer har størst ressourceforbrug? Hvilke argumenter har du for din vurdering?
  3. Hvilke tre grupper af ressourcer leverer naturen til det økonomiske kredsløb?

Afsnit 13.2

  1. Figur 13.2: Hvilke fordele og ulemper er der ved hver af de energikilder, du kan se i figuren?
  2. Tabel 13.1:
    • Hvor mange af de top 10-olieproducerende lande er fra Mellemøsten?
    • Hvilke lande er de tre største olieeksportører?

Afsnit 13.3

  1. Figur 13.3:
    • Hvilken forskel er der mellem lokale, regionale og globale miljøproblemer?
    • Har dit lokalområde været udsat for nogle af de forureningsproblemer, der i skemaet er placeret under lokale og regionale problemer?
  2. Hvori består ”free rider”-problemet?

Afsnit 13.4

  1. Hvad er miljøpolitik?
  2. Hvem ejer de forskellige dele af naturen? Og hvilke dele af naturen bliver derfor misbrugt?
  3. Hvad forstår vi ved eksternaliteter?
  4. Figur 13.5: Hvad sker der i diagrammet, hvis virksomhederne ikke bare skal betale interne, men også eksterne omkostninger?
  5. Hvilke fordele er der ved at anvende miljøafgifter?
  6. Er der andre miljøpolitiske midler end miljøafgifter?
  7. Hvilke to grundholdninger finder vi i den danske miljøpolitiske debat?
  8. Figur 13.6: Hvilken sammenhæng har der været mellem den økonomiske vækst og bruttoenergiforbruget i Danmark i perioden 2006-17?
  9. Figur 13.7:
    • Hvordan har udviklingen i den samlede udledning af drivhusgasser i Danmark været siden 1990?
    • Hvilket indekstal skal den samlede udledning ifølge klimaloven ned på i 2030?
    • Hvor i figuren finder du ”de 3 B’er”?

Afsnit 13.5

  1. Figur 13.8: Forklar sammenhængene i figuren.
  2. Tabel 13.2:
    • Hvem påvirker – alt andet lige – klimaet og miljøet mest: Ilande eller ulande?
    • Hvilke af de tre faktorer fra figur 13.8 gør henholdsvis Kina, USA og Indien til store CO2-udledere?
    • Danmarks CO2-udslip pr. indbygger er mindre end halvdelen af USA’s. Hvilken af de tre faktorer fra figur 13.8 gør mon forskellen?
  3. Hvilken forskel er der mellem de to begreber global opvarmning og klimaforandringer?
  4. Figur 13.9: Hvilke er de største risici som følge af klimaforandringer, som Europa står overfor?

Afsnit 13.6

  1. Hvorfor er det så vanskeligt at lave globale klimaaftaler?
  2. Hvilke tre hovedpunkter har der været uenighed om i den globale klimadebat?
  3. Paris-aftalen:
    • Hvilken målsætning har denne aftale?
    • Nævn nogle af de interessemodsætninger, som de forskellige stater i klimaforhandlingerne har.
  4. Hvad forstår vi ved klimaskeptikere?
  5. Figur 13.10:
    • Redegør i hovedtræk for den socialistiske gruppes holdninger til klimaforandringer og klimapolitik.
    • Redegør i hovedtræk for den borgerligt-liberale gruppes holdninger til klimaforandringer og klimapolitik.
  6. Figur 13.11: Forklar i hovedtræk doughnut-modellen.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)