Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Casen

Læs casen i grundbogen.

  1. Forklar figur 8.1: Hvorfor får en lønmodtager ikke hele værdien af sit arbejde udbetalt i løn?
  2. Hvorfor bliver mange gymnasieelever fyret fra deres fritidsjobs, når de fylder 18 år?

Afsnit 8.1

  1. Hvordan burde løndannelsen ifølge monetarister og neoliberalister foregå?
  2. Forklar figur 8.2.
  3. Hvilken markedsfejl er der ifølge neoliberalisterne sket i figur 8.3? Og hvilke konsekvenser får det for beskæftigelsen og arbejdsløsheden?
  4. Hvilken forskel er der mellem arbejdere, funktionærer og tjenestemænd?
  5. Redegør ud fra figur 8.4 for de vigtigste af arbejdsmarkedets parter.
  6. Hvad forstår vi ved den danske model?
  7. Hvad aftaler arbejdsmarkedets parter i kollektive overenskomster?
  8. Lønsystemer:
    • Hvilke tre lønsystemer anvendes på det danske arbejdsmarked?
    • Hvad er de centrale forskelle mellem de tre lønsystemer?
  9. Hvilken generel tendens er der med hensyn til løndannelsen i Danmark?

Afsnit 8.2

  1. Figur 8.5:
    • Hvad forstår vi ved arbejdsstyrken?
    • Hvem står uden for arbejdsstyrken? Nævn nogle grupper.
    • Gruppen af beskæftigede: Hvor mange er der i Danmark?
    • Hvem indgår i gruppen af arbejdsløse?

Tekstboks 8.1

  1. Hvad forstår vi ved følgende nøgletal, og hvordan udregnes de?
    • Erhvervsfrekvensen?
    • Beskæftigelsesfrekvensen?
    • Arbejdsløshedsprocenten?

Afsnit 8.3

  1. Hvorfor er lav arbejdsløshed en vigtig samfundsøkonomisk målsætning?
  2. Figur 8.6:
    • Hvordan har arbejdsløsheden i Danmark i hovedtræk udviklet sig siden 1950?
    • Hvilken forskel har der været mellem mænds og kvinders arbejdsløshedsniveau?
  3. Figur 8.7:
    • Hvilke grupper vil der ifølge prognosen især være mangel på i 2025?
    • Hvorfor bør du nok efter studentereksamen overveje at uddanne dig lidt mere?
  4. Hvad er i hovedtræk forskellen mellem nettoledighed, bruttoledighed og AKU-ledighed?
  5. Hvorfor anvender man begrebet fuldtidsledig?

Afsnit 8.4

  1. Forklar, hvad årsagen til arbejdsløshed er i hver af følgende typer af arbejdsløshed:
    • Konjunkturarbejdsløshed.
    • Strukturarbejdsløshed.
    • Sæsonarbejdsløshed.
    • Friktionsarbejdsløshed.
    • Teknologisk arbejdsløshed.
    • Klassisk arbejdsløshed.
    • Arbejdsløshed på grund af social dumping.
  2. Hvilken sammenhæng viser Phillipskurven?
  3. Hvad forstår monetaristerne ved naturlig arbejdsløshed?
  4. Figur 8.9: Forklar, hvorfor Phillipskurven ifølge monetaristerne på langt sigt vil være lodret.

Afsnit 8.5

  1. Hvad er strukturpolitik?
  2. Figur 8.10: Forklar den danske flexicurity-model.
  3. Hvor i modellen finder vi det fleksible?
  4. Og hvor i modellen ligger security’en?
  5. Hvad er forskellen mellem aktiv og passiv arbejdsmarkedspolitik?
  6. Redegør i hovedtræk for de arbejdsmarkedspolitiske instrumenter i figur 8.12.
  7. Hvad går stramningsstrategien ud på?
  8. Og hvad går opkvalificeringsstrategien ud på?
  9. Hvilken af de to strategier har domineret den danske arbejdsmarkedspolitik siden midten af 1990’erne?

Tekstboks 8.2

  1. Forklar ud fra figur 8.11, hvilken økonomisk sikring man over tiden kan få, hvis man bliver fyret (og er tilmeldt en A-kasse).
  2. Hvad er henholdsvis dagpenge og kontanthjælp?
  3. Hvad forstår vi ved kompensationsgraden?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)