Casen
Læs casen i grundbogen.
- Forklar figur 8.1: Hvorfor får en lønmodtager ikke hele værdien af sit arbejde udbetalt i løn?
- Hvorfor bliver mange gymnasieelever fyret fra deres fritidsjobs, når de fylder 18 år?
Afsnit 8.1
- Hvordan burde løndannelsen ifølge monetarister og neoliberalister foregå?
- Forklar figur 8.2.
- Hvilken markedsfejl er der ifølge neoliberalisterne sket i figur 8.3? Og hvilke konsekvenser får det for beskæftigelsen og arbejdsløsheden?
- Hvilken forskel er der mellem arbejdere, funktionærer og tjenestemænd?
- Redegør ud fra figur 8.4 for de vigtigste af arbejdsmarkedets parter.
- Hvad forstår vi ved den danske model?
- Hvad aftaler arbejdsmarkedets parter i kollektive overenskomster?
- Lønsystemer:
- Hvilke tre lønsystemer anvendes på det danske arbejdsmarked?
- Hvad er de centrale forskelle mellem de tre lønsystemer?
- Hvilken generel tendens er der med hensyn til løndannelsen i Danmark?
Afsnit 8.2
- Figur 8.5:
- Hvad forstår vi ved arbejdsstyrken?
- Hvem står uden for arbejdsstyrken? Nævn nogle grupper.
- Gruppen af beskæftigede: Hvor mange er der i Danmark?
- Hvem indgår i gruppen af arbejdsløse?
Tekstboks 8.1
- Hvad forstår vi ved følgende nøgletal, og hvordan udregnes de?
- Erhvervsfrekvensen?
- Beskæftigelsesfrekvensen?
- Arbejdsløshedsprocenten?
Afsnit 8.3
- Hvorfor er lav arbejdsløshed en vigtig samfundsøkonomisk målsætning?
- Figur 8.6:
- Hvordan har arbejdsløsheden i Danmark i hovedtræk udviklet sig siden 1950?
- Hvilken forskel har der været mellem mænds og kvinders arbejdsløshedsniveau?
- Figur 8.7:
- Hvilke grupper vil der ifølge prognosen især være mangel på i 2025?
- Hvorfor bør du nok efter studentereksamen overveje at uddanne dig lidt mere?
- Hvad er i hovedtræk forskellen mellem nettoledighed, bruttoledighed og AKU-ledighed?
- Hvorfor anvender man begrebet fuldtidsledig?
Afsnit 8.4
- Forklar, hvad årsagen til arbejdsløshed er i hver af følgende typer af arbejdsløshed:
- Konjunkturarbejdsløshed.
- Strukturarbejdsløshed.
- Sæsonarbejdsløshed.
- Friktionsarbejdsløshed.
- Teknologisk arbejdsløshed.
- Klassisk arbejdsløshed.
- Arbejdsløshed på grund af social dumping.
- Hvilken sammenhæng viser Phillipskurven?
- Hvad forstår monetaristerne ved naturlig arbejdsløshed?
- Figur 8.9: Forklar, hvorfor Phillipskurven ifølge monetaristerne på langt sigt vil være lodret.
Afsnit 8.5
- Hvad er strukturpolitik?
- Figur 8.10: Forklar den danske flexicurity-model.
- Hvor i modellen finder vi det fleksible?
- Og hvor i modellen ligger security’en?
- Hvad er forskellen mellem aktiv og passiv arbejdsmarkedspolitik?
- Redegør i hovedtræk for de arbejdsmarkedspolitiske instrumenter i figur 8.12.
- Hvad går stramningsstrategien ud på?
- Og hvad går opkvalificeringsstrategien ud på?
- Hvilken af de to strategier har domineret den danske arbejdsmarkedspolitik siden midten af 1990’erne?
Tekstboks 8.2
- Forklar ud fra figur 8.11, hvilken økonomisk sikring man over tiden kan få, hvis man bliver fyret (og er tilmeldt en A-kasse).
- Hvad er henholdsvis dagpenge og kontanthjælp?
- Hvad forstår vi ved kompensationsgraden?