Casen
Læs casen i grundbogen.
- Tabel 14.1:
- Hvordan vil du karakterisere de indikatorer (målepunkter), der indgår i ”Ease of Doing Business”-indekset?
- Hvilke er henholdsvis Danmarks stærkeste og svageste sider i indekset?
Afsnit 14.1
- Hvad er betalingsbalancen?
- Betalingsbalancens løbende poster:
- Hvilke underposter er der på de løbende poster?
- Tabel 14.2: Redegør i hovedtræk for tabellen.
- Figur 14.1: Hvordan har udviklingen været på de løbende poster siden 1980?
- Figur 14.2: På hvilke af de løbende poster er der størst overskud i henholdsvis 2007 og 2017?
- Betalingsbalancens kapitalposter:
- Hvad forstår vi ved kapitalposterne?
- Hvilken størrelse har kapitalposterne i alt i forhold til de løbende poster i alt?
- Figur 14.3: Hvad kan et overskud på de løbende poster anvendes til?
- Og hvordan kan et underskud på de løbende poster finansieres?
- Kapitalbalancen:
- Hvad er det?
- Tabel 14.3: Har vi positiv eller negativ nettoformue på kapitalbalancen?
- Tabel 14.4:
- Hvilken sammenhæng er der mellem betalingsbalancen og kapitalbalancen?
- Hvorfor er der forskel mellem den faktiske og den beregnede kapitalbalance i tabellen?
Afsnit 14.2
- Tabel 14.5:
- Hvilke tre lande har været de største modtagere af dansk vareeksport i hvert af de fire årstal?
- Kan du ud fra tabellen udlede, om Danmark har haft fordel af medlemskabet af EF/EU med hensyn til handel?
- Figur 14.4:
- Hvor stor en import af varer kommer fra EU-landene i 2019?
- Hvilke ikke-EU-lande henter vi mest import fra?
- Hvilke typer af varer henholdsvis eksporterer og importerer vi generelt til Danmark?
Tekstboks 14.1
- Hvad anvendes lineær regression til?
- Hvad er henholdsvis uafhængige og afhængige variable?
- Hvordan kan man umiddelbart se, om der er en vis sammenhæng mellem variablene i et plotdiagram?
- Hvad siger hældningskoefficienten i linjens ligning noget om?
- Hvad udtrykker R2?
Afsnit 14.3
- Hvad er en valuta?
- Valutakurser:
- Hvad er det?
- Hvordan dannes en valuatkurs?
- Hvorfor er euro-kursen så stabil?
- Figur 14.6:
- Redegør i hovedtræk for forskellene mellem de 5 valutakurssystemer?
- Når man bevæger sig fra venstre mod højre i figuren, hvad sker der så med hensyn til markedets rolle for kursdannelsen?
- Hvilke argumenter kan man opstille til fordel for flydende kurser?
- Hvilke argumenter kan man opstille til fordel for faste kurser?
- Figur 14.7:
- Hvad forstår vi ved den effektive kronekurs?
- Hvordan har den udviklet sig i perioden 1970-2020?
- Er det godt at have en stærk effektiv kronekurs? Hvilke argumenter har du for dit svar?
Afsnit 14.4
- Valutapolitik:
- Hvad er det?
- Hvilke to typer skelner vi imellem?
- Forklar, hvordan en devaluering virker i forsyningsbalancen.
- Figur 14.8: Hvilken virkning har en devaluering på de økonomiske mål?
- I hvilken situation kan man revaluere?
- Figur 14.9: Forklar i hovedtræk, hvad hver enkelt type økonomisk politik går ud på.
Afsnit 14.5
- Hvad forstår vi ved et lands konkurrenceevne?
- Figur 14.10: Hvilken forskel er der mellem priskonkurrenceevne og strukturel konkurrenceevne?
- Priskonkurrenceevne:
- Hvilke tre faktorer indgår heri?
- Tabel 14.6: Hvordan har lønomkostningerne udviklet sig i forhold til vores samarbejdspartneres i perioden 2011-19?