Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Casen

Læs casen i grundbogen.

  1. Tabel 14.1:
    • Hvordan vil du karakterisere de indikatorer (målepunkter), der indgår i ”Ease of Doing Business”-indekset?
    • Hvilke er henholdsvis Danmarks stærkeste og svageste sider i indekset?

Afsnit 14.1

  1. Hvad er betalingsbalancen?
  2. Betalingsbalancens løbende poster:
    • Hvilke underposter er der på de løbende poster?
    • Tabel 14.2: Redegør i hovedtræk for tabellen.
    • Figur 14.1: Hvordan har udviklingen været på de løbende poster siden 1980?
    • Figur 14.2: På hvilke af de løbende poster er der størst overskud i henholdsvis 2007 og 2017?
  3. Betalingsbalancens kapitalposter:
    • Hvad forstår vi ved kapitalposterne?
    • Hvilken størrelse har kapitalposterne i alt i forhold til de løbende poster i alt?
  4. Figur 14.3: Hvad kan et overskud på de løbende poster anvendes til?
  5. Og hvordan kan et underskud på de løbende poster finansieres?
  6. Kapitalbalancen:
    • Hvad er det?
    • Tabel 14.3: Har vi positiv eller negativ nettoformue på kapitalbalancen?
  7. Tabel 14.4:
    • Hvilken sammenhæng er der mellem betalingsbalancen og kapitalbalancen?
    • Hvorfor er der forskel mellem den faktiske og den beregnede kapitalbalance i tabellen?

Afsnit 14.2

  1. Tabel 14.5:
    • Hvilke tre lande har været de største modtagere af dansk vareeksport i hvert af de fire årstal?
    • Kan du ud fra tabellen udlede, om Danmark har haft fordel af medlemskabet af EF/EU med hensyn til handel?
  2. Figur 14.4:
    • Hvor stor en import af varer kommer fra EU-landene i 2019?
    • Hvilke ikke-EU-lande henter vi mest import fra?
  3. Hvilke typer af varer henholdsvis eksporterer og importerer vi generelt til Danmark?

Tekstboks 14.1

  1. Hvad anvendes lineær regression til?
  2. Hvad er henholdsvis uafhængige og afhængige variable?
  3. Hvordan kan man umiddelbart se, om der er en vis sammenhæng mellem variablene i et plotdiagram?
  4. Hvad siger hældningskoefficienten i linjens ligning noget om?
  5. Hvad udtrykker R2?

Afsnit 14.3

  1. Hvad er en valuta?
  2. Valutakurser:
    • Hvad er det?
    • Hvordan dannes en valuatkurs?
    • Hvorfor er euro-kursen så stabil?
  3. Figur 14.6:
    • Redegør i hovedtræk for forskellene mellem de 5 valutakurssystemer?
    • Når man bevæger sig fra venstre mod højre i figuren, hvad sker der så med hensyn til markedets rolle for kursdannelsen?
  4. Hvilke argumenter kan man opstille til fordel for flydende kurser?
  5. Hvilke argumenter kan man opstille til fordel for faste kurser?
  6. Figur 14.7:
    • Hvad forstår vi ved den effektive kronekurs?
    • Hvordan har den udviklet sig i perioden 1970-2020?
    • Er det godt at have en stærk effektiv kronekurs? Hvilke argumenter har du for dit svar?

Afsnit 14.4

  1. Valutapolitik:
    • Hvad er det?
    • Hvilke to typer skelner vi imellem?
    • Forklar, hvordan en devaluering virker i forsyningsbalancen.
    • Figur 14.8: Hvilken virkning har en devaluering på de økonomiske mål?
    • I hvilken situation kan man revaluere?
  2. Figur 14.9: Forklar i hovedtræk, hvad hver enkelt type økonomisk politik går ud på.

Afsnit 14.5

  1. Hvad forstår vi ved et lands konkurrenceevne?
  2. Figur 14.10: Hvilken forskel er der mellem priskonkurrenceevne og strukturel konkurrenceevne?
  3. Priskonkurrenceevne:
    • Hvilke tre faktorer indgår heri?
    • Tabel 14.6: Hvordan har lønomkostningerne udviklet sig i forhold til vores samarbejdspartneres i perioden 2011-19?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)