Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Casen

Læs casen i grundbogen.

  1. Forklar i hovedtræk, hvordan corona-nedlukningen påvirkede dansk økonomi.

Afsnit 3.1

  1. Hvad er en model?
  2. Figur 3.1: Hvilke opgaver har de to aktører i figuren?
  3. Figur 3.1: I figuren er der faktisk to forskellige kredsløb. Hvilke? Og hvordan forløber de i forhold til hinanden?
  4. Figur 3.2: Redegør for de fem aktørers opgaver i kredsløbet.
  5. Figur 3.3: Redegør i hovedtræk for pengekredsløbet.
  6. Hvad kan du egentlig bruge det økonomiske kredsløb til?

Afsnit 3.2

  1. Figur 3.4: Hvad er den centrale forskel ifølge figuren mellem markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi?
  2. Giv en karakteristik af det økonomiske system, vi anvender i Danmark.
  3. Giv nogle eksempler – gerne andre end de i figur 3.4 nævnte – på lande, der anvender de forskellige økonomiske systemer.
  4. Figur 3.5: Redegør for de vigtigst styrker og svagheder ved:
    • Markedsøkonomien.
    • Planøkonomien.
    • Blandingsøkonomien.

Afsnit 3.3

  1. Hvad er forsyningsbalancen?
  2. Forklar hvert af begreberne: BNP, import, eksport, privat forbrug, offentligt forbrug, faste bruttoinvesteringer og lagerforøgelser.
  3. Tabel 3.1: Redegør i hovedtræk for udviklingen i hver enkelt af de begreber, du har forklaret under pkt. 2.
  4. Hvilken sammenhæng er der mellem ligningen for forsyningsbalancen og de forskellige begreber, der indgår i forspalten til tabel 3.1?
  5. Tjek, om du har styr på forkortelserne i figur 3.6.
  6. Forklar, hvad figur 3.8 viser.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)