Casen
Læs casen i grundbogen.
- Forklar i hovedtræk, hvordan corona-nedlukningen påvirkede dansk økonomi.
Afsnit 3.1
- Hvad er en model?
- Figur 3.1: Hvilke opgaver har de to aktører i figuren?
- Figur 3.1: I figuren er der faktisk to forskellige kredsløb. Hvilke? Og hvordan forløber de i forhold til hinanden?
- Figur 3.2: Redegør for de fem aktørers opgaver i kredsløbet.
- Figur 3.3: Redegør i hovedtræk for pengekredsløbet.
- Hvad kan du egentlig bruge det økonomiske kredsløb til?
Afsnit 3.2
- Figur 3.4: Hvad er den centrale forskel ifølge figuren mellem markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi?
- Giv en karakteristik af det økonomiske system, vi anvender i Danmark.
- Giv nogle eksempler – gerne andre end de i figur 3.4 nævnte – på lande, der anvender de forskellige økonomiske systemer.
- Figur 3.5: Redegør for de vigtigst styrker og svagheder ved:
- Markedsøkonomien.
- Planøkonomien.
- Blandingsøkonomien.
Afsnit 3.3
- Hvad er forsyningsbalancen?
- Forklar hvert af begreberne: BNP, import, eksport, privat forbrug, offentligt forbrug, faste bruttoinvesteringer og lagerforøgelser.
- Tabel 3.1: Redegør i hovedtræk for udviklingen i hver enkelt af de begreber, du har forklaret under pkt. 2.
- Hvilken sammenhæng er der mellem ligningen for forsyningsbalancen og de forskellige begreber, der indgår i forspalten til tabel 3.1?
- Tjek, om du har styr på forkortelserne i figur 3.6.
- Forklar, hvad figur 3.8 viser.