Opgave 1: Maslows behovspyramide: Bør den justeres?
- Lav en undersøgelse i klassen – gerne med anonyme besvarelser af et spørgeskema – hvor I spørger om følgende:
- Hvor vil du placere dig selv i Maslows behovspyramide?
- Synes du, at rækkefølgen af de fem grupper af behov i pyramiden er korrekt?
- Diskuter derefter resultatet af undersøgelsen i grupper og overvej følgende spørgsmål:
- Bør sociale behov komme før tryghedsbehovene i pyramiden?
- I Danmark og andre ilande er der forsvindende få, der ikke får deres fysiske behov opfyldt. Ville det for sådanne lande være mere rimeligt at vende pyramiden på hovedet som i figur A?
Opgave 2: Hvordan bruger man tabeller til formidling af data?
I denne opgave skal vi lege lidt med tabelopstilling. Vi tager udgangspunkt i en undersøgelse af rygevaner på X-købing Gymnasium, hvor eleverne er blevet stillet følgende spørgsmål: Har du på to eller flere dage i den sidste uge røget en cigaret? (Ja = ryger, Nej = ikke-ryger). I tabel A kan du se nogle af resultaterne af undersøgelsen.
Tabel A-1. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn og rygere/ikke-rygere
Drenge | Piger | |
---|---|---|
Rygere | 63 | 121 |
Ikke-rygere | 269 | 361 |
I alt | 332 | 482 |
- Hvor mange og hvilke variable kan du se i tabel A-1?
- Kan du finde et mønster i tabellen og derpå udlede en konklusion? Nej vel, dertil er tallene lidt for uoverskuelige. Men hvis man omregner til %-tal, bliver det meget lettere at finde et mønster, se tabel A i % (tabel A-2).
Tabel A-2. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn og rygere/ikke-rygere. Procent
Drenge | Piger | |
---|---|---|
Rygere | 19 | 25 |
Ikke-rygere | 81 | 75 |
I alt | 100 | 100 |
- Hvilket mønster finder du i tabel A-2? Og hvilken konklusion kan du udlede?
- De oplysninger, du har fået i tabel A-1, kan også formidles på en anden måde. Se tabel A-3.
Tabel A-3. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på rygere/ikke-rygere og køn
Rygere | Ikke-rygere | |
---|---|---|
Drenge | 63 | 269 |
Piger | 121 | 361 |
I alt | 184 | 630 |
- Hvilken forskel er der mellem tabel A-1 og tabel A-3? Hvilket motiv kan der være til at vælge den ene eller den anden af de to opstillinger af de samme oplysninger?
- Ligesom ovenfor bliver det meget lettere at finde et mønster og udlede en konklusion, hvis tabel A-3 omregnes til procenttal. Prøv at udregne procentandelene lodret i tabel A-3. Hvad kan du ud fra den nye tabel med procenttal udlede?
- I en del tabeller er der mere end to variable. I rygeundersøgelsen på X-købing Gymnasium spurgte man også til elevernes alder. I tabel B-1 kan du se resultaterne af undersøgelsen fordelt på køn, alder og ryger/ikke-ryger.
Tabel B-1. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn, rygere/ikke-rygere og alder
Drenge | Piger | ||
---|---|---|---|
Rygere | 15-16 år | 19 | 36 |
Mindst 17 år | 44 | 85 | |
Ikke-rygere | 15-16 år | 79 | 116 |
Mindst 17 år | 190 | 245 | |
I alt | 332 | 482 |
- Her gælder det igen, at det bliver meget lettere at finde mønstre og udlede konklusioner, hvis man omregner tabel B-1 til procentandele. Det har vi hjulpet dig lidt med at gøre i tabel B-2. Du bedes selv udregne procentandelene for pigerne!
Tabel B-2. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn, rygere/ikke-rygere og alder. Procent
Drenge | Piger | ||
---|---|---|---|
Rygere | 15-16 år | 6 | |
Mindst 17 år | 13 | ||
Ikke-rygere | 15-16 år | 24 | |
Mindst 17 år | 57 | ||
I alt | 100 |
- Hvilke mønstre kan du finde med hensyn til forskelle mellem drenge og piger samt mellem forskellige aldersgrupper med hensyn til rygning? Kan du lave en konklusion?
- Oplysningerne i tabel B kan opstilles i en række forskellige tabelformer. Hvis du fastholder formen i tabel B med 1 variabel i tabelhovedet og 2 variable i forspalten, så kan du ved at flytte rundt på de tre variable lave i alt 6 forskellige tabeller i absolutte tal. Forklar, hvordan vi når op på de 6 forskellige tabeller.
- Hvis du så yderligere får at vide, at man kan udforme tabellen, således at alle de tre variable står i tabellens hoved, eller at de alle tre står i tabellens forspalte, eller at der står to variable i tabelhovedet (og én i forspalten), eller at der står to variable i forspalten (og én i hovedet) – som i tabel B – så når vi op på i alt 24 forskellige tabeller med det samme tabelindhold, men hvor tallene selvfølgelig skifter pladser. Prøv at opstille mindst 8 forskellige varianter af tabel B.
- Lav selv en undersøgelse i klassen. Vælg de variable ud, som I finder mest interessante, og sæt dem ind i en tabel. Derefter kan I regne procenter ud, finde mønstre og udlede konklusioner, omforme tabellen osv.
Opgave 3: Hvordan bruger man kurvediagrammer til formidling af data?
I tabel C kan du se de tal, der har været grundlaget for at udforme figur 1.2 i grundbogen. I tabellen og i figur 1.2 bliver nøjagtigt de samme data formidlet på to forskellige måder.
Tabel C. Økonomisk vækst i Danmark og nabolandene i faste priser 2006-2019. Årlig stigning i %
Note: Tallene for 2018 og 2019 er IMF’s prognoser. Kilde: World Economic Outlook, IMF, 2020.
06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DE | 3,8 | 3,0 | 1,0 | -5,7 | 4,2 | 3,9 | 0,4 |
UK | 2,8 | 2,4 | -0,3 | -4,2 | 2,0 | 1,5 | 1,5 |
PL | 6,2 | 7,0 | 4,3 | 2,8 | 3,6 | 5,0 | 1,6 |
SE | 4,7 | 3,4 | -0,5 | -4,2 | 6,2 | 3,1 | -0,6 |
NO | 2,4 | 3,0 | 0,5 | -1,7 | 0,7 | 1,0 | 2,7 |
DK | 3,9 | 0,9 | -0,5 | -4,9 | 1,9 | 1,3 | 0,2 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DE | 0,4 | 2,2 | 1,7 | 2,2 | 2,5 | 1,5 | 0,6 |
UK | 2,1 | 2,6 | 2,4 | 1,9 | 1,9 | 1,3 | 1,4 |
PL | 1,4 | 3,3 | 3,8 | 3,1 | 4,9 | 5,1 | 4,1 |
SE | 1,1 | 2,7 | 4,4 | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 1,2 |
NO | 1,0 | 2,0 | 2,0 | 1,1 | 2,3 | 1,3 | 1,2 |
DK | 0,9 | 1,6 | 2,3 | 3,2 | 2,0 | 2,4 | 2,4 |
- Sammenlign ovenstående tabel C med figur 1.2 i grundbogen. Hvilke fordele mener du, der er ved at omforme tabellen til et kurvediagram?
- Hvilke fordele er der på den anden side ved at formidle data i tabelform?
- Som omtalt i grundbogen er det nok lige i overkanten at medtage kurverne for 6 lande i ét diagram. Prøv at opstille et kurvediagram, hvori kun Polen og Danmark er medtaget. Lav enten diagrammet i hånden eller i Excel, hvis du har styr på det program. Brug de samme enheder på y-aksen som i grundbogen, altså en ændring på 2 % pr. centimeter. Hvad kan du udlede af kurverne for de to lande?
- Nu skal du prøve at lave om på enhederne på y-aksen. Lav først et diagram, hvor der er en ændring på 1 % pr. centimeter på y-aksen. Og lav dernæst et diagram, hvor der er en ændring på 5 % pr. centimeter.
- Hvilke indtryk af udviklingen i de to landes økonomiske vækst formidler hvert af de tre diagrammer? Du vil sikkert kunne konkludere, at det er muligt at manipulere med læserens/seerens indtryk af udviklingen ved at ændre på enhederne på y-aksen.
- Nu skal du så prøve på at ændre på x-aksens enheder. Brug gerne de samme to lande: Polen og Danmark, som tidligere i denne opgave. Men indsæt kun hvert andet år fra tabel C ovenfor i diagrammet, altså 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 og 2018. Hvilket indtryk af udviklingen i de to landes økonomiske vækst har du nu formidlet i forhold til den viste udvikling i punkt 3) ovenfor?