Casen
Læs casen i grundbogen.
- Giv eksempler på, hvilke økonomiske mål der kan komme i indbyrdes konflikt.
Afsnit 2.1
- Hvilke syv målsætninger kan man opstille for en samfundsøkonomi?
Afsnit 2.2
- Man måler med BNP både værdien af vareproduktion og produktion af service (tjenester). Hvilken forskel er der på varer og tjenester?
- Hvad er økonomisk vækst?
- Hvorfor er økonomisk vækst egentlig en samfundsøkonomisk målsætning?
- Hvordan måler man økonomisk vækst?
- Hvor stor skal den årlige økonomiske vækst gerne være?
- Hvilke faktorer er med til at skabe økonomisk vækst?
- Tabel 1.2 (i kapitel 1): Hvordan har BNP udviklet sig i perioden fra 2006-2019?
Afsnit 2.3
- Hvilken sammenhæng er der mellem økonomisk vækst og beskæftigelsen i et land?
- Hvad forstår vi ved arbejdsstyrken?
- Hvem er de arbejdsløse?
- Figur 2.1: Hvilken sammenhæng ser der ud til at være mellem udviklingen i henholdsvis arbejdsstyrken og beskæftigelsen?
- Hvorfor er høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed egentlig et samfundsøkonomisk mål?
- Redegør for de forskellige typer af arbejdsløshed: konjunktur-, struktur-, sæson- og friktionsarbejdsløshed.
Afsnit 2.4
- Hvordan definerer man betalingsbalancen (figur 2.2)?
- Hvad forstår vi ved henholdsvis betalingsbalancens løbende poster og dens kapitalposter?
- Hvilken sammenhæng er der mellem de løbende poster og kapitalposterne?
- Hvilken sammenhæng er der mellem et lands betalingsbalance og dets udlandsgæld/udlandsformue (figur 2.3)?
- Hvordan har Danmarks udlandsgæld/formue udviklet sig i perioden 1968-2018 (figur 2.3)?
- Hvilke problemer giver det et land, hvis det har udlandsgæld?
Afsnit 2.5
- Hvad forstår vi ved henholdsvis inflation og deflation?
- Figur 2.4: Hvilke to typer af inflation findes der? Forklar forskellene mellem de to typer inflation.
- Hvorfor er lav inflation en samfundsøkonomisk målsætning? Inddrag et lands investeringer og konkurrenceevne i din argumentation.
- Hvor lav bør inflationen så være?
- Hvilke grupper i samfundet har fordele af inflation, og hvilke grupper har ulemper ved inflation? Forklar eksemplet med de to familier A og B i grundbogen.
- Hvordan kan man argumentere for, at en begrænset inflation er en samfundsøkonomisk fordel?
- Hvorfor er deflation en samfundsøkonomisk ulempe?
Afsnit 2.6
- Hvad er budgetbalancen?
- Sammenlign figur 2.5 med figur 2.2. Forklar, hvilken forskel der er mellem henholdsvis betalingsbalancen og budgetbalancen.
- Hvilke indtægter og udgifter har staten (det offentlige)?
- Figur 2.6: Hvordan har udviklingen på den danske stats budgetbalance været i perioden 1995-2018? Kan du give nogle årsager til udsvingene?
- Hvad er aktiv finanspolitik?
- Hvilke krav stiller EU til medlemslandenes finanspolitik?
- På hvilke måder kan staten finansiere et underskud på budgetbalancen? Hvilken metode er den mest anvendte?
- Hvilken forskel er der på statsgæld og udlandsgæld/formue?
Afsnit 2.7
- Hvordan ser politikere og økonomer fra venstrefløjen og midten af dansk politik på omfordeling af indkomsterne i samfundet? Hvilke argumenter bruger de?
- Hvordan ser liberale politikere og økonomer på omfordeling af indkomsterne i samfundet? Hvilke argumenter har de for deres synspunkt?
- Figur 2.7: Forklar, hvordan indkomstuligheden er i Danmark i forhold til de øvrige lande i figuren.
- Hvilke to metoder bruger vi i Danmark til at omfordele samfundets indkomster?
Afsnit 2.8
- Hvad forstår man ved bæredygtig vækst?
- Hvad har forurening og ressourceforbrug med bæredygtig vækst at gøre?
- Hvad er grøn vækst?
- Opstil nogle årsager til klimaforandringerne.
- Hvad går Paris-aftalen ud på?
- I figur 2.8 kan du se nogle scenarier for planeten Jorden ved forskellige mængder af CO2-udledning. Giv nogle eksempler på de konsekvenser, den mest pessimistiske vurdering i figuren kan få.