Casen
Læs casen i grundbogen.
- Hvordan fastsætter de fleste handlende prisen på varer og tjenester?
Afsnit 5.1
- Hvad er et marked?
- Nævn forskellige typer af markeder.
- Hvilken forskel er der på varer og tjenester?
Afsnit 5.2
- Hvad siger loven om efterspørgsel? Og hvordan forløber en E-kurve derfor generelt?
- Hvor bevæger vi os i figur 5.1, hvis prisen ændres?
- Hvad sker der med diagrammet i figur 5.1, hvis vi ændrer på alt andet end prisen?
- Hvorledes kan E-kurven blive påvirket af (brug figur 5.2):
- Stigende indkomster i samfundet?
- Gode reklamer for den vare, der er tale om?
- Prisfald på substitutter?
- Prisstigninger på komplementære produkter?
- Hvad forstår vi ved en E-kurves priselasticitet?
- Hvilke typer af priselasticitet skelner man imellem?
- Hvordan ser kurverne for hver af de typer, du har nævnt i 6) i store træk ud?
Afsnit 5.3
- Hvad siger loven om udbud? Og hvordan forløber en U-kurve derfor generelt?
- Hvorfor stiger den udbudte mængde med prisen?
- Hvor bevæger vi os i figur 5.3, hvis prisen ændres?
- Hvad sker der med diagrammet i figur 5.3, hvis vi ændrer på alt andet end prisen?
- Hvilken rolle spiller virksomhedernes omkostninger for U-kurvens forløb?
Afsnit 5.4
- Forklar ud fra figurerne 5.6 og 5.7, hvordan markedsmekanismen og dermed prisdannelsen fungerer.
Afsnit 5.5
- Giv 3 eksempler på begivenheder/hændelser, der kan forskyde E-kurven og dermed ligevægtsprisen.
- Giv derefter 3 eksempler på begivenheder/hændelser, der kan forskyde U-kurven og dermed ligevægtsprisen.
Afsnit 5.6
- Hvilke træk karakteriserer et marked med fuldkommen konkurrence?
- Hvilke træk karakteriserer et marked med monopolistisk konkurrence?
- Hvilke træk karakteriserer markedsformen oligopol?
- Hvilke træk karakteriserer et marked med monopol?
- Giv konkrete eksempler fra virkelighedens verden på de fire forskellige markedsformer.
- Hvad forstår økonomer ved markedssvigt?