MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: UDLED AF LINEÆR REGRESSION
Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Udled lineær regression, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.
Logbog:
- Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
- Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
- Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
- Feedback fra en ’udled af lineær regression’-opgave skal skrives ind i ’udled af lineær regressions-kapitlet i logbogen
- I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave
FORLØBSPLAN SOM PDF
Forløbsplan til skriftlig samfundsfagMODUL 1: INTRODUKTION
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 24-27
I timen:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 142-143
Indhold:Introduktion til opgaver med udled af lineær regression
Fælles på klassen: hvad er en lineær regression? Hvordan kan den give os samfundsfaglig indsigt?
Diagram med lineær regression
- Eleverne læser guiden til opstilling af diagram (Carlsen, s. 142-143)
- Eleverne i par: opstiller diagram i Excel ud fra guiden
- Et pars diagram udvælges og kommer op på smartboardet – fælles gennemgang
Gennemgang af eksempel på opgaveformulering og af trin-for-trin guide på smartboard
Med udgangspunkt i trin-for-trin guiden laves der en fælles besvarelse på klassen af den nyligt opstillede lineær regression
MODUL 2: ØVELSER
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 28, 31
- Skriv ned hvad der fungerer godt og dårligt ved den mangelfulde besvarelse
I timen:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 30, 32
Indhold: Øvelser i opgaver med udled af lineær regression
Arbejde med Det gode eksempel (Carlsen, s. 28)
- Eleverne i par: vurderer det gode eksempel ud fra ’Bedømmelse’, ’Typiske fejl’ og ’tjeklisten' (Carlsen, s. 30) – lever besvarelsen op til bedømmelseskravene? (eleverne skal pege på passagerne)
- Fælles gennemgang på klassen
Arbejde med den mangelfulde besvarelse
- Besvarelsen på smartboard og læses op
- Eleverne i par: gennemgår deres forberedte noter om den mangelfulde besvarelse med hinanden. Er de enige – hvorfor/hvorfor ikke?
- Fælles gennemgang på klassen
Lad eleverne løse mini-øvelse 3.a (Carlsen, s. 32) – herefter fælles gennemgang
Sidste 15 min.: Gennemgang den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering
MODUL 3: SKRIVNING
Lad eleverne enten skrive deres udled af lineær regressions-opgave derhjemme, eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.
MODUL 4: FEEDBACK
Lektie:
- Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering
Indhold:Feedback og spørgsmål
- Gennemgang af fælles feedback og af de fejl, mange har lavet.
- Spørgsmålsrunde: hvad forstår eleverne ikke (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med)
- Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.