Forlaget Columbus

Sådan skriver du i samfundsfag

MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: UDLED AF LINEÆR REGRESSION

Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Udled lineær regression, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.

Logbog:

  • Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
  • Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
  • Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
  • Feedback fra en ’udled af lineær regression’-opgave skal skrives ind i ’udled af lineær regressions-kapitlet i logbogen
  • I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave

MODUL 1: INTRODUKTION

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 24-27

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 142-143

Indhold:Introduktion til opgaver med udled af lineær regression

Fælles på klassen: hvad er en lineær regression? Hvordan kan den give os samfundsfaglig indsigt?

Diagram med lineær regression

  • Eleverne læser guiden til opstilling af diagram (Carlsen, s. 142-143)
  • Eleverne i par: opstiller diagram i Excel ud fra guiden
  • Et pars diagram udvælges og kommer op på smartboardet – fælles gennemgang

Gennemgang af eksempel på opgaveformulering og af trin-for-trin guide på smartboard

Med udgangspunkt i trin-for-trin guiden laves der en fælles besvarelse på klassen af den nyligt opstillede lineær regression

MODUL 2: ØVELSER

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 28, 31
  • Skriv ned hvad der fungerer godt og dårligt ved den mangelfulde besvarelse

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 30, 32

Indhold: Øvelser i opgaver med udled af lineær regression

Arbejde med Det gode eksempel (Carlsen, s. 28)

  • Eleverne i par: vurderer det gode eksempel ud fra ’Bedømmelse’, ’Typiske fejl’ og ’tjeklisten' (Carlsen, s. 30) – lever besvarelsen op til bedømmelseskravene? (eleverne skal pege på passagerne)
  • Fælles gennemgang på klassen

Arbejde med den mangelfulde besvarelse

  • Besvarelsen på smartboard og læses op
  • Eleverne i par: gennemgår deres forberedte noter om den mangelfulde besvarelse med hinanden. Er de enige – hvorfor/hvorfor ikke?
  • Fælles gennemgang på klassen

Lad eleverne løse mini-øvelse 3.a (Carlsen, s. 32) – herefter fælles gennemgang

Sidste 15 min.: Gennemgang den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering

MODUL 3: SKRIVNING

Lad eleverne enten skrive deres udled af lineær regressions-opgave derhjemme, eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.

MODUL 4: FEEDBACK

Lektie:

  • Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering

Indhold:Feedback og spørgsmål

  • Gennemgang af fælles feedback og af de fejl, mange har lavet.
  • Spørgsmålsrunde: hvad forstår eleverne ikke (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med)
  • Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)