Forlaget Columbus

Sådan skriver du i samfundsfag

MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: UDLED STATISTISK USIKKERHED

Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Udled af statistisk usikkerhed, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.

Logbog:

  • Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
  • Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
  • Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
  • Feedback fra en ’udled statistisk usikkerhed’-opgave skal skrives ind i ’udled statistisk usikkerhed’-kapitlet i logbogen
  • I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave

MODUL 1: INTRODUKTION

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 36-39

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 37, 145-146

Indhold: Introduktion til opgaver med udled statistisk usikkerhed

Fælles på klassen: hvad er statistisk usikkerhed? I hvilke sammenhænge bruger vi beregning af statistisk usikkerhed?

Beregning af statistisk usikkerhed

  • Eleverne læser guiden til beregning af statistisk usikkerhed (Carlsen, s. 145-146)
  • Eleverne i par: beregner den statistiske usikkerhed på figur 4.1 (Carlsen, s. 37)
  • Et pars beregning udvælges og kommer op på smartboardet – fælles gennemgang
  • Gennemgang af eksempel på opgaveformulering og trin-for-trin guide på smartboard
  • Med udgangspunkt i trin-for-trin guiden laves der en fælles besvarelse på klassen af Eksempel på en statistisk usikkerhedsopgave (Carlsen, s. 36), der knytter sig til figur 4.1

MODUL 2: ØVELSER

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 40-42

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 43-44

Indhold: Øvelser i opgaver med udled statistisk usikkerhed

Eleverne i par: besvarer miniøvelserne (Carlsen, s. 44)

Fælles gennemgang af, hvad der fungerer godt ved Det gode eksempel

Arbejde med den mangelfulde besvarelse:

  • Individuelt: eleverne skriver den mangelfulde besvarelse om, så den lever op til kravene for opgavetypen
  • Oplæsning af eksempler fra udvalgte elever

Sidste 15 min.: Gennemgang den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering

MODUL 3: SKRIVNING

Indhold: Skrivning

Lad eleverne enten skrive deres udled statistisk usikkerheds-opgave derhjemme eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.

MODUL 4: FEEDBACK

Lektie:

  • Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering.

Indhold: Feedback og spørgsmål

  • Gennemgang af fælles feedback og af de fejl, mange har lavet.
  • Spørgsmålsrunde: hvad forstår eleverne ikke (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med)
  • Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)