MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: UDLED STATISTISK USIKKERHED
Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Udled af statistisk usikkerhed, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.
Logbog:
- Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
- Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
- Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
- Feedback fra en ’udled statistisk usikkerhed’-opgave skal skrives ind i ’udled statistisk usikkerhed’-kapitlet i logbogen
- I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave
FORLØBSPLAN SOM PDF
Forløbsplan til skriftlig samfundsfagMODUL 1: INTRODUKTION
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 36-39
I timen:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 37, 145-146
Indhold: Introduktion til opgaver med udled statistisk usikkerhed
Fælles på klassen: hvad er statistisk usikkerhed? I hvilke sammenhænge bruger vi beregning af statistisk usikkerhed?
Beregning af statistisk usikkerhed
- Eleverne læser guiden til beregning af statistisk usikkerhed (Carlsen, s. 145-146)
- Eleverne i par: beregner den statistiske usikkerhed på figur 4.1 (Carlsen, s. 37)
- Et pars beregning udvælges og kommer op på smartboardet – fælles gennemgang
- Gennemgang af eksempel på opgaveformulering og trin-for-trin guide på smartboard
- Med udgangspunkt i trin-for-trin guiden laves der en fælles besvarelse på klassen af Eksempel på en statistisk usikkerhedsopgave (Carlsen, s. 36), der knytter sig til figur 4.1
MODUL 2: ØVELSER
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 40-42
I timen:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 43-44
Indhold: Øvelser i opgaver med udled statistisk usikkerhed
Eleverne i par: besvarer miniøvelserne (Carlsen, s. 44)
Fælles gennemgang af, hvad der fungerer godt ved Det gode eksempel
Arbejde med den mangelfulde besvarelse:
- Individuelt: eleverne skriver den mangelfulde besvarelse om, så den lever op til kravene for opgavetypen
- Oplæsning af eksempler fra udvalgte elever
Sidste 15 min.: Gennemgang den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering
MODUL 3: SKRIVNING
Indhold: Skrivning
Lad eleverne enten skrive deres udled statistisk usikkerheds-opgave derhjemme eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.
MODUL 4: FEEDBACK
Lektie:
- Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering.
Indhold: Feedback og spørgsmål
- Gennemgang af fælles feedback og af de fejl, mange har lavet.
- Spørgsmålsrunde: hvad forstår eleverne ikke (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med)
- Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.