Forlaget Columbus

Sådan skriver du i samfundsfag

MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: OPSTIL HYPOTESER

Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Opstil hypoteser, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.

Logbog:

  • Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
  • Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
  • Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
  • Feedback fra en ’opstil hypoteser’-opgave skal skrives ind i ’opstil hypoteser’-kapitlet i logbogen
  • I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave

MODUL 1: INTRODUKTION

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 48-51

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 52-54

Indhold:Introduktion: til ’Opstil hypoteser’-opgaver

Fælles på klassen: hvad er en hypotese? I hvilke sammenhænge bruger vi hypoteser?

Gennemgang af eksempel på opgaveformulering og trin-for-trin guide på smartboard

Arbejde med det gode eksempel i par:

  • Ud fra bedømmelse og typiske fejl finder eleverne passager, der fungerer godt i fht. kravene (Carlsen, s. 54)
  • For hver hypotese og begrundelse finder eleverne ud af, hvilken teori, der er anvendt (jf. Carlsen, s. 51)
  • Fælles gennemgang

MODUL 2: ØVELSER

Lektie:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 55-56

I timen:

  • Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 57

Indhold: Øvelser i opgaver med udled statistisk usikkerhed

Arbejde med den mangelfulde besvarelse

  • Individuelt: eleverne skriver den mangelfulde besvarelse om, så den lever op til kravene for opgavetypen
  • Oplæsning af eksempler fra udvalgte elever

Eleverne i par: besvarer miniøvelserne

Sidste 15 min.: Gennemgang den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering

MODUL 3: SKRIVNING

Skrivning:

Lad eleverne enten skrive deres opstil hypoteser-opgave derhjemme eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.

MODUL 4: FEEDBACK

Lektie:

  • Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering

Feedback og spørgsmål:

  • Gennemgang af fælles feedback af de fejl, mange har lavet
  • Spørgsmålsrunde: hvad forstår eleverne ikke (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med)
  • Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)