MINIFORLØB TIL TRÆNING AF: UNDERSØG
Forløbet er ment som en introduktion af opgavetypen, Undersøg, til eleverne når de skal arbejde med opgavetypen første gang. Øvelserne kan dog sagtens laves selvom eleverne er bekendt med opgavetypen, ligesom trin-for-trin guiden ofte også kan tåle en gentagelse.
Logbog:
- Eleverne opretter et dokument, som de navngiver ’logbog til skr. samfundsfag’
- Logbogen opdeles i ’kapitler’ med overskrifter der udgøres af de forskellige opgavetyper
- Eleverne får tid til at skrive deres feedback fra deres afleveringer ind i logbogen i feedback-modulet
- Feedback fra en ’undersøg’-opgave skal skrives ind i ’undersøg’-kapitlet i logbogen
- I modulet hvor næste aflevering gennemgås får eleverne tid til at læse den feedback, de fik ved sidste aflevering af samme opgavetype, som de skal besvare ved nærværende opgave
FORLØBSPLAN SOM PDF
Forløbsplan til skriftlig samfundsfagMODUL 1: INTRODUKTION
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 62-64
I timen:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 65-71
Indhold:Introduktion til ’Undersøg’-opgaver
Fælles på klassen: hvad er en undersøgelse? I hvilke sammenhænge bruger vi undersøgelser?
Gennemgang af eksempel på opgaveformulering med de to forskellige typer ’undersøg’-opgaver og trin-for-trin guide på smartboard
Arbejder med det gode eksempel:
- Eleverne besvarer øvelser 2a-2f
- Fælles gennemgang
MODUL 2: ØVELSER
Lektie:
- Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, s. 73-74
Indhold: Øvelser i undersøg-opgaver
- Eleverne i par: arbejder med miniøvelserne, 3a-3d – herefter fælles gennemgang.
- Sidste 15 min.: Gennemgang af den opgave, eleverne skal besvare i deres aflevering.
MODUL 3: SKRIVNING
Indhold: Skrivning
Lad eleverne enten skrive deres undersøg-opgave derhjemme eller giv dem tid til at skrive besvarelsen i en samfundsfagstime, hvor de kan stille spørgsmål.
MODUL 4: FEEDBACK
Lektie:
- Eleverne skal læse den individuelle feedback, de har fået i deres aflevering.
Indhold: Feedback og spørgsmål
- Gennemgang af fælles feedback af de fejl, mange har lavet.
- Spørgsmålsrunde: Hvad forstår eleverne ikke? (lad dem evt. summe to minutter med sidemanden over dette, hvis ingen melder sig på banen til at starte med).
- Eleverne får tid til at skrive deres individuelle feedback samt den fælles feedback ind i deres logbog.