Forlaget Columbus

Blå danmarkshistorier

Opgave 3.1: Shanty sange

Vejledning: I sejlskibenes storhedstid sang sømændene ofte såkaldte shanty sange (shanty er sandsynligvis afledt af det franske ord for at synge=chante), bl.a. for enten at koordinere og udholde monotont og hårdt arbejde, som underholdning eller for at huske dem, man havde efterladt derhjemme. Der fandtes forskellige kategorier af specialiserede shanty sange, der hver især blev brugt i særlige sammenhænge: til kort rebarbejde med sejlene, til langvarigt rebarbejde med sejlene, til arbejdet med at hæve ankeret, når man sejlede ud, når man sejlede hjemad osv.

I denne opgave skal I producere og fremføre jeres egen shanty sang. I kan selv finde på jeres egen melodi og rytme eller låne en fra eksemplerne nævnt til sidst. Husk at shanty sange oftest er gentagende i melodien. Shanty sangen skal samtidig synges med en forsanger og et kor, der gentager forsangerens ord. Lav mellem 4-6 vers. I kan vælge mellem fire kategorier:

  1. En shantysang, der omhandler livet ombord på et sejlskib på langfart i 1800-tallet.
  2. En shantysang, der omhandler, hvorfor søfartshistorie er det fedeste at beskæftige sig med, og hvad I allerede har opnået af viden om emnet.
  3. En shantysang, der husker jer selv på, hvad I altid og som minimum skal gøre jer af kildemæssige overvejelser, når I får fremstillinger eller kilder stukket i hænderne.
  4. En shantysang, der omhandler, hvad det vil sige at være gymnasieelev i dagens Danmark. Hvilke sorger og glæder er der forbundet med den tilværelse?

Som inspiration kan I lytte nærmere til en række klassikere inden for genren: ’Roll the old charriot’, ’Drunken sailor’, ’Blood red roses’.

Opgave 3.2: Elev på Georg Stage

Vejledning: I 1882 blev det første danske skoleskib ’Georg Stage’ etableret. Den generelle ide med skoleskibene var at give unge mennesker muligheden for at erhverve sig deres første maritime kompetencer i et ordentligt og disciplinerende miljø. I en tid, hvor handelsflåden manglede uddannede søfolk, og hvor adgangskravene til fx skibsføreruddannelsen blev skærpet i forhold til aftjent tid på et sejlskib, mens antallet af sejlskibe samtidig faldt, skulle skoleskibene komme til at spille en vigtig rolle i forhold til at sikre fødekæden af veluddannet arbejdskraft. Siden dengang har ti tusindvis af unge danskere været ude at sejle på skiftende danske skoleskibe. I dag eksisterer der to: ’Danmark’ og ’Georg Stage’.

Gå ind på georgstage.dk eller www.martec.dk/skoleskibet/ og orienter dig om uddannelserne og skoleskibene. Gå evt. på YouTube og se nærmere på nogle af de mange små klip, hvor tidligere elever fortæller om deres tid ombord. På baggrund af din research, skal du nu producere din egen kilde.

Forestil dig, at du netop er hjemvendt fra togt med et af de to skoleskibe og har færdiggjort din uddannelse. Du vil gerne lave et opslag på Facebook eller et andet socialt medie, hvor du gør status. Din kilde skal som minimum berøre:

  1. En begrundelse for dit opslag.
  2. Hvorfor du tog ud at sejle med skoleskibet.
  3. Hvilke oplevelser du har haft, herunder hvor togtet gik hen.
  4. Hvordan hverdagen var.
  5. Hvordan omverdenen har reageret (familie og venner) på dit valg.
  6. Hvilket fagligt, menneskeligt og socialt udbytte du har fået ud af dit ophold – hvad var godt eller skidt?
  7. Dine fremtidsplaner (evt. maritime, men ikke nødvendigvis).

Opgave 3.3: Havnen i din by

Esbjerg havn
Ole Mortensøn, Fem havne

Vejledning: Der kan argumenteres for, at vedligeholdelse eller modernisering af havnefaciliteter har været en determinerende (bestemmende) faktor for, hvorvidt en bys handel blomstrede op eller sygnede hen. Historikeren Ole Mortensøn har, i sit studie af fem sydfynske havne, identificeret nogle generelle kulturgeografiske faktorer, der på sin vis har været bestemmende for den enkelte havns udvikling (se billede).

  1. Med udgangspunkt i Mortensøns kategorier, skal du prøve at undersøge din egen bys havneområde og dets fysiske udvikling. Find frem til historiske beretninger, kort eller billeder. Brug det lokale museum eller byhistoriske arkivs ressourcer. Identificer eventuelle særligt vigtige områder i havnemiljøet, og overvej, hvordan disse kan bruges til at formidle havnens historie og betydning for byen.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)