Forlaget Columbus

Blå danmarkshistorier

Opgave 5.1 Morsekoder

Vejledning: I dag virker det at morse måske som en overflødig måde at kommunikere på. Men før G4-G5 netværk og satellitter var morsesignaler vha. radiotelegrafisten den vigtigste og ofte eneste måde for et skib at komme i kontakt med omverdenen på. Selvom det virker outdatet, så er systemet smart, fordi det er så simpelt. I virkeligheden kan man morse med al verdens objekter. En banan kan være en streg og et æble en prik. Eller man kan vælge, at en streg er en strakt menneskekrop, mens en sammenkrøllet krop er en prik. Kun fantasien sætter grænser.

  • Prøv først at lave følgende sætninger med almindelige tegn:
    • ”Isbjerg forude hårdt bak”; ”Afvent sejlads til kaptajn er fremme”; ”Lasten er løs send hjælp”

Find selv på flere.

Man kan også morse med lys eller lyd.

  • Optag en morsekode med lyde til følgende sætninger:
    • ”Pirater ved Øresund”; ”En død mands kiste”; ”Frisk vind og magsvejr”

Find selv på flere.

Opgave 5.2 - Reportage fra et piratangreb

Vejledning: Pirateri har været fatalt for mange sømænd og har begrænset søfarten så længe, der har været søfart. Samtidigt har pirater haft et romantisk skær over sig, og den vold som pirater har udøvet, har haft en særlig tiltrækningskraft. Der findes en ’international pirat dag’, hver 19. september, der er store Hollywoodfilm om pirater, som Pirates of the Carribean, madkasser med Jolly Roger-logo etc. Nutidens pirater ligner dog ikke Jack Sparrow. Volden er ikke længere æstetisk. Fordommene om fortiden og fiktionens pirater kan påvirke, hvordan nutidens pirater portrætteres.

Forestil jer, at I er journalister ombord på et skib, som bliver angrebet af pirater. Find inspiration på nettet og ikke mindst i opgave 5.13 til, hvor angrebet finder sted. Hvor kommer piraterne fra? Hvorfor er de pirater? Hvordan finder angrebet sted? Etc. Dernæst skal I reportere hjem til en dansk avis eller hjemmeside, hvor I beskriver piratangrebet uden at forfalde til et romantiseret billede af pirater. Når man skriver en reportage, skal man fungere som læserens øjne og øre. En reportage er en personlig, detaljeret og vinklet beskrivelse af en begivenhed, hvor man som udgangspunkt ikke er interesseret i de bagvedliggende årsager til begivenheden.

Reportagen skal selvfølge indeholde en beskrivelse af selve angrebet, men prøv desuden at inddrage beskrivelser af de sanseindtryk, som der vil være ved begivenheden, fx lugte, lyde, lys (skumring, nat, dagslys, morgen, aften). I skal også inddrage jeres egen oplevelse; fx frygt, spænding, lettelse (hvis angrebet bliver afvist), had, nervøsitet etc.

Reportagen behøver ikke være så lang for at være spændende. Det vigtigste er, at læseren får en fornemmelse af, hvordan angrebet har fundet sted.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)