Forlaget Columbus

Fra fortid til historie, 2. udgave

OPGAVER OM HISTORIE OG NATURVIDENSKAB

OPGAVE 1. Hvilken tilgang til historiefaget kommer til udtryk i dette citat?

Thorkild Kjærgaard: Som et fjernt spejl: Danmark som u-land (1994)

"Mange lande i Afrika, Asien og Sydamerika befinder sig i dag i en ubehagelig klemme mellem svindende ressourcer og stadig større krav om mad, brændsel og andre basale fornødenheder til en stigende befolkning. Resultatet er armod og økologisk nedbrydning i form af massive skovfældninger, der følges af oversvømmelser, jorderosion, ørkendannelser og andre såkaldte "naturkatastrofer". For os i Europa forekommer alt dette fjernt og uvirkeligt. Dog er det ikke så længe siden, vi selv befandt os i samme situation.
(...)
Omkring år 1700 var befolkningstilvæksten i Danmark markant. Vi nærmede os den første million. Forbruget steg endnu hurtigere end befolkningstallet pga. et stigende offentligt forbrug, især til militære formål. Danmark havde Østersøens største flåde og var relativt set Europas mest oprustede land. Andre udgifter var udbygningen af infrastrukturen, navnlig veje, og repræsentativt og ceremonielt byggeri som slotte og kirkelige bygninger. Den offentlige efterspørgsel bidrog således til et ekstra pres på ressourcerne. Skovene nedhuggedes for at skaffe tømmer, brænde og agerjord. På dele af den blotlagte jord meldte erosion og sandflugt sig hurtigt."

OPGAVE 2. Hvilken tilgang til historie ligger bag Ronald Hyams fremstilling af baggrunden for den engelske imperialisme i 1800-tallet?

Uddrag af Ronald Hyam Britain's Imperial Century (1976)

"Der var engang en teori om, at territorierne kom under engelsk flag som følge af eksport af overskydende kapital. Det ville være mere sandt at sige, at drivkraften bag opbygningen af imperiet snarere var eksporten af overskydende følelsesenergi eller seksuel energi. Imperiet var en mulighed for dem, der havde fået knust hjertet, for kvindehaderne og de promiskuøse. Nydelsen og udnyttelsen af de sortes kroppe var en lige så stor fristelse, som ønsket om økonomiske ressourcer. Der var mulighed for at vise følelser og få tilfredsstillet seksuelle lyster i de oversøiske områder, man ikke fik i det snerpede England. (...) bare det at sætte foden uden for Europa betød at vandre gennem helt nye tilfældige seksuelle omgivelser, især for bøsser (...) Måske er det muligt at foreslå en ændring af endnu en af de gængse talemåder om Imperiet. Imperiet blev ikke erobret i et "anfald af tankeløshed", men i et anfald af kvinders fravær."

OPGAVE 3. Hvilken tilgang til historiefaget kommer til udtryk i dette citat?

Cynthia Stokes Brown: Big History : From the Big Bang to the Present (2007), s. xi

“History as a discipline traditionally begins with written records from about 5,500 years ago... We need to extend our story backward, for the five thousand years of recorded history tells only a millionth of the lifetime of the Earth. To understand the kind of world we live in and the kind of creature we are, we must look beyond the written record... Within the last fifty years the scientific community has established a verifiable, and largely verified, account of the origins of our universe – of where we came from, how we got here, and where we may be going. This is a creation story for our time – for a world built on the discoveries of modern science, a world of jet travel, heart transplants, and the worldwide Internet.”

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)