Øvelsesopgaver - Kapitel 4
- Gruppearbejde: 9 grupper tildeles et parti i det danske Folketing. Opgaven lyder: Indplacer hver jeres parti på den fordelingspolitiske skillelinje og den værdipolitiske skillelinje og dokumenter placeringen vha. citater fra partierne.
- Opstil desuden en model, hvor I forsøger at forklare partiernes placering på de to akser. Hvilke overvejelser vil partierne gøre sig før de beslutter deres placering på de to dimensioner.
- Besvar de 2*4 spørgsmål i side 85 og 89, som omhandler fordelings- og værdipolitik og indplacer jer selv sig i et koordinatsystem på tavlen. Skriv jeres navn. Analyser om der dannes nogle ”klynger” af personer fra klassen og diskuter i givet fald hvorfor.
- Sæt jer sammen 2 og 2 i klassen og fortæl om jeres holdning til et enkelt fordelingspolitisk og værdipolitisk tema. Find ud af, om I ud fra denne holdningstilkendegivelse kan forudsige hinandens holdninger på andre fordelingspolitiske og værdipolitiske områder?
- Prøv at anvende Bartolini & Mairs (1990) definition på en politisk skillelinje og diskuter, hvorvidt vi kan tale om en ny skillelinje mellem land og by, og om partiet Alternativets fremkomst og valg til Folketinget kan forklares ud fra denne nye magtpolitiske skillelinje.
- Opstil tre hypoteser, som omhandler hvilken akse- den fordelingspolitiske eller værdipolitiske- som får størst betydning ved det kommende valg. Hver af hypoteserne skal understøttes af en faglig begrundelse.
- Undersøg hvad der kan udledes af nedenstående tabel om sammenhængen mellem uddannelse og synet på flygtninge. Undersøgelsen skal understøttes af beregninger, og du skal analysere p-værdien.
Holdning til antallet af flygtninge i Danmark | ||||
---|---|---|---|---|
Færre flygtninge | Det samme som nu | Flere flygtninge | Total | |
Uddannelsesniveau | ||||
Ingen eller kort videregående uddannelse | 267 | 158 | 23 | 448 |
Mellemlang videregående uddannelse | 110 | 132 | 38 | 280 |
Lang videregående uddannelse | 49 | 69 | 35 | 153 |
N= | 426 | 359 | 96 | 881 |
P-værdien < 0,05 |
Kilde: Surveybank