OPGAVE 21 (GRUPPEØVELSE): HISTORIENS ANDRE FOLKEDRAB
I denne opgave skal jeres gruppe researche et eksempel på folkedrab ved hjælp af baggrundsartikler på Folkedrab.dk. I skal have fokus på tiden før, under og efter folkedrabet. I skal forberede en præsentation, fx PowerPoint, planche eller film, der fortæller om folkedrabet (før, under, efter). I skal også koble jeres case til teorien om folkedrabets ti stadier.
Opgave
1. Undersøg jeres eksempel på folkedrab. I kan inddrage før, under og efter-spørgsmålene nedenfor.
FØR folkedrabet
- Den historiske baggrund for folkedrabet - hvad ledte op til folkedrabet?
- Grupper i samfundet - hvilke grupper eksisterede, og var de opdelt i særlige kategorier?
- Medier og propaganda - blev medierne brugt i optakten til folkedrabet til at skabe splid eller dæmonisere en eller flere grupper?
UNDER folkedrabet
- Hvordan blev folkedrabet organiseret og gennemført?
- Aktører - hvem var ofre, gerningsmænd, tilskuere, hjælpere?
- Medier og propaganda - hvordan blev de brugt under folkedrabet?
- Organisering af folkedrabet - hvordan blev folkedrabet planlagt, og hvem var involveret?
- Hvordan foregik udryddelsen?
EFTER folkedrabet
- Afslutning på folkedrabet - hvordan blev folkedrabet stoppet og af hvem?
- Retsopgør - blev gerningsmændene stillet til ansvar for forbrydelserne og hvordan?
- Mindekultur - hvordan har eftertiden erindret folkedrabet? Hvilke spor har folkedrabet sat?
- Benægtelse - er der personer/grupper, som benægter folkedrabet, og hvordan gør de det?
2. I skal koble jeres eksempel på folkedrab til teorien om folkedrabets ti stadier (se evt. bogens kapitel 3). I kan inddrage spørgsmålene nedenfor.
- Hvordan kan udviklingen op til, under og efter folkedrabet kobles til Stantons teori om de ti stadier?
- Hvilke af folkedrabets ti stadier kan I identificere i jeres eksempel?
- Hvilke ligheder og forskelle er der mellem Holocaust og det folkedrab, I arbejder med?
3. I skal præsentere jeres produkt for resten af klassen.