Forlaget Columbus

Vejen til folkedrab

OPGAVE 5: RACISME DENGANG OG I DAG

I denne opgave skal du forholde dig til datidens raceideologiske forestillinger og undersøge nutidige udtryk for racisme.

Baggrund

Racisme er holdninger og handlinger, der bygger på forestillingen om, at nogle mennesker er mere eller mindre værd på grund af deres hudfarve, oprindelse eller kultur. Historisk var racisme knyttet til videnskabelige forestillinger om, at menneskeheden kunne inddeles i racer, som befandt sig på forskellige udviklingstrin. Videnskabsfolk kortlagde de racer, de mente eksisterede, ved at foretage målinger af fx menneskers næse og kranier – og obser­vere forskellige folkeslags adfærd og vaner. Ud fra dette opstillede de et hierarki af racer, som blev tillagt ulige egenskaber og rangordnet herefter. Nogle racer blev altså anset for mere udviklede end andre. På baggrund af disse forestillinger om racer og deres indbyr­des hierarki blev bestemte grupper af mennesker opfattet og behandlet som mindre værd end andre. Det skete fx i Nazityskland, men også andre steder i verden.

I dag anvender videnskaben ikke længere begrebet ‘race’ til at inddele befolkningsgrupper. Man taler i stedet om én samlet menneskerace og ikke om racer med særlige egenskaber på bestemte udviklingstrin. Nutidens indsigt i biologi og genetik har for længst fastslået, at fysiske forskelle mellem befolkningsgrupper – som fx deres hudfarve, højde, størrelse på næse og kranier – ikke hænger sammen med iboende evner og karaktertræk. Forskelle mellem grupper af mennesker anskues i dag som resultat af tilpasninger til klimaforhold, migration og tilfældigheder i den genetiske variation.

At videnskaben ikke længere anvender begrebet ‘race’ betyder imidlertid ikke, at racisme er forsvundet. Også i nutiden eksisterer forestillingen om, at visse befolkningsgrupper er mindre værd end andre på grund af deres hudfarve, oprindelse eller kultur.

Opgave

  1. Kan du give eksempler på befolkningsgrupper, der i dag oplever at blive diskrimi­neret eller får frataget rettigheder på grund af hudfarve, baggrund eller national eller etnisk oprindelse.
  2. Hvorfor er racisme og diskrimination ikke forsvundet fra nutidens samfund?
  3. Diskutér eksempler på personer eller bevægelser, som har taget kampen mod racisme op. Hvad har de gjort, og hvilken betydning har deres handlinger haft?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)