Forlaget Columbus

Vejen til folkedrab

OPGAVE 6 (GRUPPEØVELSE): RESTRIKTIONER OG RETTIGHEDER

OBS! Denne øvelse skal faciliteres af underviseren

Målet med øvelsen er, at eleverne får kendskab til, hvordan lovgivning blev brugt til at ud­grænse og diskriminere jøder og andre minoriteter i Nazityskland.

Øvelse:

  1. Inddel eleverne i grupper på fire, og lad dem læse boksen »Forbud og restriktioner for jøder« s.71 samt kilde 16 »Jødelov fulgte efter jødelov«, s. 72.
  2. De skal nu vurdere forbuddenes påvirkning af jødernes levevilkår ved at anbringe hver enkelt forbud i en af kategorier i skemaet nedenfor (i filen til download). Vær obs på at restriktioner kan overlappe mellem flere kategorier. Der er ikke rigtige og forkerte løsninger - målet er, at eleverne får kendskab til omfanget og konsekvenserne af de mange forbud.
  3. Lad grupperne udvælge tre forbud, som de mener, ramte den jødiske befolkning hård­est. De skal skrive forbuddene på post-its og hænge dem op på væggen i klassen.
  4. Grupperne præsenterer på skift deres udvalgte forbud. I præsentationen skal de argumentere for valget og redegøre for de refleksioner og diskus­sioner, de havde undervejs.
  5. Tag en fælles diskussion af, hvad nazisternes mål med de forbuddene var, og hvor­for den øvrige tyske befolkning ikke reagerede mere kraftigt på indskrænkningen i deres jødiske medborgeres frihed og forværringen af levevilkår. Som lærer kan du lede diskussionen hen på relevante emner som dehumanisering, antisemitisme, udgrænsning og ambitionen om Lebensraum.
  6. Introducér eleverne til FN’s Verdenserklæring om menneskerettighederne: Fortæl eleverne, at erklæringen blev formuleret for at beskytte mennesker mod netop den type restriktioner, som nazisterne indførte. Nu er opgaven at grupperne udpeger de artikler i Menneskerettighedserklæringen, som modsvarer de tre restriktioner, de hang op på væggen før.
  7. Tag en runde, hvor hver gruppe fremlægger hvilke menneskerettigheder, der modsvarer de udvalgte restriktioner.
  8. Fælles opsamling hvor eleverne reflekterer over, hvad de har lært om restriktioner, rettigheder og konsekvenserne for minoriteter når diskrimination indføres ved lov.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)