Forlaget Columbus

Det politiske Europa

Opgaver til kapitel 6

Føderalister og funktionalister

  • 1. Forklar ligheder og forskelle mellem føderalister og funktionalister m.h.t. integrationsmotiv, integrationsstrategi og tidshorisont. Tag udgangspunkt i fig. 6.3, s.136.
  • 2. Opregn svaghederne ved de to oprindelige teorier.


Neofunktionalismen

  • 1. Forklar forskellen mellem en induktiv og en deduktiv integrationsteori (se s.136) – og mellem en empirisk og en normativ teori (se s.132). Find eksempler på disse forskelle inden for andre af samfundsfags discipliner (sociologi, økonomi, politik).
  • 2. Spill-over effekt (s.136-37): Forklar sammenligningen med sneboldeffekten; tjek tidligere anvendelser af begrebet (s.107, s.117, 125); angiv andre eksempler på effekten end bogens; forklar forskellen mellem funktionel og politisk spill-over ud fra fig. 6.4, s.137; overvej om spill-over både kan ses i sammenhæng med empirisk og med normativ teori.
  • 3. Sammenlign neofunktionalismen og de to oprindelige teorier m.h.t. integrationsmål og integrationsmidler.
  • 4. Forklar hvad det vil sige at neofunktionalismen mangler en samfundsteori (s.138). Inddrag fig. 2.12, s.52.

 
Integrationsudviklingen 1957-2012 (fig.6.5)

  • 1. Overvej hovedelementer i figurens opbygning: den lodrette akse og integrationens dimensioner (fig. 2.5, s.42), den stiplede linjes hældning, bølgedalenes dybde.
  • 2. Tilføj markante begivenheder fra gennemgangen i kapitel 5, og overvej om det giver anledning til ændringer i kurvens forløb.
  • 3. Diskutér om det er rigtigt at lade kurven stige i slutningen af perioden. Inddrag gennemgangen i kap.1 og de seneste begivenheder.


Transaktionsanalyse

  • 1. Gennemgå fig.6.6, s.141 ved at forklare pilene.
  • 2. Overvej i hvor høj grad den sammenhæng der fremgår af pilene, er holdbar.
  • 3. Hvilken kritik kan rettes mod transaktionsanalysen som integrationsteori?


Liberal intergovernmentalisme

  • 1. Forklar hvorfor den teori som fig.6.8, s.145 søger at gengive, tager udgangspunkt i intergovernmentalismen (eller traditionalismen, se s.141).
  • 2. Læs figurteksten og prøv herefter uden at kigge på teksten at forklare tilblivelsen af finanspagten ved hjælp af figuren. Brug figuren til at illustrere tilblivelsen af en anden beslutning inden for EWU, f.eks. servicedirektivet (se boksen s.108). Overvej selv indholdet i 3. fase.
  • 3. Hvori består styrken i den liberale intergovernmentalisme som integrationsteori?

 
Multi-level governance

  • 1. Hvori består de afgørende forskelle mellem de to nyere teorier behandlet i afsnit 5?
  • 2. Forklar de centrale træk ved multi-level governance tilgangen ud fra pilene i fig.6.9, s.147.
  • 3. Find artiklen ”Politikerne sat ud af spillet”, Politiken 26.8.2002 (gl. udgave s.134 eller Infomedia) og forklar på hvilken måde den illustrerer multi-level governance tilgangen. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)