Forlaget Columbus

Øvelsesopgaver
Kapitel 1: Introduktion til ulighed og social ulighed

  • Lav en model der illustrerer henholdsvis Bjarne Corydon og Helle Thornings udsagn (det de siger på s.15)
  • Lav nu en model der illustrerer pointe hos genstartdanmark.dk der illustrerer deres syn på, hvordan det går med uligheden i Danmark. Undersøg i den forbindelse hvem genstartdanmark.dk er diskuter, hvordan folkene bag genstart Danmark kan være så uenige med henholdsvis Bjarne Corydon og Helle Thorning Schmidt.
  • Hvem er I mest enige med i citaterne på side 15?
  • Prøv at koble ideologi på- hvad skyldes de manglende brudflader?
  • Diskuter i grupper af tre, hvilke af de tre lighedsbegreber (s.17) som bør være det mest fremherskende i Danmark.
  • Diskussionen skal tage udgangspunkt i den nye folkeskolereform
  • Hvilket lighedsbegreb er fremherskende i vedhæftede artikel:
  • http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/social-og-arbejdsmiljoe/e5488c4e76604b299987de8d4add2d77-20140815-udsatte-maend-skal-have-et-aarligt-tjek-ved-laegen
  • Hvilke elementer indgår i ulighedens eskalationsstige?
  • Kig på tekstoks 1.2: Hvor mener I primært årsagerne til ulighed i Danmark skal lokaliseres. Burde der være andre faktorer med i tabellen? Find eksempler fra jeres virkelighed, som illustrerer modellen.
  • Prøv at finde forskellige eksempler på forskelle i samfundet. Diskuter hvornår disse forskelle bliver til social ulighed.
  • Se et debatprogram om ulighed fx Debatten på DR2 eller noget tilsvarende. Klik ind på youtube.com og søg efter ulighed eller social ulighed. Prøv at analysere debatten.
  • - Hvilken rolle spiller spørgsmålet om social ulighed i programmet?
  • - Hvad angives som årsager til uligheden?
  • - Er det muligt at identificere om de argumenter, som debattens forskellige aktører præsenterer i debatten, handler om økonomi eller sociokulturelle faktorer?
  • - Hvilken rolle spiller ulighedsdebattens eskalationsstige (figur 1.3) i programmet og hvilke løsninger præsenteres i programmet?
  • Diskuter i grupper af tre, hvorfor der mon hersker så stor uenighed om, hvilken form for lighed der skal være gældende i samfundet. I diskussionen skal I anvende de tre lighedsbegreber formel lighed, chancelighed og resultatlighed, som er blevet forklaret i kapitlet.
  • I de samme grupper skal I nu prøve at udarbejde en simpel model der illustrerer, hvordan forklaringer om ulighed og social ulighed dels kan forklares ved at kigge på samfundets strukturer dels forklares ved at kigge på aktøren. I forbindelse med dette arbejde skal I bruge tekstboks 1.2 i kapitlet. Husk at I skal udarbejde en faglig begrundelse der uddyber jeres model.
  • Lav en liste over kapitlets centrale begreber.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)