Øvelsesopgaver
Kapitel 5: Den ”nye” ulighed
- Diskuter med en makker - Hvad betyder den ”nye” ulighed og hvilke elementer indgår?
- Diskuter med en makker - Hvilket samspil er der mellem de ”nye” ressourcebeholdere (se side 84).
- Diskuter i en gruppe - afsnit 5.3 (s. 99 og frem): Hvilke andre niveauer end den individuelle ressourcebesiddelse er vigtige at medtage for at kunne forklare uligheden i Danmark?
- Diskuter hvad der gør uddannelse til en nøgleressource i Danmark?
- Gruppearbejde i 20 minutter: 5 grupper får ansvaret for en ressourcebeholder hver. Opgaven som skal besvares i grupperne er følgende: Hvad er det centrale indhold af jeres ressourcebeholder (giv eksempler)? Tegn de to ulighedsakser (den økonomiske og den ”nye” ulighedsakse) og indplacer Carina og Sofie på den nye ulighedsakse i forhold til mængden af ressourcer i jeres ressourcebeholder. Afslutnings holder I et lille oplæg for klassen.
- Individuelt eller i grupper: Find et klip på YouTube, som afspejler den kulturelle fattigdom. Vis klippet til de andre i klassen eller en anden gruppe og forklar, hvorfor der er tale om kulturel fattigdom (øvelsen kan laves i matrixgrupper).
- Du er politisk rådgiver for Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold. Undersøg først hvem der er minister lige nu og hvilket politisk parti ministeren er tilknyttet. Dernæst skal du skrive et notat, som sætter ministeren i stand til at lægge en strategi for, hvordan regeringen bedst muligt kan nedbringe den ”nye” ulighed.
- Opstille tre (forklarende) hypoteser på baggrund af figur 5.13, 5.14 og tabel 2, der kan forklare sammenhængen mellem sundhed og uddannelsesniveau. Hypoteserne skal understøttes af faglige begrundelser.
- Undersøg centrale forskelle mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarked. Er der i dagens Danmark lighed eller ulighed mellem kønnene fx hvad angår løn og arbejdsforhold? I forbindelse med jeres undersøgelse skal I udarbejde en model, der illustrerer de centrale forskelle. Modellen skal understøttes af faglige begrundelser.
- Prøv at forklare hvorfor der er forskel på erhvervsfrekvensen for indvandrere, efterkommere og danskere.
- Sammenlign de to sociologer Anthony Giddens og Hartmuth Rosas syn på det senmoderne samfund.
- Udvælg et område fx arbejdsmarkedet og prøv at anvende ulighedsmodellen med de tre faktorer (makro-, meso- og individniveau) til at forklare uligheden i Danmark.
- Lav en liste over kapitlets centrale begreber.