Øvelsesopgaver
Kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
- Diskuter i klassen, hvorvidt vi overhovedet kan og skal bekæmpe social ulighed.
- Opstil din egen model for, hvordan vi bedst bekæmper den sociale ulighed i det danske samfund.
- Udarbejd et forslag til en innovativ løsning af problemet med social ulighed. Løsningsforslaget skal kunne begrundes og dets konsekvenser vurderes.
- Vurder, hvorvidt dit/dine løsningsforslag retter sig mod plan 1, 2 eller 3 i treplansmodellen. Vurder endvidere om, dit/dine løsningsforslag indeholder en konflikt mellem planerne.
- Hvis dine løsningsforslag retter sig mod plan 1 i modellen vurder da, om der er tale om en direkte, horisontal (vandret) eller vertikal (lodret) forøgelse af ressourcer.
- Kig endvidere på aksen i figur 11.4 og vurder dine forslag ud fra, hvor løsningsforslagene placerer sig. Placerer de sig tættere på objektive bindinger eller klassiske spejderegenskaber eller er dit løsningsforslag balanceret mellem de to.
- Undersøg den sociale gradient inden for non-verbale fællesskaber, fx dans, fodbold, ballet, spejder, håndbold, fitness etc. Er disse aktiviteter brugbare til at styrke den brobyggende sociale kapital?
- Udarbejd et mindre notat, som styrker socialministerens muligheder for at argumentere for vigtigheden af det civile samfunds rolle i fastholdelsen af samfundets sammenhængskraft.