Øvelsesopgaver
Kapitel 10: Global og regional ulighed
- Sammen med din sidemand skal I lave en lille argumentationsopgave. Den ene skal argumentere for Kuznets teori omkring udvikling og ulighed og den anden skal argumentere i mod teorien. I forbindelse med jeres argumentation skal I inddrage figur 10.7 og 10.8.
- Projektopgave: Udvælg en region og et land i regionen, og analyser den i dybden, hvordan uligheden har udviklet sig, hvilken betydning globaliseringen og teknologien har haft på regionen/landet og hvilken rolle regionens/landets interne politikker har spillet i at bekæmpe eller forstærke uligheden. Diskuter og vurder hvor landet befinder sig på Kuznets-kurven.
- Find tal for verdens indkomster og prøv at beregne Concept 1, Concept 2 og Concept 3 uligheden i verden. Hvilken beregningsform er efter din mening den bedste til at indfange uligheden i verden og hvilken er mest retfærdig?
- Paneldebat: Diskutér i klassen, om verden generelt er inde i en positiv eller negativ udvikling, hvad angår fattigdom og ulighed. Inddrag viden om global, regional og statslig ulighed, men også om levekårene i verden.
- Diskutér hvorvidt det er godt eller skidt at topdirektørers lønninger stiger markant mere end resten af befolkningens lønninger.
- Opstil tre forklarende hypoteser om, hvordan den økonomiske ulighed i verden vil udvikle sig fremover. Hypoteserne skal ledsages af faglige begrundelser. Du kan bl.a. inddrage viden om den franske økonom Thomas Pikettys seneste bog om ulighed ”Capital in the Twenty-First Century”.
- Skriv et kort debatindlæg, som forholder sig stærkt kritisk til globaliseringen. Foruden dette kapitel kan det være en god ide at inddrage kapitel 6 og 8, som omhandler ulighedsteorier og ideologiernes syn på ulighed.
- Diskuter i grupper eller i klassen om i er enige i Baumanns antagelse om at globaliseringen vil føre til at mennesker enten bliver ”turister” eller ”vagabonder”.
- Undersøg tekstboks 10.6 og diskuter hvorvidt I er enige i de otte 2015 mål, som FN har opstillet. I må i den sammenhæng gerne præsentere andre mål, som I finder er mere relevante. Diskuter desuden om ulighedsproblematikken skal være et af FNs globale mål fra 2015 og frem. I så fald hvilket af de eksisterende otte mål skal ulighedsmålet erstatte?