Afsnit 4.1 - Krige
Opgave 1
Irakkrigen 2003
- a) I konstruktivismen spiller medierne en stor rolle i forhold til at skabe enten et venne- eller fjendebillede. Se filmen ”Krigskampagnen” og diskutér to og to årsagerne til, at ’The Coalition of the Willing” gik ind i Irak i 2003. Tænk på det som en brainstorm-proces, hvor alle svar er lige gode. Hold jer ikke tilbage!
- b) Opret herefter et skema (en krydstabel), hvor I matcher jeres forklaringer med de forskellige teoriretninger. Jeres forklaringer skal opstilles som hypoteser, hvori ordet ”fordi” indgår. Den første vandrette række i skemaet skal bestå af de forskellige teorier, mens den første lodrette kolonne skal indeholde jeres hypoteser. I skemaets rubrikker skal I sætte kryds, hvor hver hypotese passer sammen med teorierne.
- c) Et eksempel: Hvis en af jeres hypoteser lyder: ”Den amerikanskledede koalition af lande gik ind i Irak, fordi det gav en god mulighed for at skille sig af med en erklæret fjende af Vesten”, sætter I kryds ud for realismen, neorealismen og konstruktivismen.
- d) Brug realismen, neorealismen, liberalismen, neoliberalismen og konstruktivismen.
Opgave 2
Definér, hvilke typer krige Danmark har været involveret i for nyligt ud fra de forskellige typer af krige, der er omtalt i afsnit 4.1. Var der eksempelvis forskel på Afghanistan og Irak? Og hvordan var det i Libyen og Syrien? Inddrag artiklerne ”Her er grundlaget for at gå i krig mod Islamisk Stat i Syrien”, ”Her er 11 centrale spørgsmål og svar om Danmarks krig mod IS”, ”Den uklare krig i Libyen” og ”Læren fra Afghanistan”.
Opgave 3
Cyberkrig er både en ny trussel og en ny mulighed. Diskutér ud fra artiklerne ”Forsker: Cyberkrig bliver en fordel for stormagterne” og ”FE: Cyberkrig bliver trussel mod Danmark”, om de nyere teknologiske muligheder vil sikre strukturen i det internationale system, eller om det vil lægge op til et opgør.