Forlaget Columbus

IP&Ø

Afsnit 5.2 - FN

Opgave 1

Vil den internationale politiske struktur påvirke staters interesse i forhold til at deltage i internationale organisationer? Lav en komparativ analyse ud fra neorealismen og neoliberalismen med udgangspunkt i artiklen ”Analyse: Kan FN fungere i den nye multipolære verdensorden?”.

Opgave 2

Bør man gøre FN mere demokratisk ved at ændre og eventuelt fjerne Sikkerhedsrådets vetoret? Hvilke effekter vil det have i forhold til FN’s tiltrækningskraft på de store nationer, og hvilken effekt vil det have på organisationens effektivitet? Inddrag artiklen ”FN’s øverste chef i Geneve efterlyser nytænkning: ”Sikkerhedsrådet bevæger sig ikke ud af pletten””.

Opgave 3

FN-medlemskab fungerer som en form for ”måling af statsdannelse”. Således er eksempelvis Palæstina ikke en stat, da den ikke er anerkendt af FN. Men er det overhovedet op til FN at bestemme, hvad der skal være en stat, eller bør staterne selv tage bilateral stilling? Og har FN i virkeligheden nogen magt med hensyn til at presse eksempelvis en anerkendelse af Palæstina igennem? Diskutér dette spørgsmål med udgangspunkt i artiklen ”Anerkendelse af Palæstina kan styrke fredens stemmer”.

Opgave 4

Er FN et godt organ at yde humanitær bistand igennem? Diskutér ud fra teksten i bogen og artiklerne ”Derfor hjælper ingen syrerne: Mandatet i Libyen blev strakt for langt”, ”Humanitære interventioner kan være bedst uden FN-mandat” og ”FN’s vicegeneralsekretær: FN er for dårlige til at lede verden”.

Opgave 5

Er FN blot et skalkeskjul for nationalstaternes jagt på relative sikkerhedsgevinster, eller har FN magt i sig selv? Diskutér disse syn på FN fra henholdsvis neorealistisk og neoliberalistisk side ud fra artiklen ”Danmark og verden har brug for et stærkt FN”.

Opgave 6

Er det op til andre lande at bestemme, hvad man i et enkelt land må og ikke må gøre? Underminerer ”Responsibility to Protect” det enkelte lands suverænitet? Diskutér dette med udgangspunkt i neorealismen, neoliberalismen og konstruktivismen. Du kan bl.a. inddrage materialet her.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)