Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Opgave 1: Hvad sælger Danmark i udlandet?

Tabel A. Danmarks eksport af varer fordelt på varegrupper 1995-2016. Procent Egne beregninger ud fra Tiårsstatistikkerne 2006 og 2016.

I tabel A kan du se, hvordan Danmarks vareeksport har været sammensat i 1995, 2006 og 2016.

For neden i tabel A kan du se værdien af den danske vareeksport, og den har jo over de 21 år med mere end en fordobling udviklet sig markant. Men her fokuserer vi på den procentuelle fordeling på de forskellige varegrupper.

  1. Hvordan har landbrugseksporten udviklet sig i forhold til industrieksporten?
  2. Hvilken varegruppe har den største stigning i procentpoints?
  3. Hvilken varegruppe har det største fald i procentpoints? Årsagen hertil? (Tip: Tænk på Nordsøen).
  4. I hvilken varegruppe finder vi mon:
    • Medicin fra Novo Nordisk, Lundbeck m.fl.?
    • Vindmøller fra Vestas?
    • De kendte brands fra modeindustrien?
  5. Nicheprodukter:
    • Hvilken betydning har prisen for nicheprodukter?
    • Er de nævnte varer under punkt 4. nicheprodukter?

Opgave 2: Hvilke virkninger har en devaluering?

Fra 1960’erne og frem til 1982 brugte Danmark jævnligt devalueringer i forsøget på at rette op på underskuddene på betalingsbalancens løbende poster, men denne anvendelse af aktiv valutapolitik ophørte med overgangen til fastkurspolitikken i 1982.

Vi forestiller os, at Anker Jørgensen-regeringen (socialdemokratisk) i 1978 foretog en devaluering på 10 % for at rette op på det nævnte problem. Udlandsgælden var ved indgangen til 1978 på 53 mia. kr., og underskuddet på de løbende poster blev det år 11 mia. kr.

Hvad skete der umiddelbart i forbindelse med devalueringen:

  1. En dansk pakke smør kostede før devalueringen 10 kr. Hvad kostede den dagen efter devalueringen:
    • I Danmark?
    • I England (målt i £)?
  2. En fransk rødvin kostede før devalueringen 50 franske Franc = 60 kr. Hvad kostede den dagen efter devalueringen:
    • I Danmark?
    • I Frankrig?
  3. Hvad skete der umiddelbart med den danske udlandsgæld?
  4. Hvad skete der på kort sigt med den danske konkurrenceevne?

Opgave 3: Betalingsbalancen og kapitalbalancen

Tabel B. Sammenhængen mellem betalingsbalancen og kapitalbalancen. Mia. kr.

I tabel B har vi lavet et konstrueret eksempel for udviklingen i et lands betalingsbalance. Vi forudsætter i eksemplet, at valutakurserne over for alle andre lande og alle aktiekurser er konstante over hele perioden.

  1. Vis i skemaet, hvordan kapitalbalancen vil udviklet sig over årene.
  2. Vi tænker os nu, at det pågældende land i år 5 laver en devaluering på 10 % for at forbedre konkurrenceevnen. I alle de andre år er valuta- og aktiekurserne konstante. Hvordan vil kapitalbalancen nu udvikle sig?

Opgave 4: Økonomisk vækst og betalingsbalanceoverskud

Figur A. Gennemsnitlig BNP-vækst og betalingsbalanceoverskud for udvalgte lande 2005-16 Kilde: Økonomisk Redegørelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet december 2017.

I nedenstående figur A viser vi for en række forskellige lande den gennemsnitlige økonomiske vækst (i faste priser) og det gennemsnitlige årlige overskud på betalingsbalancen i perioden 2005-16.

  1. Har lande med lav økonomisk vækst generelt overskud eller underskud på betalingsbalancen?
  2. Har lande med højere økonomisk vækst generelt overskud eller underskud på betalingsbalancen?
  3. Kan du overhovedet ud fra figuren udlede en sammenhæng mellem økonomisk vækst og betalingsbalanceoverskud?
  4. Vil det være relevant at lave en lineær regressionsanalyse i diagrammet for at undersøge, om der er en sammenhæng mellem de to variable? Argumentér for dit ja eller nej!

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)