Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Opgave 1: EU – en succes, men til fordel for hvem?

Oprettelsen af EF/EU havde to overordnede formål:

  • At skabe fred i Europa efter de to verdenskrige. Siden 1945 har der kun været krig i Europa i det tidligere Jugoslavien i 1990’erne, så dette mål må klart siges at være opfyldt.
  • At skabe vækst og velstand for Europas befolkning. Også dette mål er klart blevet opnået, i hvert fald i de fleste europæiske lande.
    Spørgsmålet er nu for det første, om Europa har gjort det bedre end andre verdensdele med hensyn til økonomisk vækst. Hvis det ikke er tilfældet, så er der jo ikke tale om nogen speciel succeshistorie. I tabel A kan du se, hvordan den økonomiske vækst pr. indbygger har været i forskellige geografiske områder i perioden 1950-2012.

Tabel A. Gennemsnitlig årlig økonomisk vækst pr. indbygger 1950-2012. Procent.

Kilde: T. Piketty: Kapitalen i det 21. århundrede, Gyldendal 2014

Kap. 16

Globalt

Europa

Amerika

Afrika

Asien

1950-1970

2,8

3,8

1,9

2,1

3,5

1970-1990

1,3

1,9

1,6

0,3

2,1

1990-2012

2,1

1,9

1,5

1,4

swipe

    Når du analyserer tabellen, skal du være opmærksom på, at der er tale om hele Europa (både Vesteuropa og det fattigere Østeuropa, som reelt var underlagt Sovjetunionen indtil ca. 1990), at Amerika ikke kun er USA, men hele Nord- og Sydamerika, samt at Asien er mere end de to stormagter Kina og Indien.

    1. Hvilken verdensdel har gennem hele perioden 1950-2012 været taberen i det økonomiske kapløb?
    2. Hvilke forklaringer kan der være på, at Europa efter de store ødelæggelser under 2. verdenskrig (1939-45) og Asien efter kolonifrigørelserne (fra 1947 og fremefter) har de højeste vækstprocenter i perioden 1950-70?
    3. Hvilke to begivenheder i 1970’erne er med til at trække væksten ned i alle områderne fra 1970-90?
    4. Hvad er forklaringen på Asiens klare førerposition i perioden 1990-2012?
    5. Har Europa generelt haft succes med hensyn til væksten pr. indbygger 1950-2012?

    Et andet spørgsmål er så, om den øgede velstand i EU-landene er blevet ligeligt fordelt på de forskellige befolkningsgrupper, eller om nogle grupper er løbet med størstedelen af den øgede velstand. I figur A kan du se, hvordan værdien af kapitalen (produktionsapparat og ejendomme) har udviklet sig i forhold til nationalindkomsten i henholdsvis Storbritannien og Frankrig i perioden 1950-2010.

    1. Hvordan er fordelingen på de forskellige kapitaltyper i henholdsvis Storbritannien og Frankrig i 2010?
    2. Hvor meget er værdien af kapitalapparatet i procent af nationalindkomsten blevet forøget i henholdsvis Storbritannien og Frankrig i perioden 1950-2010?
    3. Når kapitalværdierne er øget så kraftigt i perioden, har kapitalejernes indkomstudvikling logisk nok ligget klart over udviklingen i de gennemsnitlige indkomster. Og så må andre gruppers indkomstudvikling jo have ligget under. Hvilke grupper?
    4. Hvad har det betydet for udviklingen i indkomst- og formueuligheden i bl.a. Storbritannien og Frankrig?
    5. Undersøg på data.oecd.org/inequality/poverty-gap.htm, hvordan det står til med indkomstuligheden i en række andre EU-lande.
    Figur A. Kapitalapparatets værdi i forhold til nationalindkomsten i Storbritannien og Frankrig 1950-2010. Procent Kilde: T. Piketty: Kapitalen i det 21. århundrede, Gyldendal 2014.

    Opgave 2: ØMU-projektet

    Tabel B. Over- og underskud på EU-landenes offentlige budgetter 1999-2002. Mia. euro og procent af BNP Tabel C. EU-landenes offentlige gæld 1999-2002. Mia. euro og procent af BNP Kilde: Samfundsstatistik 2003.

    Fra vedtagelsen af ØMU-projektet med Maastricht-traktaten i 1992 og frem til 1999 skulle de EU-lande, der ville deltage i ØMU’en, opfylde fire konvergenskrav (jfr. grundbogen side 235), som skulle få de makroøkonomiske nøgletal til at nærme sig hinanden: nogenlunde ligevægt på statsbudgettet, ikke for stor statsgæld, lav og stabil inflation og lave og stabile renter.

    • 1. Hvilken økonomisk teori genkender du i disse konvergenskrav?

    I tabellerne B og C nedenfor kan du se, hvordan det i de 15 EU-lande i perioden 1999-2002 stod til med to af konvergenskravene:

    • Underskuddet på statsbudgettet må (som hovedregel) ikke være større end 3 procent af BNP
    • Statsgælden må (som hovedregel) højst være på 60 procent af BNP.

     

    • 2. Hvor mange af de 12 ØMU-lande havde i 1999 overskud på deres statsbudgetter?
    • 3. Var der i 1999 nogen af de 12 lande, som ikke opfyldte 3 %-kravet?

    Kort efter fandt dot.com-krisen som bekendt sted: fra 2000-2003.

    • 4. Hvor mange af de 12 ØMU-lande havde i 2002 overskud på deres statsbudgetter?
    • 5. Og hvilke lande opfyldte i 2002 ikke 3 %-kravet?
    • 6. Hvor mange af de 12 ØMU-lande opfyldte i 1999 ikke 60 %-kravet med hensyn til statsgælden?
    • 7. Og hvor mange af de 12 lande opfyldte ikke dette krav i 2002?
    • 8. Hvilke 3 lande havde i 2002 den største statsgæld i % af BNP?
    • 9. Hvad kan du oven på alle disse observationer konkludere med hensyn til de 12 landes overholdelse af konvergenskravene omkring ØMU-projektets start?
    • 10. Overvej, hvorfor de europæiske politikere alligevel valgte at starte Eurozonen op med de dengang 12 medlemslande.

    Opgave 3: Irland – den keltiske tiger

    Da Irland i 1973 sammen med Storbritannien og Danmark blev optaget i EF (det senere EU), var det et af de allerfattigste lande i Europa med et BNP pr. indbygger på en tredjedel af Danmarks. Optagelsen i EF bevirkede imidlertid, at Irland fra de øvrige medlemslande modtog en solid udviklingsstøtte til især uddannelse og infrastruktur (veje, telekommunikation osv.). Lidt efter lidt fik irerne gang i den økonomiske vækst.

    I tabel D nedenfor kan du se, hvordan Irlands og – til sammenligning – Danmarks BNP har udviklet sig fra 1980 og op til i dag.

    Tabel D. Irlands og Danmarks BNP (PPP) 1980-2020. Mia $, årets priser.

    Note: Tallene for 2018 og 2019 er IMF’s prognoser. Kilde: World Economic Outlook, IMF 2018.

    Herunder præsenteres tallene for fire årtier. Første række er Danmark - anden række er Irland.

    1980'erne

    Kap. 16

    80

    81

    82

    83

    84

    85

    86

    87

    88

    89

    DK: 59

    64

    70

    75

    81

    87

    93

    96

    99

    104

    IR: 24

    27

    29

    30

    32

    34

    35

    37

    39

    43

    swipe

    1990'erne

    Kap. 16

    90

    91

    92

    93

    94

    95

    96

    97

    98

    99

    DK: 109

    114

    119

    122

    131

    138

    145

    152

    157

    164

    IR: 48

    51

    54

    56

    61

    68

    76

    85

    94

    105

    swipe

    00'erne

    Kap. 16

    00

    01

    02

    03

    04

    05

    06

    07

    08

    09

    DK: 174

    179

    183

    187

    198

    209

    224

    232

    235

    225

    IR: 118

    127

    138

    145

    159

    174

    189

    204

    200

    192

    swipe

    10'erne

    Kap. 16

    10

    11

    12

    13

    14

    15

    16

    17

    18

    19

    DK: 232

    240

    245

    251

    260

    267

    276

    287

    299

    312

    IR: 198

    208

    212

    219

    241

    306

    325

    357

    382

    406

    swipe
    1. Beregn for hvert årti den procentvise stigning over tiåret for henholdsvis Danmark og Irland.
    2. Som en parallel til de såkaldte ”tigerøkonomier” i Østasien (Hongkong, Singapore, Sydkorea og Taiwan), der havde opnået en tilsvarende lynhurtig vækst, fik irsk økonomitilnavnet ”den keltiske tiger” (kelterne er det gamle folkeslag, som irerne nedstammer fra). I hvilket årti var det mon, når du ser på dine beregninger?
    3. Det fattige Irland fik fra starten af EF-medlemskabet som nævnt en solid støtte fra Fællesskabet. Men irerne fik selv en ide til at øge væksten, som viste sig at være endnu bedre end EF-støtten. Hvad gik den ide ud på?
    4. I tabel 15.2 i grundbogen kunne du se en top 12-liste over de lande der henholdsvis modtager og placerer flest FDI. Når man tager befolkningens størrelse i betragtning, er Irland det land i verden, der modtager flest FDI.
      • Hvilke fordele har irerne af at modtage de mange investeringer fra udenlandske MNS’er?
      • Find på nettet nogle eksempler på MNS’ er, der har oprettet hovedsæder i Irland.

    Jeg handler som

    Skole

    Forlaget Columbus

    Offentlig institution
    (for skolens ansatte)

    Privat

    Forlaget Columbus

    Privatkunde
    (privat, studerende
    og virksomhed)